Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Suzanne Young - De behandeling (14+)

Lees meer
10 jaren 11 maanden geleden #68501 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)
Zo is het maar net!

<t></t>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 11 maanden geleden #68504 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)
Help! :D Ik val jullie niet aan. Maar soms wil ik gewoon soms even wat weten.

Natuurlijk mag je lekker ontspannen met een boek, dat is zelfs heerlijk, maar fantasy is vaak veel van hetzelfde net

als romannetjes dat zijn. Romannetjes voegen in mijn ogen niets toe en ik vroeg me af wat deze boeken voor een kind doen. Ze gaan

over de strijd van goed tegen kwaad heb ik begrepen. Dat is mooi natuurlijk, maar ze gaan altijd over goed tegen kwaad en het

speelt zich af in een soort toekomst. Er is ook vaak vrij veel geweld in.

Als iemand steeds dit soort boeken leest wat voegt het dan toe? Ik geloof niet dat de jongere nou iets leert over goed of kwaad enz.

Ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen. Maar ik bedoel het niet vervelend.

Die boekjes vol met sms-jes over kleding, leuke jongens, zoenen en make-up voegen ook weinig toe, vind ik.

Ik val jullie dus zeker niet aan, en een kind hoeft ook niet steeds wat te leren van een boek, maar een enkele keer mag een

discussie ook wel eens over een genre gaan of over het wat doet voor een kind. Niet dan, wel toch? :D

Dettie

Lees meer
10 jaren 11 maanden geleden #68510 door Annemarie
Ik voel me niet aangevallen hoor en snap ook wel wat je bedoelt maar zo zie ik het gewoon niet. Fantasyboeken prikkelen de verbeeldingskracht en dat is alleen maar goed vind ik. Het ene fantasyboek is het andere niet en ze zijn niet allemaal goed maar de meeste echte fantasyverhalen kenmerken zich juist door een goede, intelligente schrijfstijl. Een prima manier dus om leeservaring op te doen.

Of boeken over kleding, jongens en zoenen iets toevoegen? Niet altijd maar het is voor kinderen vast heel prettig om te lezen dat het heel normaal is om verliefd te zijn. Het zijn toch dingen die kinderen niet altijd makkelijk met ouders bespreken en dan is het heerlijk wegdromen in zo'n boeken terwijl je weet dat je niet de enige bent. Toch?

<t></t>

Lees meer
10 jaren 11 maanden geleden #68519 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)
Vannacht lag ik te denken: er is altijd wel sprake van een groep vrienden die elkaar door dik en dun steunen, en te hulp komen!

Is dat misschien genoeg voor jou?

Lees meer
10 jaren 11 maanden geleden #68520 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)

Annemarie schreef : Fantasyboeken prikkelen de verbeeldingskracht en dat is alleen maar goed vind ik.

Grappig want dat vind ik juist niet van fantasy, alles wordt ingevuld, je weet hoe ze eruit zien, wat voor wereld ze leven,

waar ze voor staan en wat ze willen (het goede) en naar dat doel werken ze toe.

Naar mijn mening zijn kinderboeken die kinderen aan het denken zetten eerder de boeken die de verbeeldingskracht

prikkelen.

Maar mijn 'gemopper' is vooral, merk ik, omdat er de laatste tijd, na Harry Potter, iedereen een graantje mee probeert te

pikken van het Potter-succes en daarom ook met fantasyboeken komt. (net als ineens na het succes van 50 tinten grijs,

uitgeverijen erotische boeken gaan uitgeven) Het gaat niet om het kind en of het goed is maar om wat het financieel

oplevert.

De verhalen komen allemaal op hetzelfde neer.

Bij de romannetjes: knappe man en knap meisje ontmoeten elkaar, er komt een derde in beeld maar knappe man en knap

meisje kiezen uiteindelijk toch voor elkaar. Op gegeven moment weet je dat wel. Het voegt zo weinig toe.

Bij dit soort fantasy: Vaak veel geweld, soms een liefdeaffaire, goed strijdt tegen kwaad, goed wint.

Die 'sms, zoenen, leuke jongens en kekke kledingboekjes' zijn ook ontstaan door het succes van één serie. (De 100%

boeken) die zijn ook allemaal hetzelfde.

Waar blijft het echte originele verhaal? Niet steeds maar een soort kopie van andere succesboeken.

Het gaat er ook niet om of ik iets genoeg vind, zoals Marjo vraagt. Het gaat om het constante herhalen van hetzelfde

waarbij ik me afvraag wat een kind ermee opschiet.

Dettie

Lees meer
10 jaren 11 maanden geleden #68521 door Annemarie
Omdat het genre jou niet aanspreekt, zie je alles als meer van hetzelfde. Ik merk dat ik dat niet zo zie want ik verbaas me er juist steeds over dat zo veel schrijvers erin slagen met een origineel verhaal op de proppen te komen.

Wel is het zo dat er ineens heel veel fantasyboeken voor jongeren en kinderen uitkomen. Misschien wel iets te veel inderdaad maar ik vermaak me er nog prima mee. Schrijvers willen natuurlijk ook geld verdienen en springen in op het succes van eerdere reeksen. Die waren niet voor niks succesvol natuurlijk. Op een gegeven moment zal de markt verzadigd raken en dan komt er weer iets nieuws.

<t></t>

Tijd voor maken pagina: 0.460 seconden