- Ontvangen bedankjes 0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Rutger schreef : Toegegeven Roel, Wilhelm Meister is eenvoudiger om te lezen. Alhoewel ook dit boek heel wat meer bevat dan alleen maar het verhaal van Wilhelm's belevenissen.
Lang geleden heb ik ook 'Der Zauberberg' gelezen, heb er aan de univ zelfs nog een scriptie over moeten maken (over het tijdsbegrip van Hans Castorp, en de tijdservaring in de roman). Helaas heb ik daar geen kopie meer van, anders had ik die hier wel (vertaald) weergegeven.
Ik ben het volledig eens met korte inleiding in de verschillende "stijlen" in "Buddenbrooks", "Der Zauberberg", "Lotte in Weimar" en "Dr. Faustus".
"Dr. Faustus" sluit, zoals in het door jouw geopende topic, aan bij mijn interesse voor de Faustfiguur in het algemeen, en voor Goethe meer in het bijzonder. Inderdaad, een gewoon doorlopend verhaal is deze "roman" zeker niet. Ik worstel nog altijd met de inleidende hoofdstukken over muziek (mijn kennis dienaangaande is uiterst beperkt). De lange zinnen maken het er zeker niet eenvoudiger op (ik lees in het Duits), maar ik ben zeker niet van plan op te geven. En een tweede en derde lectuur is zeker niet af te raden.
Inge schreef : 579 blz..... ppppppppppfffffffffffffffffff zou ooit eens willen beginnen met de klassieken maar ik weet niet of ik het volhoud.... Lijkt me zware kost
Nou ja, ik breng het volgende week mee van de bib en zie wel waar ik kom
Inge
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen