Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Becky Albertalli - Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld & zijn liefde voor Blue (15+)

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #73536 door dettie
Nee was ik ook niet van plan die discussie te voeren. :D

Ha! lekker mens ben je haha

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #73549 door marjo
Kun je aangeven of het qua onderwerp lijkt op het boekje 'vrouwen, zussen minnaressen'?

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #73553 door dettie
Nee totaal niet. Lijkt in niets op elkaar.

Simon is echt een coming of age verhaal. Geen vrijscènes of zoiets. Wel gewone, normale gevoelens die iedere jongere van die leeftijd heeft.

Alleen valt in dit geval Simon op jongens in plaats van meisjes. Hij heeft een gewoon schoolleven, vrienden waar hij soms mee op stap gaat of gesprekken mee voert en ouders die soms leuk en soms 'lastig' zijn zoals elk kind dat heeft.

Dettie

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #73569 door marjo
Ik kan niet uitleggen wat ik precies bedoel, het gaat me niet om het verhaal, maar om de kern van het verhaal. De boodschap zeg maar, het thema.

Wat jij uitlegt is het verhaal. Volgens wat ik er van lees hier is het thema homoseksualiteit ( ha liefde dus). Of dat nu in een coming-of-age verhaal is, of met reeds volwassen dames, dat maakt niet uit. Dat is de verpakking.

Nou ja, dan zal ik het boek gewoon moeten lezen.

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #73573 door dettie
Nee het thema is niet liefde. Zoals ik al gemeld heb is het thema leren omgaan met homoseksualiteit. Hoe kom je uit de kast? Hoe vertel je mensen dat je homoseksueel bent en wanneer vertel je het en aan wie enz enz.

De jongens corresponderen met elkaar daarover en geven elkaar tips of plagen elkaar met hun geaardheid. Dat de een verliefd raakt is bijzaak. Het maakt het verhaal alleen wat smeuïger. Maar het thema is dus niet liefde maar omgaan met homoseksualiteit, de gevoelens die daarbij komen kijken, en daar bedoel ik dus de onzekerheid mee, hoe zal de omgeving reageren? Zullen de ouders het een probleem vinden enz.

Het verhaal (dus niet het thema) is een verhaal over twee jongens die op school zitten en hun leven leiden, de een sport nogal veel, de ander repeteert voor het eindejaarsoptreden. Ze gaan uit, ze maken hun huiswerk, ze gaan met hun ouders mee naar familie enz. Maar het thema is uit de kast komen, homoseksualiteit.

Dettie

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #73575 door marjo
Dus is mijn conclusie dat het thema gelijk is aan dat van het Heijbrandsboek.

(voor mij is homoseksualiteit wel degelijk een onderdeel van liefde, maar die discussie gingen we niet voeren)

Tijd voor maken pagina: 0.462 seconden