Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Jan Terlouw: Oorlogswinter 12 + (samenleesboek februari/maart 2009)

Lees meer
17 jaren 2 maanden geleden #28005 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Helemaal vergeten te melden dat ik het boek inmiddels gelezen heb.

Ik vond het indrukwekkend en net wat Marjo zegt, schijn kan bedriegen.

Vooral het eind vond ik nogal verpletterend. Iemand doet iets en dat heeft enorme gevolgen. En dan die 'leuke' oom Ben!

Wat ik wel een beetje ongeloofwaardig vond is dat Michiel zo snel mensen die in het verzet zaten vond. Als hij die vermoedens al had, zouden de Duiters dat dan niet geweten hebben?

Dit was het eerste kinderboek dat ik van Jan Terlouw las. Hij kan goed schrijven. Het boek was spannend, goed opgebouwd en toch in 'makkelijke'taal voor jongeren. De ouderwetse taal viel mij niet op. Het hele verhaal ademde de sfeer van toen uit. Modernere taal zou misstaan hebben denk ik, dát zou mij dan wel weer opgevallen zijn.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jaren 2 maanden geleden #44874 door ardiana
Beantwoord door ardiana in topic Jan Terlouw Oorlogswinter
Hey iedereen

Ik heb dit boek gelezen voor school en had eerst niet zoveel zin om het te lezen :o want ik lees niet graag over de oorlog. Maar toen ik verder las kon ik het boek amper neerleggen. Het boek is zeer mooi en ook leerzaam. Sommige momenten waren zeer pakkend en dan werd ik emotioneel :cry: . Ik zou dit echt aanraden aan jongeren van mijn leeftijd ( 15-16-17 jaar). ;)

Groetjes Ardiana ! :D

<t></t>

Lees meer
14 jaren 2 maanden geleden #44879 door Lezer100
Beantwoord door Lezer100 in topic Re: Jan Terlouw Oorlogswinter

ardiana schreef : Hey iedereen

Ik zou dit echt aanraden aan jongeren van mijn leeftijd ( 15-16-17 jaar). ;)

Groetjes Ardiana ! :D

Niet alleen voor jongeren.

<t>Lezer100</t>

Lees meer
11 jaren 2 maanden geleden #67043 door Lezer100
Beantwoord door Lezer100 in topic Jan Terlouw - Oorlogswinter
Mijn eerste kennismaking met Jan Terlouw is alvast een schot in de roos geweest. Ik heb echt van het verhaal genoten. De auteur gaat geen enkele discussie uit de weg, alle problemen tijdens de laatste hongerwinter in Nederland onder Duitse bezetting komen aan bod, op een voor tieners begrijpelijke manier. Het is geen zwart-wit verhaal. Net zoals in elke oorlog heb zijn er goeden en slechten aan alle kanten. Alle partijen hebben wel minstens één haar in de boter. Het boek geeft heel wat stof tot nadenken.

<t>Lezer100</t>

Lees meer
11 jaren 2 maanden geleden #67045 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Jan Terlouw - Oorlogswinter
Het boek heb ik lang geleden gelezen en ik vond het prachtig. Ik denk dat veel kinderen met dit boek opgegroeid zijn.

Het frappante is dat kinderen van nu de Tweede Wereldoorlog zien als iets wat heel lang geleden gebeurde (in hun ogen is 70 jaar lang geleden) maar dat onze ouders die oorlog nog mee hebben gemaakt.

Dettie

Lees meer
9 jaren 2 maanden geleden #81365 door berdine
Ik vond dit boek wel aardig, niet helemaal realistisch, beetje te simpel. Jeugdboeken zijn geloof ik niets voor mij. :(

Tijd voor maken pagina: 0.565 seconden