Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Jan Terlouw: Oorlogswinter 12 + (samenleesboek februari/maart 2009)

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #27043 door marjo
Oorlogswinter

Jan Terlouw

Michiel (15 jaar) is zoon van de burgemeester van een fictief dorp nabij de IJssel, tegenover Zwolle. In de hongerwinter van 1944-45 trokken hier veel mensen langs, afkomstig uit de grote steden in het westen van het land, om voedsel te halen in het noord-oosten van het land.

Michiel raakt betrokken bij de verzorging van een gewonde Engelse piloot.

Als er een dode Duitser wordt gevonden nemen de Duitsers gijzelaars, onder hen de vader van Michiel.

Maar de piloot moet weg en Michiel weet niets beters dan "Oom" Ben in vertrouwen te nemen. Die zit immers in het verzet?

Het is een boek over goed en fout zijn, en vooral ook over het feit dat het allemaal niet zo zwart-wit is: schijn kan bedriegen.

Terlouw weet nog steeds te boeien ook al is de taal soms wat oubollig.

Gebonden Verschenen: juni 2000 Uitgeverij Lemniscaat vanaf 12 jaar

Marjo

januari 2009
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #27044 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Ik heb dit boek in mijn jeugd vele keren gelezen....evenals de Koning van Katoren en Oosterschelde. :)
Laatst bewerkt door.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #27047 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Is dit boek niet onlangs verfilmd ?

Rutger

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #27048 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja en je kan nu ook het boek in de filmversie kopen Rutger.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #27049 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Maar weet dan dat de film anders is. De grote lijnen blijven maar er zijn personen weg en situaties veranderd, soms minder goed, soms beter.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #27334 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Jan Terlouw - Oorlogswinter
Dit weekend dit boek gelezen. Herlezen eigenlijk. Al is de vorige keer al een jaar of vijfentwintig geleden vermoed ik.

Maar het mooie van de boeken van Jan Terlouw is dat deze boeken nog steeds leesbaar zijn. Ik herlas pas "Koning van Katoren" en daar viel me dat ook al op.

Dit boek zal voor nieuwe lezers misschien door de oorlogsbegrippen wat moeilijker zijn, daar was "onze"generatie iets vertrouwder mee vermoed ik, maar verder is het een heel toegankelijk en leesbaar boek.

Over opgroeien, volwassen worden, verantwoordelijkheid nemen.

En verder is het vooral een spannend boek, ik was de ontknoping vergeten en betrapte me er op dat ik maar bleef lezen om te weten te komen hoe het ook al weer zat.

Ik ben ook wel benieuwd naar de film eigenlijk. Ik denk dat de film, en het boek wat hierdoor ongetwijfeld opnieuw in de belangstelling komt, zeer bruikbaar zijn om op een niet al te moeilijke manier kinderen kennis te laten nemen van de tweede wereld oorlog.

Vond het de moeite van het herlezen meer dan waard.

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Tijd voor maken pagina: 0.498 seconden