Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Diane Put & Suzanne Diederen - Als de maan lacht 4+

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #57025 door Annemarie
Ik vind het ook mooi als het in een verhaal is opgenomen maar niet iedereen is dan in staat om de boodschap te begrijpen. Duidelijk taal biedt dan een oplossing.

<t></t>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #57026 door dettie
Ja ik begrijp wel wat je bedoelt Marjo, daar heb je ook gelijk in, een goede roman die bepaalde onderwerpen mooi

behandelen is perfect en daar heb je vaak ook wat aan. Bepaalde romans hebben mij ook door moeilijke tijden heen

geholpen doordat ik door het verhaal dingen op een andere manier kon zien.

Maar ik vind de laatste tijd wel dat alles zo in het bizarre wordt getrokken en dat bedoel ik eigenlijk.

Kinderboeken voor jonge kinderen (dus 4-5-6 jaar) zijn vaak heel puur en zuiver in het behandelen van moeilijke

onderwerpen, je hebt er zelf vaak ook nog wat aan, juist door de zuiverheid.

En dat heb ik dan liever dan een roman die alles in het idiote trekt. Een apart verhaal en aparte benadering prima

maar het gaat soms wel erg ver.

Dettie

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #57033 door dettie
Ook aan dit boek lag ik vanochtend te denken en aan de vraag van Marjo, waarom wel deze kinderboeken en niet de

romans. Ja waarom eigenlijk? dacht ik.

Er speelt bij mij ook heel erg mee dat ik vind dat tegen kinderen niet duidelijk genoeg gepraat kan worden.

Open en eerlijk vertellen wat er aan de hand is en dat bijvoorbeeld verdrietig zijn erbij hoort. Als je dat niet doet

kunnen kinderen gaan fantaseren en dingen mogelijk veel erger maken in hun hoofd dan ze in werkelijkheid zijn.

Als een onderwerp moeilijk is dan kan een boekje helpen om op een prettige manier over het onderwerp te beginnen.

Maar dan moeten mensen wel weten dat de boekjes bestaan! En dat is dan wat ik probeer te doen, laten zien dat die

boekjes er zijn.

Wonderlijk genoeg zijn het ook vaak die kinderboeken die mij helderheid verschaffen, en soms troost bieden, juist

door hun eenvoud en eerlijkheid. Er wordt niet om de zaak heen gedraaid wat in de volwassen wereld (en de romans)

juist zo vaak gebeurd

Dettie

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #57034 door marjo
Ik zou zelf nooit naar zo'n boek grijpen, heb ik ook niet gedaan toen de kinderen klein waren. Ik vind/vond dat ik zulke boeken niet nodig had, ik kon het zelf wel uitleggen. Misschien hebben andere mensen ze wel nodig en dan is het prima dat jij die boeken hier bespreekt hoor, ik vond het alleen zo'n tegenstelling.

Het zal een andere insteek zijn. Ik ben eigenlijk zelf redelijk 'recht-voor-z'n-raap', maar in boeken houd ik daar niet zo van.

Ik heb de boodschap liever leuk verpakt. De indirecte aanpak.

Ik heb vanmorgen overlegd met een leerkracht over het feit of je zulke moeilijke onderwerpen als misbruik en loverboys wel in onze bieb zou willen. Ze zei net als ik gedecideerd: nee. Al had ze dan de kanttekening dat alles ook open en bloot op internet staat, en kinderen er toch wel bij kunnen.

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #57037 door dettie
Nou, mijn moeder overleed toen ik twaalf was en ik had het zeer prettig gevonden als daar over gesproken was. Want het riep allemaal vragen op, je kreeg akelige dromen etc. maar het onderwerp was taboe, het was alsof ze er nooit geweest was. Ik wist niet of wat ik voelde normaal was, of wat ik droomde normaal was en of je nu wel of niet mocht of kon huilen.

Als ik toentertijd een boek te vergelijken met dit had kunnen vinden dan had me dat een hoop ellende en onzekerheid gescheeld. Vandaar dat ik het ook zo propageer.

Loverboys idem dito, juist wel in de bieb. Juist wel openheid, uit de taboesfeer halen. Carry Slee mag toch ook?

Waarom mag dan eerlijke, open, goede informatie, waar ze echt wat aan hebben, niet? Je kunt als bibliotheek juist

zorgen dat er goede informatie te vinden is.

Op internet heb je het niet in de hand, daar is ook een hoop onzin en slechte soms zelf schadelijke informatie te vinden (naast de goede sites die er ook zijn)

Dettie

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #57054 door marjo
Daarom zei die juf dat ook, over internet, zo van 'eigenlijk ligt alles open en bloot, dus waarom niet hier?'

Maar toch, het voelt niet prettig. Er is een nadeel aan openbaar: er zijn - hopelijk geen- maar misschien toch een paar kinderen die baat hebben bij zo'n boek. Maar er zijn er veel meer -in de bieb komen kinderen van alle leeftijden - voor wie je dit niet wil in een beschermde omgeving als een school zichtbaar wil hebben.

Tijd voor maken pagina: 0.463 seconden