Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Willy de Vries-Kuijken - Dissonantje 6+

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #61108 door dettie
Willy de Vries-Kuijken - Dissonantje 6+ werd gestart door dettie
Opeens komt er tijdens een concert een vreselijke toon uit de trompet van Taco...

Hoe kan dat nou?

Zie www.leestafel.info/willy-de-vries-kuijken

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #61111 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Willy de Vries-Kuijken- Dissonantje 6+
Nee, als er geen uitleg bij staat dan heb je een probleem. Het zal niet overal zo zijn als op de school waar ik kom, daar is een muziekleraar, die al vanaf de kleuterklas eerdere beginselen bijbrengt!

Jammer, het klinkt verder wel als een leuk verhaal!

11 jaren 11 maanden geleden #61113 door
Het lijkt me een leuk boekje. Misschien is het iets voor kinderen met muzikale ouders, die het een en ander uit kunnen leggen?

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #61115 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Willy de Vries-Kuijken- Dissonantje 6+
Het zal ook wel zo zijn dat als een kind niets heeft met muziek het dit boek niet zal kiezen om te lezen. Dan is het probleem meteen opgelost.

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #61116 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Willy de Vries-Kuijken- Dissonantje 6+
Op de lagere school heb ik wel muziekles gehad en noten leren lezen maar ik weet er niets meer van.

Op zich is dit boek wel een grappig, vlot geschreven verhaal, alleen ontgaan me bepaalde grappen zoals bijv. over de mol omdat ik de functie van de mol in de muziek niet ken. In dit boekje werden levende mollen gebruikt als muziekmollen maar dan ontgaat me dus waarom dat is. De mollen maakten kuiltjes zodat de noten dieper kwamen te staan en dat zegt me dan niets. Is de toon dan lager of moeten de noten onder de notenbalk (lager) genoteerd worden? En zo zijn er meer dingen die ik niet begrijp.

Als het doel is kinderen van muziek te laten houden dan schiet het zijn doel voorbij (denk ik).

Maar kinderen die bekend zijn met notenbalken zullen dit wel een leuk verhaal vinden (denk ik).

Dettie

11 jaren 11 maanden geleden #61121 door
De noten blijven op de notenbalk staan, maar de mol, die een kuiltje graaft, zorgt er voor dat de noot wat lager (een halve toon) gespeeld wordt dan hij genoteerd staat (dat is dus in de meeste gevallen een zwarte toets op de piano, behalve bij de C en de F). Bij een kruis, een laddertje dus, wordt de noot een halve toon hoger gespeeld, dan hij genoteerd staat.

Het is vermoedelijk een boek voor kinderen wier ouders iets met muziek hebben en de dingen die de kinderen misschien niet onmiddellijk begrijpen, uit kunnen leggen. Op die manier kun je kinderen spelenderwijs meer over muziek leren.

Kleine correctie 'klinkt' vervangen door 'gespeeld wordt'. Natuurlijk betekent dit dat de noot ook een halve toon lager klinkt, maar zo staat hij ook genoteerd. Bij transponerende instrumenten klinkt de noot die uit het instrument wel anders dan genoteerd staat, maar dat is een heel ander verhaal.

Tijd voor maken pagina: 0.514 seconden