Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Mireille Geus - De andere weg 11+

Lees meer
12 jaren 7 maanden geleden #55589 door dettie
Mireille Geus - De andere weg 11+ werd gestart door dettie
Een jongerenboek over een gezin dat het zwaar verboden doopsgezinde geloof volgt.

Zie www.leestafel.info/archief/jeugd/mireille-geus-de-andere-weg-1

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 7 maanden geleden #55591 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Mireille Geus - Een andere weg 10+
Je draait er een klein beetje omheen: vind je het zelf een mooi boek?

<t></t>

Lees meer
12 jaren 7 maanden geleden #55592 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Mireille Geus - Een andere weg 10+
ja en nee, ik vind het wel mooi weergegeven allemaal maar het geloof is niet haar 'onderwerp' en dat voel je.

Er wordt veel uitgelegd en dat stoorde me een beetje maar het is wel een boek voor kinderen natuurlijk.

Toch zijn de gedeeltes op school en de gezelligheid met broertjes enz. wel weer mooi en leuk.

Ik heb gemengde gevoelens dus en kan dus niet volmondig ja of nee zeggen.

Dettie

Lees meer
12 jaren 7 maanden geleden #55593 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Mireille Geus - Een andere weg 10+
Ik begrijp het Dettie. Eigenlijk mis je de bevlogenheid dus.

<t></t>

Lees meer
12 jaren 7 maanden geleden - 12 jaren 7 maanden geleden #55594 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Mireille Geus - De andere weg 10+
Tjee, wat een verhaal heb je er van gemaakt! Ik heb nu alleen de conclusie gelezen, omdat ik denk dat ik het zelf ook nog lees. Dat wil ik onvoorbereid doen..
Laatst bewerkt 12 jaren 7 maanden geleden doormarjo.

Lees meer
12 jaren 7 maanden geleden #55595 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Mireille Geus - Een andere weg 10+

Annemarie schreef : Ik begrijp het Dettie. Eigenlijk mis je de bevlogenheid dus.

Nee, dat ook niet eens, je merkt (denk ik dan) dat de schrijfster zelf ook het handelen van de moeder niet helemaal begrijpt.

Mireille Geus is zelf niet gelovig en ze schreef het in opdracht en is gaan onderzoeken hoe de doopsgezinden toentertijd zich probeerden te handhaven.

Het verhaal is gebaseerd op een brief die ze vond van de Antwerpse Maeyke Wens die ook vervolgd werd vanwege haar doopsgezindheid. Deze doopsgezinden zijn heel vredelievend en zullen geen geweld gebruiken. Maar ook al hebben ze kinderen en weten ze welk gevaar ze lopen ze blijven pal achter hun geloof staan, ondanks alle consequenties dat het kan hebben. Het is moeilijk te begrijpen dat ondanks de dreiging van terechtstelling (en de kinderen dus wezen werden) mensen tóch hun geloof beleden en hun trots daarop uitdroegen. Moeten ze zelf weten, maar die kinderen...

De schrijfster vertelt dit verhaal prima maar haar eigen 'onbegrip' klinkt in het verhaal door. Ze legt erg veel uit om het goed duidelijk te maken, wat op zich wel goed is natuurlijk maar daardoor wordt het verhaal wat statisch, teveel gericht op proberen te begrijpen. Nogmaals, dat is mijn persoonlijke mening, wie weet vinden jongeren dat helemaal niet zo.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.653 seconden