Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thomas Mann - Doktor Faustus

Lees meer
18 jaren 8 maanden geleden #19140 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Hallo Rutger,

Ik heb het vorig jaar voor het eerst gelezen, Dr. Faustus bedoel ik en heb

er ook een uitgebreide recensie voor de leestafel over geschreven.

Als het wil lezen, zie archief.

Ik ben al aardig vertrouwd met het oeuvre van Thomas Mann. Heb bijna al zijn romans minimaal eenmaal gelezen, moet echter nog aan zijn 4-delige roman cyclus Joseph und seine bruder beginnen. Verder ben ik bezig met

het lezen van alle korte verhalen. De Toverberg heb ik al 2 maal gelezen en dat zal niet de laatste maal zijn. De buddenbrooks ook al 2 maal.

Dr. Faustus is een heel interessante roman. Zie maar wat ik mijn bespreking daarover schrijf. Deze heftig complexe roman (doet niet onder voor De Toverberg) is zware kost voor een gemiddelde lezer. Ik heb de hele kolos in het Duits gelezen. Was niet eenvoudig, maar ik kan aardig uit te voeten met deze taal.

Sterkte met lezen. Wilhelm Meister is een stuk makkelijker te lezen.

Groeten,

Roel
Laatst bewerkt doorRoel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Onderwerp Auteur
18 jaren 8 maanden geleden #19169 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Toegegeven Roel, Wilhelm Meister is eenvoudiger om te lezen. Alhoewel ook dit boek heel wat meer bevat dan alleen maar het verhaal van Wilhelm's belevenissen.

Lang geleden heb ik ook 'Der Zauberberg' gelezen, heb er aan de univ zelfs nog een scriptie over moeten maken (over het tijdsbegrip van Hans Castorp, en de tijdservaring in de roman). Helaas heb ik daar geen kopie meer van, anders had ik die hier wel (vertaald) weergegeven.

Ik ben het volledig eens met korte inleiding in de verschillende "stijlen" in "Buddenbrooks", "Der Zauberberg", "Lotte in Weimar" en "Dr. Faustus".

"Dr. Faustus" sluit, zoals in het door jouw geopende topic, aan bij mijn interesse voor de Faustfiguur in het algemeen, en voor Goethe meer in het bijzonder. Inderdaad, een gewoon doorlopend verhaal is deze "roman" zeker niet. Ik worstel nog altijd met de inleidende hoofdstukken over muziek (mijn kennis dienaangaande is uiterst beperkt). De lange zinnen maken het er zeker niet eenvoudiger op (ik lees in het Duits), maar ik ben zeker niet van plan op te geven. En een tweede en derde lectuur is zeker niet af te raden.

• Onderwerp Auteur
18 jaren 8 maanden geleden #19335 door
Een paar trefwoorden bij de eerste twaalf hoofdstukken (bron : www.zum.de/Faecher/D/BW/gym/faust/drfaustus.htm ).

Verder kan ook zeker de volgende link interessant zijn :

de.wikipedia.org/wiki/Doktor_Faustus

1.Serenus Zeitblom begint aan het schrijven van een biografie van zijn jeugdvriend en musicus Adrian Leverkühn. Zelf is hij er niet zeker van, dat hij dit zal aankunnen. Ook weet hij niet voor wie hij schrijft, gelet op de duistere tijden (1943).

2.De biograaf over zichzelf.

3.Voorstelling van de vader van Adrian.

4.Voorstelling van Adrian's moeder.

5.Bezinning over de toekomst van Duitsland : overwinning of nederlaag ?

6.Beschrijving van Kaisersaschern/Salle.

7.Het huis van Adrian's oom.

8.Wendell Kretschmar, de klavierleraar.

9.Adrian's muzikale leerjaren en experimenten.

10.Adrian besluit, theologie te studeren.

11.De verhouding tussen theologie en wetenschap, of het wetenschappelijke karakter van het vak 'theologie'.

12.Studie in Halle, het gevecht van professor Kumpf met de duivel.

[/url]

• Onderwerp Auteur
18 jaren 8 maanden geleden #19338 door
Rutger, ik word steeds nieuwsgieriger naar je eerste commentaar. Pieter

Lees meer
18 jaren 8 maanden geleden #19439 door Roel
Hoi Rutger,

Ja, daar heb je gelijk in. Hoewel eenvoudiger geschreven en te lezen, lopen er heel wat meer sub-verhaallijnen door Wilhelm Meister. Het is trouwens ook een psychologische roman, omdat voordurend de gedachten van de hoofdpersoon worden geprojecteerd.

Dat is jammer ja. Ik had de scriptie over Hans Castorp en de tijd graag gelezen.

Ja, op de muziek wordt diep ingegaan in Doctor Faustus en dat verreist wel wat kennis van de lezer. Mijn kennis daarom trent is redelijk, maar zeker niet compleet. Met de geschreven gevoelsbelevingen van de muziek heb ik geen moeite, die bekijk ik met mijn oog als dichter.

Faust is inderdaad een intrigerende figuur, die naar mijn idee voor de onderzoekende en zich laten verleidende mens staat.

Je moet eens goed op de verschillende stijlen van Doctor Faustus letten. Er zijn delen die, zoals bij de muziek ingewikkelder geschreven zijn en delen die juist veel eenvoudiger, opener zijn.

Rutger schreef : Toegegeven Roel, Wilhelm Meister is eenvoudiger om te lezen. Alhoewel ook dit boek heel wat meer bevat dan alleen maar het verhaal van Wilhelm's belevenissen.

Lang geleden heb ik ook 'Der Zauberberg' gelezen, heb er aan de univ zelfs nog een scriptie over moeten maken (over het tijdsbegrip van Hans Castorp, en de tijdservaring in de roman). Helaas heb ik daar geen kopie meer van, anders had ik die hier wel (vertaald) weergegeven.

Ik ben het volledig eens met korte inleiding in de verschillende "stijlen" in "Buddenbrooks", "Der Zauberberg", "Lotte in Weimar" en "Dr. Faustus".

"Dr. Faustus" sluit, zoals in het door jouw geopende topic, aan bij mijn interesse voor de Faustfiguur in het algemeen, en voor Goethe meer in het bijzonder. Inderdaad, een gewoon doorlopend verhaal is deze "roman" zeker niet. Ik worstel nog altijd met de inleidende hoofdstukken over muziek (mijn kennis dienaangaande is uiterst beperkt). De lange zinnen maken het er zeker niet eenvoudiger op (ik lees in het Duits), maar ik ben zeker niet van plan op te geven. En een tweede en derde lectuur is zeker niet af te raden.

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
18 jaren 8 maanden geleden #19440 door Roel
Inge, dat is inderdaad zware kost!

Ik zou het knap vinden als je dat zou kunnen volgen.

Complexe uitweidingen over muziek en theologie; ga er maar aan staan als leek. Voor mij was het ook bepaald geen sinecure, zeker niet in het Duits! Het is een roman die bij mij nogal wat heeft losgemaakt, zoals tegenstrijdige gevoelens.

Inge schreef : 579 blz..... ppppppppppfffffffffffffffffff zou ooit eens willen beginnen met de klassieken maar ik weet niet of ik het volhoud.... Lijkt me zware kost :?

Nou ja, ik breng het volgende week mee van de bib en zie wel waar ik kom :)

Inge

Laatst bewerkt doorRoel.

Tijd voor maken pagina: 0.467 seconden