Ik kom hier weer eens kijken en zie dat er een interessante discussie is ontstaan.
Marjo schreef : Ik vind het ook een heel leuk verhaal, dat mooi uitgewerkt is.
Dank je wel.
Marjo schreef : Ik denk echter ook dat het nog vrij pittig is voor het E3-niveau.
E3-niveau is E3-niveau. Er zijn allemaal eisen waar je je als schrijver aan moet houden voor dit niveau en het niveau wordt officieel getest.
(Ik moet er wel bij zeggen dat er deze herfst een verhaal van me uitkomt op E3-niveau en daarin zit wel een woord dat officieel niet mag op dat niveau. Dit verhaal zou bijna worden uitgegeven door De Vier Windstreken en die vond het geen probleem dat dat woord erin zou staan. Maar normaal houd ik mij geheel strikt aan de eisen voor het betreffende aviniveau.)
Ik had dit oorspronkelijk als prentenboekverhaal geschreven. De uitgever wilde dus graag dat ik er een aviboek op E3-niveau van maakte.
Marjo schreef : Plus dat het misschien handiger was geweest om een insect te kiezen dat beter bekend is bij deze jonge kinderen.
Ik heb je hele beredenering hiervoor gelezen en ik vind daar wel iets in zitten. Ik moet zeggen dat ik daar niet aan heb gedacht.
Ik ben op het idee voor dit verhaal gekomen toen ik in Frankrijk op een schrijfcursus was en de leiders de cursisten bij een eik de opdracht gaven: "Schrijf een verhaal dat zich bij deze eik afspeelt." Ik dacht zelf dus direct aan een tor. Geen idee waarom ik niet aan een mier dacht of zo, voor mij was de tor gewoon het eerste waar ik aan dacht. En toevallig was een biologe ook cursiste en die vroeg ik wat voor torren in eiken leefden (het is namelijk al vele jaren geleden dat ik het verhaal schreef en we hadden daar geen internet) en dat waren boktorren. Zo kwam ik dus op boktorren.
Ik dacht zelf inderdaad dat de tekeningen het wel duidelijk zouden maken. En ik vond het leuk dat de uitgeefster achterin informatie over de dieren wilde. Zo leren kinderen er ook wat van.
Maar nogmaals, ik vind je feedback wel hout snijden. Zeker iets wat ik een volgende keer in gedachte zal houden.