Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Willy de Vries-Kuijken - Dissonantje 6+

11 jaren 10 maanden geleden #61321 door
Ik heb de indruk dat bepaalde grapjes in het boek eerder voor de voorlezende ouders bedoeld zijn. Misschien een beetje vergelijkbaar met sommige animatiefilmpjes voor kinderen.

In het boekje gaat het op een gegeven moment over Beethoven, die stokdoof is, Rossini die te lui is en Mozart die het te druk heeft. Zelfs als de kinderen deze namen al kennen, dan vraag ik me nog af of ze de verwijzingen begrijpen. Dat Beethoven in de loop van z'n leven steeds dover werd, is misschien nog wel algemeen bekend, maar de luiheid van Rossini? Dan zou je toch moeten weten dat hij na z'n 37-ste nauwelijks nog gecomponeerd heeft. Overigens had dit meer met een chronische ziekte te maken, die hem de energie en de werklust ontnam. Voor z'n 37-ste heeft hij overigens wel veel gecomponeerd. Mozart heeft in z'n korte leven natuurlijk enorm veel gecomponeerd, dus ja, hij zal het wel druk hebben gehad.

De mollen van Beethoven begrijp ik ook niet helemaal.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 10 maanden geleden #61367 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Willy de Vries-Kuijken- Dissonantje 6+
Ik heb nog over het boekje lopen nadenken en eigenlijk is het heel jammer dat het zo gebracht wordt, ondanks dat ik het verhaal op zich best leuk vond. Toch wel een origineel gegeven zo'n valse noot en de zoektocht om uit te vinden wat er nu aan de hand is.

Maar net wat jij zegt. Kinderen moeten al wel bekend zijn met klassieke muziek, sowieso bekend zijn met muziek om de grapjes te snappen. Ik voelde dat ik niet alles begreep omdat ik te weinig muziekkennis heb.

Jij snapte vast verder wel alles zoals bijvoorbeeld die muzieksleutels die in het boek voorkwamen.

Vond je het wel een leuk verhaal Renate?

Dettie

11 jaren 10 maanden geleden #61368 door

Dettie schreef : Ik heb nog over het boekje lopen nadenken en eigenlijk is het heel jammer dat het zo gebracht wordt, ondanks dat ik het verhaal op zich best leuk vond. Toch wel een origineel gegeven zo'n valse noot en de zoektocht om uit te vinden wat er nu aan de hand is.

Maar net wat jij zegt. Kinderen moeten al wel bekend zijn met klassieke muziek, sowieso bekend zijn met muziek om de grapjes te snappen. Ik voelde dat ik niet alles begreep omdat ik te weinig muziekkennis heb.

Jij snapte vast verder wel alles zoals bijvoorbeeld die muzieksleutels die in het boek voorkwamen.

Vond je het wel een leuk verhaal Renate?

Dettie

Ik vond het een leuk verhaal, hoewel er een paar grapjes waren die ik ook niet helemaal begreep, met name de mollen voor Beethoven en voor meneer Mineur.

Lees meer
11 jaren 10 maanden geleden #61370 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Willy de Vries-Kuijken- Dissonantje 6+
Jammer dat ik geen muzikale kinderen ken anders had ik hun kunnen vragen of zij het leuk vonden om te lezen.

Maar ja, hopelijk voor de schrijfster wordt het toch gekocht.

Dettie

11 jaren 10 maanden geleden #61373 door
Het is een grappig verhaaltje, maar hoe meer je van muziek weet, hoe meer je er van gaat begrijpen.

Tijd voor maken pagina: 0.439 seconden