Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Martin Klein & Amber Fuchs - De dierendiefstal 8+

Lees meer
12 jaren 2 maanden geleden #58567 door dettie
Meen je dat nou? Een prentenboek is hier niet mee te vergelijken vind ik.

In een prentenboek staan goed uitgewerkte prenten, kleine kunstwerkjes, kleine schilderijtjes.

Dat is dit zeker niet.

In een prentenboek ondersteunen de prenten het verhaal, vormen ze één geheel met het verhaal.

In dit boek zijn de tekeningen het verhaal zelf met toevoegende teksten.

Nee, het is echt geen prentenboek.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 2 maanden geleden #58575 door marjo
Dat ligt er aan welke criteria je gebruikt. (Bij een prentenboek zijn overigens verschillende vormen mogelijk)

Die van het konijntje vind ik heel makkelijk om te vormen tot een prentenboek. Dat worden dan twee of drie pagina's, en er hoeft maar heel weinig veranderd te worden. Een achtergrond, de tekeningetjes verspreid over de pagina, en de tekst erbij. Klaar.

Lees meer
12 jaren 2 maanden geleden #58579 door dettie
O dear, ik snap je geloof ik niet.

Volgens mij versta jij iets anders onder prentenboek dan ik.

Voor mij is een prentenboek juist zoiets als Paultje het konijntje (daar heb je het toch over?)

Dit boek De dierendiefstal van Martin Klein is meer richting een stripverhaal dan een prentenboek. Hierin staan

tekeningetjes die het verhaal vormen, dat doet een prentenboek niet.

Je zou De dierendiefstal om kunnen vormen tot een prentenboek maar dan is het hele effect wat het nu heeft

compleet weg.

Dit is voor mij een prentenboek www.hetsprekendboek.nl/BookHtml5.aspx?id...11-937d-005056c00008 (klik op de afbeeldingen)

En dit een stripboek www.pbholland.com/nieuws.php?id=nws_1_20060930

In een stripboek volg je de personages of gebeurtenissen op de voet, de tekeningen vormen het verhaal.

In een prentenboek begeleiden de tekeningen het verhaal, de plaatjes zijn vaak ook minder actievol getekend.

Dettie

Lees meer
12 jaren 2 maanden geleden #58591 door marjo
'In een stripboek volg je de personages of gebeurtenissen op de voet, de tekeningen vormen het verhaal.

In een prentenboek begeleiden de tekeningen het verhaal, de plaatjes zijn vaak ook minder actievol getekend.'

Voor mij betekent dit hetzelfde, al is het anders gesteld.

Bij de twee voorbeelden die je noemt, kun je het verhaal volgen zonder de tekst te kunnen lezen. Niet de finesses misschien, maar toch..

Natuurlijk zie ik wel verschil tussen een prentenboek en een stripboek, maar dat is mijn ogen alleen de aanpassing die gedaan is vanwege de doelgroep. Bij alle twee is er een wisselwerking tussen afbeelding en tekst, waarbij een prentenboek meer gericht is op kinderen die nog niet kunnen lezen - tekst is vaak minimaal - terwijl een strip gelezen kan worden.

Daar zit 'm het verschil voor mij.

Het is niet zo strikt, er zijn vele tussenvormen mogelijk, daarom praten wij nu lang elkaar heen ben ik bang..

Misschien is dit een tussenvorm, gezien de doelgroep.

Ik geef voor kinderen die zelf kunnen lezen de voorkeur aan een verhaal in tekst, met een hele hoop illustraties, die hetzelfde vertellen als de tekst.

Ik kwam zojuist dit tegen: ken je dat?

prentenboek.yurls.net/nl/page

Lees meer
12 jaren 2 maanden geleden #58598 door dettie
Kun je iets genuanceerder reageren? (minder gehaast misschien?)

Bijvoorbeeld als je verwijst naar iets kun je dan de namen noemen? Ik weet steeds niet wat je bedoelt.

'Het konijntjesboek' kan bijvoorbeeld het prentenboek over Paultje zijn maar ook het boek Mevrouw Wit konijn.

De 'twee voorbeelden die je noemt' kunnen de linken zijn die ik geef óf de boeken Paultje en De dierendiefstal zijn.

Ik vind het nu zo moeilijk om te volgen waar je naar verwijst.

'In een stripboek volg je de personages of gebeurtenissen op de voet, de tekeningen vormen het verhaal.

In een prentenboek begeleiden de tekeningen het verhaal, de plaatjes zijn vaak ook minder actievol getekend.'

Voor mij betekent dit hetzelfde, al is het anders gesteld.

Misschien moet ik duidelijker zijn.

De acties in het stripboek worden door middel van de tekeningen weergegeven, vaak wordt alleen in de ballonnetjes weergegeven wat het personage zegt of denkt. Je ziet verder op de tekeningen wat er gebeurt.

In een prentenboek wordt in de tekst vertelt wat er gebeurt, en zijn de plaatjes statisch, die vertellen het verhaal niet, zoals in een stripboek wel gebeurt.

Ik kan het verschil niet duidelijker aangeven. Persoonlijk vind ik een stripboek iets heel anders dan een prentenboek. Ik geloof ook niet zo dat het met de doelgroep te maken heeft. Het boek Ondine van Benjamin Lacombe ( www.leestafel.info/benjamin-lacombe ) is ook een prentenboeken maar wel voor 13-15 jaar en zo zijn er meerdere prentenboeken voor oudere kinderen.

Het is in mijn ogen gewoon een vorm waarvoor gekozen wordt.

Dit boek (De dierendiefstal) wordt met veel plaatjes gebracht omdat ze kinderen willen bereiken die niet graag lezen, in de hoop dat die kinderen zo makkelijker bereikbaar zijn, maar dat is nog maar de vraag natuurlijk juist omdat het niet echt een stripboek is. Het is een tussenvorm tussen een tekstboek en stripboek, in dit geval met veel tekeningen. Naar mijn idee had het vorige boek meer tekst, maar weet het niet zeker meer.

Dettie

Lees meer
12 jaren 2 maanden geleden #58600 door marjo
Ik kom er ook niet meer uit. Ik heb al verschillende keren geprobeerd het uit te leggen, maar het lukt niet.

Je kan het verhaal van de 'dierendiefstal' los lezen: dit wijst noch op een strip, noch op een prentenboek; alleen de plaatjes daarentegen: die vertellen veel, maar niet alles, dus zonder tekst kan niet: dit wijst op een stripboek, maar vaak is het bij een prentenboek ook zo.

Als ik de afbeeldingen van de 'dierendiefstal' bekijk, die van het konijntje, dan vind ik dat het met een eenvoudige aanpassing om te zetten is in een prentenboek. Aanpassen tot het een strip is, wordt een stuk lastiger. Mijn conclusie: eerder een prentenboek dan een stripboek.

Maar dat is misschien te kort door de bocht.

Misschien is het toch 'gewoon' een verhaal met plaatjes, maar dan erg veel. (en dan denk ik weer aan een prentenboek...)

Tijd voor maken pagina: 0.433 seconden