Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

#Edward van de Vendel - De grote verboden zolder (10+)

8 jaren 9 maanden geleden #83821 door
Smaken verschillen. Ik vond het een leuk en informatief boekje, waar je het nodige van opsteekt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
8 jaren 9 maanden geleden #83835 door Anton
Je moet natuurlijk niets, Marjo! Het is geen verplichting. Ik heb drie boeken genoemd die bijzonder zijn, in mijn opinie. We hadden het over Carry Slee. Verdienstelijk omdat ze veel lezers aan het boek gekregen heeft. Stilistisch is het nogal armoedig. Mijn recensie kun je nalezen op de bibliotheeksites, maar is kort en bondig. Kijk daarom maar op de site lezenisleuk.nl van de Arnhemse boekwinkel. Ik zal de laatste alinea toevoegen.

'

uit de recensie

'Het is bijna niet te benoemen waar De grote verboden zolder allemaal over gaat. De loyaliteit van een kind aan haar ouders. Dapper zijn, overwinnen van angst. Trouw. Vriendschap. De waarde van fantasie. Het is onmogelijk om dit boek in één keer te begrijpen. Dit is een boek om op je plank te hebben, het van tijd tot tijd te herlezen en er elke keer een nieuwe laag in te ontdekken. Je moet geduld hebben om De grote verboden zolder te doorgronden, maar wie een moeilijk, literair verhaal als dit aankan, heeft er een nieuw lievelingsboek bij.

Geschikt voor fijnproevers vanaf elf jaar.

Ik vind dit typisch een griffelwaardig boek, want zo kijkt de vakjury vaak naar Literatuur.

<t></t>

Lees meer
8 jaren 9 maanden geleden #83837 door marjo
Ik werk met boeken en kinderen van 6 tot 12 jaar, en mijn ervaring is dat een boek als dit niet gelezen wordt. Leuk van al die lagen, maar schrijft Van de Vendel voor kinderen of voor volwassenen? Voor leesplezier of voor een prijs?

Meer spanning en humor er in, meer vaart en misschien dat hij kinderen dan weet te boeien. Dan komen die lagen later misschien nog wel. Maar als er geen eerste keer is, worden die ook niet ontdekt.

Lees meer
8 jaren 9 maanden geleden #83838 door Anton
Als dit boek jou niet overtuigt, dat kan, het lijkt mij overigens geen schrijver die voor de prijzen schrijft maar met dit boek er wel een verdient, dan kan ik je nog wel attenderen op De zee zien van Koos Meinderts. Is al iets ouder deze novelle, maar naast Roald Dahl heb ik niet mooier gelezen. Niet alleen voor jongeren trouwens. Denk dat ik je nu niet teleurstel, al zal ook dit geen boek zijn dat jongeren zelf snel uitkiezen, maar soms is een beetje dwang niet erg. De leeslat mag wel omhoog, zo af en toe. Overigens barst het boek van Van de Vendel van humoristische passages. Ik heb ze wel ontdekt. Smaak mag verschillen, Marjo. Ik heb De grote verboden zolder een prominent plekje gegeven in huize Jansen.

<t></t>

Lees meer
8 jaren 9 maanden geleden #83839 door marjo
Dat snap ik wel, maar jij bent net als ik volwassen. Ik probeer te lezen met de ogen van de kinderen die het boek ook zouden kunnen lezen. En dan valt het tegen. Of misschien valt het niveau van de kinderen tegen? Dat kan ook...

Dwang? Hoe doe je dat? Je kan een basisschoolleerling niet dwingen.

8 jaren 9 maanden geleden #83840 door
Persoonlijk heb ik heel erg genoten van z'n boek 'Stem op de okapi'. Nu ben ik natuurlijk geen kind meer, maar ik kan me voorstellen dat een kind het ook leuk vind. Dit boek ken ik nog niet, dus ik kan er niets over zeggen, maar 'Stem op de okapi' laat voor mij zien dat de schrijver wel degelijk voor het leesplezier schrijft.

Leesplezier en literaire prijzen hoeven elkaar niet uit te sluiten. Tonke Dragt heeft met haar werk de nodige prijzen gewonnen en volgens mij blijft haar werk boeien. En ik heb als kind haar boeken verslonden.

Tijd voor maken pagina: 0.396 seconden