Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Suzanne Young - De behandeling (14+)

Lees meer
10 jaren 11 maanden geleden #68523 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)
Persoonlijk houd ik inderdaad niet van fantasy en vind ik fantasyboeken veel van hetzelfde maar het gaat er niet om dat het

genre me niet aanspreekt. (Er bestaan zoals in elk genre ook goede fantasyboeken.)

Wel gaat het erom dat er ineens zoveel uitkomt omdat na Potter mensen willen meeprofiteren van het succes. Ik weet niet hoe ik dat

duidelijk moet maken. Het gaat me ook niet om de schrijvers maar wel om de uitgeverijen, want die bepalen uiteindelijk wat op de

markt komt. Uitgeverijen willen verdienen en gooien dan maar alles op de markt wat in de richting van Potter (Fantasy) of 50 tinten of

100% boekjes of Francine Oomen (ook zo'n successerie) boekjes komt.

Daardoor komt er veel van hetzelfde op de markt, dat stoort me, en in het geval van kinderboeken vind ik dat zelfs erg, omdat ze dan

in feite constant hetzelfde aan het lezen zijn. Kinderen worden platgegooid met dit soort boeken. De kwaliteit, stijl of

inhoud doet er niet meer zo toe als het maar verkoopt.

Ik vind het ook erg dat kinderen steeds die boekjes over jongens zoenen e.d. voorgeschoteld krijgen. Die zijn ook allemaal

hetzelfde alleen de namen zijn anders. Kinderen zijn gevoelig voor commentaar en groepsgebeuren en doen dan mee en de

goede kinderboeken raken ondergesneeuwd. Bij volwassenen gebeurt dat ook maar een volwassene kan nog zelf kiezen

hoewel ook die zich vaak laat leiden door de bestsellerstapels in de boekwinkels.

Daardoor komen de originele boeken die eens over wat anders gaan nauwelijks aan bod, dat vind ik heel storend.

Nou ja, ik ben bang dat ik niet goed kan overbrengen wat ik bedoel zonder in herhalingen et vallen en een koppig,

hardnekkig mens te lijken, die haar gelijk wil hebben. Dat hoef ik niet te hebben, ik schreef dit alleen vanwege de vele

kinderboeken van dezelfde soort (dus niet alleen fantasy) die ons de laatste tijd door de uitgeverij gepresenteerd worden

en dat stoort me. Waar is het originele kinderboek gebleven, daarvan raakt de markt nooit verzadigd.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 11 maanden geleden #68524 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)
Ik begrijp ook echt wel wat je bedoelt hoor. Je mist boeken zoals we die vroeger bijvoorbeeld van Thea Beckman hadden. Van die echt goede boeken die je bijblijven. Ik mis die ook wel.

Heb jij ook het idee dat kinderen steeds minder lezen en meer televisiekijken en computeren? Ik denk dat de uitgevers ook echt moeite moeten doen om kinderen aan het lezen te houden en dus goed moeten inspringen op wat kinderen willen. Van de ene kant resulteert dat in boeken die niet erg leerzaam zijn, van de andere kant blijven kinderen op deze manier wel lezen. Je kunt die boeken ook als opstapjes naar andere genres en boeken zien. Het zijn boeken die de interesse in het lezen opwekken.

<t></t>

Lees meer
10 jaren 11 maanden geleden #68525 door dettie
Ja televisie en de PC of mobieltje of app zijn natuurlijk grote concurrenten van het boek. Daar springen de uitgeverijen ook wel op in door in de e-boeken allerlei extra's te verstoppen.

En ja die boeken als die van Thea Beckman e.d. mis ik zeker, van die goede boeken die je bijblijven, waar je als volwassene nog steeds met plezier aan terugdenkt en dat soort boeken zie ik de laatste tijd te weinig.

Natuurlijk worden er nog mooie boeken uitgegeven maar de aandacht is verschoven naar verkoopcijfers ipv inhoud. Ik denk dat uitgevers niet zo inspringen in wat kinderen willen maar kinderen krijgen waarvan de uitgever denkt dat het verkoopt (waarmee ik niet wil zeggen dat alle uitgevers slecht zijn hoor)

Ik geloof er ook niet zo in dat goede kinderboeken niet verkopen, het ligt er maar aan hoe ze gebracht worden op school en door de uitgeverijen. Misschien kun je het als opstapjes zien, maar de term 'als ze maar lezen' vind ik af en toe ook wel ver gaan. Bij enkele kinderboeken denk ik, dan maar liever niet lezen dan deze rommel lezen. (oei oei :D)

Ik klink mopperig maar dat is juist omdat ik zoveel van lezen en kinderboeken houd en zo graag wil dat kinderen iets goeds voorgeschoteld krijgen.

Dettie

Lees meer
10 jaren 11 maanden geleden #68526 door Annemarie
Slechte boeken voegen niks toe inderdaad en dan gaat de term "als ze maar lezen" niet meer op. Maar we hebben het hier vooral over fantasyboeken en ik denk dat dat genre heel geschikt is om de interesse in het lezen aan te wakkeren en te behouden. De inhoud van de verhalen spreekt jou niet aan maar de kwaliteit van deze boeken is over het algemeen goed. Denk aan een goede schrijfstijl, een mooie zinsbouw en correct woordgebruik. Dat is wel even een verschil met van die boekjes met sms-taal.

<t></t>

Lees meer
10 jaren 11 maanden geleden #68529 door dettie
De kinderboeken met sms-jes worden niet in sms taal geschreven, ze sms-en wel met vriendinnen en die sms-jes mogen we meelezen, maar de taal is correct en goed gespeld, er staat niet w8cht ff of zo. Wat dat betreft geen klagen.

Het is alleen qua inhoud zoveel van hetzelfde.

Maar we kunnen nog uuuuuren doorgaan en ik denk dat we dan erg in herhalingen gaan vallen. Ik ga naar buiten, lekker zitten lezen in een erotisch fantasystripboek :D

Dettie

Lees meer
10 jaren 11 maanden geleden #68530 door Annemarie
Hahahaha, ja doe dat maar. :)

<t></t>

Tijd voor maken pagina: 0.453 seconden