Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Joke Janssen - Lang leve familie! 12+

Lees meer
10 jaren 10 maanden geleden #69354 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Joke Janssen - Lang leve familie! 12+
Ja ik begrijp verder ook wel dat het aantrekkelijk wordt gemaakt. Maar nu lijkt het meer alsof de nadruk in het boek komt te liggen op dat akelige jongetje dat Petra tot last zal zijn. Je verwacht een verhaal over een klein vervelend jongetje, een betwetertje, die Petra's leven komt verzoeken.

Maar het hele boek gaat in feite over die zieke moeder en Wouter, die gewoon heel lief is en van slag is en het erg moeilijk met de naderende dood van zijn moeder heeft. Alles draait om die zieke moeder en het afscheid.

De rest van wat op de flaptekst staat komt nauwelijks voor in het boek. Bijv. die moeder van Dominique beslaat hooguit 2 pagina's.

Ook de nieuwe school komt amper in het verhaal voor enz.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 10 maanden geleden #69359 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Joke Janssen - Lang leve familie! 12+
Ik lees uit de flaptekst helemaal niet dat er sprake is van een klein vervelend jongetje. Ik lees iets over een achtjarige nerd met een doodzieke moeder. Dat associeer ik niet met een klein vervelend betwetertje. Maar goed, misschien was ik zelf wel een beetje een nerd.

Lees meer
10 jaren 10 maanden geleden #69360 door dettie
Ja renate het is denkelijk gewoon een verschillend gevoel wat we erbij hebben.

Bij een nerd heb ik een beeld van een zeurderig iemand die altijd achter de computer zit en alles en iedereen constant corrigeert waardoor iedereen een hekel aan hem/haar krijgt. Maar het gaat me er dus niet zo om of het jongetje al dan niet een de nerd is maar wel dat het een behoorlijk pittig verhaal is over leven en dood en dat haal ik niet uit de flaptekst.

Maar ja, het is gewoon een gevoel wat ik erbij heb, bij een ander kan het heel anders overkomen. Ik ga er in ieder geval niet om 'strijden' :D

Dettie

Lees meer
10 jaren 10 maanden geleden #69361 door marjo
Ik zie een nerd meer als een slim jongetje, dat misschien de beste van de klas is en altijd gepest wordt. Voor mij zijn juist de pestkoppen de vervelende figuren. Een nerd zie ik eerder toch als een slachtoffer, die misschien in sociaal opzicht onhandig is, maar die juist medelijden verdient.

Ik vond juist de flaptekst bij 'Een man die Ove heette' onjuist, omdat het boek vergeleken werd met 'De 100-jarige die uit het raam klom en verdween' een vergelijking die ik absoluut niet begrijp. Het zijn 2 volkomen verschillende boeken. Het eerste vind ik ontroerend en mooi en het tweede vind ik vooral op het effect en de leukdoenerij geschreven. Het is volkomen onrealistisch.

Lees meer
10 jaren 10 maanden geleden #69362 door dettie
Ja zo kun je het ook zien. Een slim jongetje dat door anderen irritant gevonden wordt juist omdat hij zo slim is.

Voor mij zat er een negatieve klank in nerd (vervelend jongetje) maar jij laat de andere kant zien (gepest jongetje)

De 100-jarige man ken ik niet dus daar kan ik weinig over zeggen.

Toch vreemd dat flapteksten zo afwijken alleen voor de verkoop. Het is dan bewust mensen op het verkeerde been zetten, als een uitgever dat teveel doet verliest hij er alleen maar bij, lijkt mij. Mensen vertrouwen dan niet meer op de flapteksten en kopen misschien daardoor juist minder... (zou zomaar kunnen)

Dettie

Lees meer
10 jaren 10 maanden geleden #69368 door marjo
Misschien omdat ik zelf vroeger gepest werd, mede omdat ik de slimste van de klas was. Als je dan ook nog niet uitblinkt in de dingen waar de meeste leerlingen wel in geïnteresseerd zijn, namelijk sport, dan is het wel lastig.

De vraag is altijd in hoeverre de flaptekst de lezer werkelijk op het verkeerde been zet. Een flaptekst blijft natuurlijk een vorm van reclame. Dat zie je uiteindelijk ook met citaten uit besprekingen. Men zal over het algemeen de positiefst klinkende stukjes er uit pikken. Als bijvoorbeeld een boek wordt afgekraakt en de recensent schrijft "De schrijver heeft een uniek talent om de lezer tegen de haren in te strijken." Dan zet men misschien op de achterflap: "De schrijver heeft een uniek talent" met de naam van de recensent er bij.

Tijd voor maken pagina: 0.368 seconden