Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thomas Mann - Doktor Faustus

• Onderwerp Auteur
18 jaren 9 maanden geleden #18554 door
Thomas Mann - Doktor Faustus werd gestart door
Al lang aangekondigd, maar eindelijk ben ik er dan toch aan begonnen. Aan de oorsprong van mijn interesse voor dit boek ligt het Faust-thema (voor diegenen die hierover meer willen lezen is er een apart topic binnen het forum der Klassiekers).

Gemakkelijk is het boek geenszins, en vermoedelijk zal ik hier en daar wel eens een hoofdstuk moeten herlezen.

Het verhaal is de fictieve biografie van Adrian Leverkühn, die zijn ziel aan de duivel verkoopt. Hierbij vat Thomas Mann alle ontwikkelingsfasen van de Faustlegende samen (hierover later zeker meer). Tijd en ruimte vormen het Duitsland van Thomas Mann, wat reeds duidelijk naar voren komt in de eerste hoofdstukken van het boek, waarin we kennis maken met de "biograaf" en zijn vriend, Adrian. Alhoewel de "biograaf" boven alles staat, is Thomas Mann toch diepgaand betrokken bij het beschrevene.

Voor degenen die zich geroepen voelen nu, of later, mee te lezen, laat maar iets weten. Mijn tempo houd ik bewust traag, niet alleen vanwege de rijke inhoud van het werk, maar ook omdat ik ondertussen nog bezig ben met "Wilhelm Meister" van Goethe.

Alvast veel leesplezier.

Rutger

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 9 maanden geleden #18555 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Dankjewel Rutger!

Ik volg alles wel maar tijd, tijd, tijd ontbreekt om uitgebreid te reageren.

Hopelijk verandert dat binnenkort, Wilhelm Meister ben ik al wel in begonnen maar ik kom er nog niet aan toe om op jouw mooie beschrijvingen te reageren.

Ik ga ook dit item volgen en hopelijk reageer ik dan wat meer.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 9 maanden geleden #18559 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
579 blz..... ppppppppppfffffffffffffffffff zou ooit eens willen beginnen met de klassieken maar ik weet niet of ik het volhoud.... Lijkt me zware kost :?

Nou ja, ik breng het volgende week mee van de bib en zie wel waar ik kom :)

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

• Onderwerp Auteur
18 jaren 9 maanden geleden #18563 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Ik zal het alvast niemand kwalijk nemen, die deze kanjer niet, of niet helemaal uitleest. Dat is ook niet voor iedereen weggelegd. Ik probeer alvast zo veel mogelijk vragen, die het boek bij andere lezers oproept, op een klare en een voor iedereen begrijpelijke taal te beantwoorden. Mag ik alleen vragen, bij jullie vragen steeds het hoofdstuk en de bladzijde (eventueel met schrijving van de situatie) te vermelden ?

Nog een prettige avond iedereen.

• Onderwerp Auteur
18 jaren 8 maanden geleden #18739 door
Toegegeven, er zijn fragmenten, waarbij het woord 'doorworstelen' niet gestolen is. Enige kennis van muziektermen kan wel nuttig zijn (ik verwijs nu naar de inleidende hoofdstukken waarin de eerste levensjaren van Adrian en zijn biograaf beschreven worden). Maar laat jullie daardoor zeker niet ontmoedigen.

• Onderwerp Auteur
18 jaren 8 maanden geleden #19065 door
Dr. Faustus heb ik jaren geleden gelezen en het daarna altijd het beste boek gevonden dat ik gelezen had. Daarna las ik De Toverberg en nu twijfel ik tussen die twee. Ben benieuwd naar jouw commentaar, Rutger.

Succes

Tijd voor maken pagina: 0.393 seconden