En de tweede reden dat ik het niet met je eens ben is dat kinderen die niet lezen voor de tv hangen of met hun smartphone rommelen.
Ha ja, maar ik schrijf ook niet dat ze dan maar voor de televisie moeten gaan hangen.
Ik schrijf:
"Dan denk ik lees dan maar helemaal niet en houd je dan maar met iets anders minder oppervlakkigs
bezig dan dit."
Daar bedoel ik zeker niet mee dat ze maar moeten gaan sms-en of voor de televisie moeten gaan hangen.
Waarom wel die half getekende boeken en dit soort boeken niet?
Die half getekende boeken zijn juist speciaal uitgegeven om kinderen aan het lezen te krijgen.
Ze hebben getest wat kinderen zo tegenstaat aan lezen en dat blijkt dan de grote hoeveelheid tekst te zijn.
Die half getekende boeken waar jij naar verwijst zijn leesboeken voor beginnende lezers om zo de drempel
te verlagen naar het echte werk... een boek lezen.
Ik heb het wat de vampier academy betreft over de inhoud van het boek. Over of de punten en komma's goed
staan en er geen taalfouten in staan of vlot geschreven is, heb ik het niet.
Ik zie in dit boek over de vampier academy niets in dat bijdraagt of toevoegt aan een jongere hun leven en vind
ook slecht dat zoiets op de markt komt in 6 delen nog wel!
Ik zie er ook niet in dat buitenbeentjes geaccepteerd moeten worden of iets dergelijks.
Het kan wel lekker smeuïg verteld worden maar ik blijf weigeren te accepteren dat we met alles blij moeten zijn
vanwege de leesbevordering. Juist niet dit soort verhalen.
En ik ben ook niet voor censuur maar wel voor gezond verstand gebruiken en nadenken over wat je kunt
bijdragen/toevoegen aan jongeren in een vorm van een boek. Boeken kunnen er heel erg toe doen en jongeren
dingen laten zien en inzien. Leren jongeren mogelijk op een andere manier kijken naar iets.
Ik ben het met je eens dat boeken heel belangrijk zijn en dat lezen heel belangrijk is. Ook weten wat er in je
voeding zit is belangrijk, dus ja die etiketten op voedingsproducten lezen doet er ook toe.
Maar dit soort verhalen is oppervlakkig vermaak, staat voor mij op één lijn met voor de televisie hangen en sms-en
of wat dan ook. Dat voegt allemaal totaal niets toe.
Nogmaals het is niet persoonlijk gericht, ik erger me alleen enorm dat uitgevers hier achter staan. Voor volwassen
is het wat anders maar voor boeken voor jongeren moet je goed nadenken wát je op de markt brengt.
Het is gewoon dat ik niet langer mijn mond daarover wil houden omdat alles maar moet kunnen, dat vind ik dus niet.
Dettie