Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Richelle Mead: Vampire Academy (13+)

Lees meer
12 jaren 2 maanden geleden #58671 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Richelle Mead: Vampire Academy (13+)

Dettie schreef : Ja ik weet het maar soms moet ik even briesen :)

Zo jammer, lezen kan zoveel goeds brengen en is zo leuk.

Dettie

Wat wel zo is, is dat meisjes die normaal nauwelijks lezen toch naar dit soort boeken grijpen. Ze zijn leuk en vlot geschreven en lezen vaak als een trein. Het kan ook een lees-enthousiasme aanwakkeren. Het begin van veel meer zeg maar.

<t></t>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 2 maanden geleden #58672 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Richelle Mead: Vampire Academy (13+)
Dat hopen we maar..

Lees meer
12 jaren 2 maanden geleden #58679 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Richelle Mead: Vampire Academy (13+)

Annemarie schreef : Ja ik weet het maar soms moet ik even briesen :)

Zo jammer, lezen kan zoveel goeds brengen en is zo leuk.

Dettie

Wat wel zo is, is dat meisjes die normaal nauwelijks lezen toch naar dit soort boeken grijpen. Ze zijn leuk en vlot

geschreven en lezen vaak als een trein. Het kan ook een lees-enthousiasme aanwakkeren. Het begin van veel meer

zeg maar.

Het kan zijn dat ze leuk en vlot geschreven zijn en als een trein lezen maar ik weiger er aan mee te doen om dit

soort boeken dan maar te accepteren in het kader van beter dit soort inhoudsloze vermaak lezen dan

helemaal niet. Dan denk ik lees dan maar helemaal niet en houd je dan maar met iets anders minder oppervlakkigs

bezig dan dit. Een goed begin is het halve werk, luidt het spreekwoord.

Nogmaals sorry als ik fel ben, is niet tegen jullie, maar ik heb geen zin meer in het goedpraten van boeken in het

kader van leesbevordering. Kom als uitgever met wat goeds, waar een jongere wat aan heeft in plaats van deze

rommel omdat het in Amerika goed verkoopt. Je kunt als uitgeverij ook keuzes maken, beter minder verkopen,

ook in crisistijd, maar wel goede inhoudrijke boeken dan de zogenaamde bestsellende platte troep.

Dettie

die stoom afblaast :-)

Lees meer
12 jaren 2 maanden geleden #58684 door marjo
Blaas maar lekker, je zit ver weg.

Ik ben het dus niet helemaal met je eens.

Waarom wel die half getekende boeken en dit soort boeken niet?

Het is zeker zo dat er slechte boeken bijzitten, maar deze van Mead is niet slecht.

Het is geen literatuur, dat geef ik toe, maar tussen pulp en literatuur zit nog een groot gebied. Waar die getekende boeken ook bij horen.

En de tweede reden dat ik het niet met je eens ben is dat kinderen die niet lezen voor de tv hangen of met hun smartphone rommelen.

Nee, lezen is zo belangrijk dat ik zeg dat zelfs als je alleen maar de etiketten op voedingsproducten leest je al goed bezig bent.

Lees meer
12 jaren 2 maanden geleden #58686 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Richelle Mead: Vampire Academy (13+)

En de tweede reden dat ik het niet met je eens ben is dat kinderen die niet lezen voor de tv hangen of met hun smartphone rommelen.

Ha ja, maar ik schrijf ook niet dat ze dan maar voor de televisie moeten gaan hangen.

Ik schrijf:

"Dan denk ik lees dan maar helemaal niet en houd je dan maar met iets anders minder oppervlakkigs

bezig dan dit."

Daar bedoel ik zeker niet mee dat ze maar moeten gaan sms-en of voor de televisie moeten gaan hangen.

Waarom wel die half getekende boeken en dit soort boeken niet?

Die half getekende boeken zijn juist speciaal uitgegeven om kinderen aan het lezen te krijgen.

Ze hebben getest wat kinderen zo tegenstaat aan lezen en dat blijkt dan de grote hoeveelheid tekst te zijn.

Die half getekende boeken waar jij naar verwijst zijn leesboeken voor beginnende lezers om zo de drempel

te verlagen naar het echte werk... een boek lezen.

Ik heb het wat de vampier academy betreft over de inhoud van het boek. Over of de punten en komma's goed

staan en er geen taalfouten in staan of vlot geschreven is, heb ik het niet.

Ik zie in dit boek over de vampier academy niets in dat bijdraagt of toevoegt aan een jongere hun leven en vind

ook slecht dat zoiets op de markt komt in 6 delen nog wel!

Ik zie er ook niet in dat buitenbeentjes geaccepteerd moeten worden of iets dergelijks.

Het kan wel lekker smeuïg verteld worden maar ik blijf weigeren te accepteren dat we met alles blij moeten zijn

vanwege de leesbevordering. Juist niet dit soort verhalen.

En ik ben ook niet voor censuur maar wel voor gezond verstand gebruiken en nadenken over wat je kunt

bijdragen/toevoegen aan jongeren in een vorm van een boek. Boeken kunnen er heel erg toe doen en jongeren

dingen laten zien en inzien. Leren jongeren mogelijk op een andere manier kijken naar iets.

Ik ben het met je eens dat boeken heel belangrijk zijn en dat lezen heel belangrijk is. Ook weten wat er in je

voeding zit is belangrijk, dus ja die etiketten op voedingsproducten lezen doet er ook toe.

Maar dit soort verhalen is oppervlakkig vermaak, staat voor mij op één lijn met voor de televisie hangen en sms-en

of wat dan ook. Dat voegt allemaal totaal niets toe.

Nogmaals het is niet persoonlijk gericht, ik erger me alleen enorm dat uitgevers hier achter staan. Voor volwassen

is het wat anders maar voor boeken voor jongeren moet je goed nadenken wát je op de markt brengt.

Het is gewoon dat ik niet langer mijn mond daarover wil houden omdat alles maar moet kunnen, dat vind ik dus niet.

Dettie

Lees meer
12 jaren 2 maanden geleden #58689 door marjo
Het is precies als met die series die Annemarie en ik nog wel eens willen lezen, dus ik val in herhaling.

Ik weet wel dat het niet persoonlijk gericht is, je hebt het over de leescultuur zoals jij die graag zou willen zien dat die heerst. Dat wil ik ook, graag zelfs. Maar het is niet realistisch. De hedendaagse wereld is zo niet. (was het vroeger wel zo, dat is nog maar de vraag)

Maar: Waar het boek ook speelt, in de wereld van kabouters, in een oerwoud tussen de apen, tussen filmsterren, op school (dat is hier trouwens ook het geval), waar dan ook, dat is maar de entourage. De achtergrond, een setting, hoe je het ook noemen wilt.

Waar het steeds in boeken voor jongeren om draait zijn die kinderen zelf. Het zijn pubers die groeien naar volwassenheid. Kinderen die voor keuzes komen te staan. Het gaat over hoe ze met elkaar om gaan, over menselijke emoties.

In die zin voegen deze verhalen wél iets toe.

En al wil je het niet over taal hebben: lezen is taal. Een goed geschreven boek lezen leert kinderen iets. Al is het onbewust: ze leren hoe de taal in elkaar zit, krijgen een grotere woordenschat. Ik ken geen andere bezigheden die dat beter voor elkaar krijgen dan het lezen van een boek.

Als je wel wil accepteren dat men zich door middel van getekende boeken aanpast aan de moderne tijd, waarom zou je dan niet accepteren dat jongeren graag lezen over vampiers, heksen, tovenaars? Ook dat werkt leesbevorderend.

Het is een fantasiewereld, die in mijn ogen geen kwaad kan. Het gaat niet over geweld. Het zet niet aan tot haat. Integendeel: ook de jongeren op de Vampire Academy leren omgaan met pestgedrag en discriminatie. Misschien anders dan jij graag wil, maar het zit er wel degelijk in.

Tijd voor maken pagina: 0.513 seconden