Het is altijd zo lastig he om schriftelijk alles over te brengen. Je kan dan niet gelijk toelichten hoe je het bedoelt en dat even kortsluiten met elkaar
Inderdaad heb ik het over de leescultuur en dat ik die graag anders wil zien. Niet alleen voor kinderen maar ook
voor volwassenen. Met die aantekening erbij dat ik vind dat je voor kinderen/jongeren extra alert moet zijn in wat
je aanbiedt.
En ik ben het ook helemaal met je eens dat een boek qua taal goed geschreven moet zijn en daar bedoel ik mee
zonder taalfouten, goed lopende zinnen en goede interpunctie en ben ook met je eens dat kinderen door het lezen
meekrijgen hoe een taal in elkaar zit. Het liefst zou ik willen dat mensen al beginnen met hun kinderen te lezen als
ze bij wijze van spreken nog in de wieg liggen.
Wat me stoort is echt de inhoud van veel jongerenboeken.
Ik ben bang dat ik het verschil niet goed kan uitleggen. Maar ik kan het proberen. Op televisie erger ik me
bijvoorbeeld ook aan wat jongeren aangeboden krijgen. Voor de hele kleintjes valt het nog mee, dat is vaak
gericht op iets leren zoals tellen of kleuren enz.
Maar voor de rest is er veel stompzinnige, nietszeggende filmpjes, een hoop gebakken lucht. Daarvan vind ik het
ook erg dat jongeren er naar kijken. Omdat ze dan gevoed worden met stompzinnigheid dat zogenaamd normaal
is. Met gedrag dat zogenaamd normaal is. Ik denk ook dat het jongeren beïnvloed in hun doen en laten. Maar er is
zelden een alternatief, zelden een keus, er wordt haast niets anders aangeboden dan vrij oppervlakkig vermaak.
Bij boeken voor kinderen/jongeren had ik nog het idee dat er toch wel gelet wordt op wat er aangeboden wordt.
Zeker qua inhoud. Dat het niet allemaal prietpraat is, hoewel sommige boeken ook niet veel verder komen dan
emailtjes, vriendjes en zoenen. Daarom vind ik het vaak ook erg als er boeken voor jongeren verschijnen die naar
een erg oppervlakkige televisieserie zijn geschreven en waarvan er dan ook nog eens meerdere delen verschijnen.
Het boek is dan niet meer voor de jongere zelf geschreven maar een aftreksel van een flodderige, inhoudsloze
serie omdat gehoopt wordt dat die boeken daarover flink verkopen.
Het gaat me ook helemaal niet om dat alles bij het oude moet blijven, verre van dat zelfs.
Gelukkig is er verandering! De hele stichtelijke boeken van vroeger over brave kindjes zijn ook niet alles.
Wat de getekende boekjes betreft:
Er zit een groot verschil, en ik denk dat je dat zelf ook wel weet, in boeken voor beginnende lezers (denk aan de
AVI boeken) en boeken voor gevorderde lezers. De getekende boeken waar jij het over hebt zijn speciaal gemaakt
voor beginnende lezers en pretenderen ook niet een volledig leesboek te zijn.
Persoonlijk vind ik dat iemand best eens een tegengeluid mag laten horen en niet in alles mee hoeft te gaan maar
eens een keer moet roepen stop! In mijn ogen gaat het bij de kinderboeken nu ook steeds meer om het geld dat
er met het boek te verdienen valt dan om de inhoud, de stijl etc.
Persoonlijk denk ik dat iemand eens aan de bel moet trekken, zodat we bij de kinderboeken niet hetzelfde krijgen
als bij de volwassenen boeken. Dat we niet alles hoeven te pikken omdat de hedendaagse tijd nu eenmaal zo is.
Je kunt ook naar de toekomst kijken, als de hedendaagse tijd dit biedt, kun je proberen dat het in de toekomst
anders wordt. Dát is meer wat ik bedoel , ik wil niet dat de jeugdboeken qua kwaliteit en inhoud steeds verder
afzakken.
Dan ben ik maar utopisch, maar alles accepteren omdat het nu eenmaal zo is hoeft ook niet.
Dettie