Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Trenke Riksten-Unsworth & Kelly van Dijk - Op zoek naar Torrie AVI E3 (6+)

Lees meer
10 jaren 2 maanden geleden #75191 door dettie
Hier heb je de boktorren van Nederland

determineren.nederlandsesoorten.nl/linna...ndex.php?p=boktorren

De ene minder bekende soort leeft op loofbomen in parken, laanbeplantingen, landgoederen en boomgaarden met oude door houtrot aangetaste boombestanden.

De andere soort is zeer algemeen en zie je op distels en brandnetels in bermen, akkerranden, ruderale terreinen en dijken.

Weer een andere soort is ook zeer algemeen en leeft op stronken en dode stammen in naaldbossen, met een voorkeur voor den.

Weer een ander is algemeen en leeft op wilg in vochtige gebieden zoals broekbossen, grienden en oevers. Bezoekt ook bloemen. enz.

Ik vind ze wel erg leuk, ook om te zien met die lange sprieten (in het echt en ook op de afbeeldingen)

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 2 maanden geleden #75194 door marjo
Ja, ik ken ze wel. (wel leuk om ze zo te zien op die site!)

Daar gaat het ook niet om. Het boek is voor 6-jarigen, en die kennen deze soort torren niet. Op een enkele uitzondering na zullen ze alleen lieveheersbeestjes kennen. Ik ben er toch wel voor om deze eerste boekjes aan te laten sluiten bij hun kennisniveau. Het zijn vaak lezertjes wiens interesse om te lezen nog gewekt moet worden. Als ze dan moeten lezen over vreemde dingen? Nou ja, ik denk dat het onderwerp beter bekend kan zijn.

Later, als ze beter lezen kun je er andere dingen in brengen. Dit is mijn mening, er zal heus wel over nagedacht zijn door de uitgever en de schrijfster.

Lees meer
10 jaren 2 maanden geleden #75199 door dettie
Maar het verhaal gaat over 3 beestjes, 2 broers en een zus, in dit geval boktorren, die een avontuur beleven.

Heel veel kinderboeken gaan over beren, mollen, een wolf, vos, draak enz. dat zijn ook geen dieren die elk jong kind kent en die hier ook niet echt vrij in Nederland rondlopen of vaak te zien zijn.

Waarom is een boktor dan wel lastig en een wolf, vos, mol of een beer niet? Er staan ook plaatjes bij in het boek dus een kind kan gelijk zien wat een boktor is. Het gaat eerder om het verhaaltje, of dat leuk en spannend is, wat maakt dat ze het willen lezen. Niet of het over een rups, mier of boktor gaat denk ik. Dat zal kinderen een worst wezen denk ik.

Achterin het boek kunnen ze ook nog leren welke dieren allemaal meededen, dus die informatie krijgen ze er ook op hun niveau bij, wat ik ook ene pluspunt vind.

Ik snap eigenlijk niet waarom je ineens een boktor zo bezwaarlijk vindt ook al licht je dat toe.

dettie

Lees meer
10 jaren 2 maanden geleden #75213 door marjo
Ik denk niet dat het kinderen een worst zal wezen zoals jij zegt. Oudere kinderen, ja, maar kinderen die net beginnen te lezen lezen graag over iets wat ze kennen. En kinderen kennen beren, mollen etc wel degelijk: uit andere boeken, van televisie en zo.

Ik zie het meerdere keren per week: de omslag is erg belangrijk. Daarop kiest een kind of wijst het af. Is het goed bevonden om verder te kijken en zien ze iets onbekends, dan gaat het boek terug de kast in.

En die kinderen die ik zie zijn neem ik aan niet abnormaal.

Het is geen ramp dat het een boktor is, zo erg is het nu ook weer niet. Dat begint er wel op te lijken met zo'n discussie, maar wat ik eigenlijk alleen wilde zeggen is dat ik een ander dier gekozen zou hebben. Niet meer dan dat.

Je hebt gelijk dat de informatie achterin een pluspunt is.

Lees meer
10 jaren 2 maanden geleden #75219 door dettie
Maar die omslag is toch leuk? je ziet grappige diertjes met grote ogen en een petje op (beetje vermenselijkt) Dat is toch niets afstotends? Draken zijn vaak juist helemaal je van het, dat zijn ook rare wezens in feite. Helaas je overtuigt me niet. :D (lig je vast niet wakker van haha)

Dettie

Lees meer
10 jaren 2 maanden geleden #75224 door marjo
Nee, wakker lig ik daar niet van. En ik hoef jou ook niet te overtuigen. Ik stel dat ik denk dat een ander diertje toegankelijker was geweest, Verder mankeert er niets aan het boek, dus ik zou het heel jammer vinden als vanwege die onbekendheid met dat beestje een kind zou besluiten het niet te kiezen om te lezen. Maar ik zie nu eenmaal hoe het werkt in de praktijk.

Tijd voor maken pagina: 0.646 seconden