Ik heb het boek weer uit en het heeft toch wel wat verrassingen in petto aan het eind. De dader is niet wie je verwacht en mag ik zeggen dat de cursieve stukjes ook geen inzicht in het verleden van de dader verschaffen?
Over de privé problemen van Nora blijf ik gemengde gevoelens hebben. Enerzijds voel ik me bij haar betrokken en voegen ze een extra laag aan het verhaal toe. In zekere zin zie je in het huwelijk van Nora en Hendrik dezelfde problemen die je ook bij de kring van mensen ziet, waar het slachtoffer uit voortkomt, met aan de ene kant mensen, die vreselijk bezig zijn met hun status en hoe de buitenwereld naar hen kijkt en aan de andere kant partners die daar veel minder mee lijken te zitten. Bij Hendrik en Nora is Hendrik de persoon die vooral met status bezig lijkt te zijn en bij z'n ouders is het z'n moeder. Ook bij een ander is het de vrouw, die zich druk maakt om haar status als vrouw van...
Aan de andere kant zou het verhaal zonder haar privéproblemen kunnen, hoewel ze wel er toe bijdragen dat ik verder wil blijven lezen in de serie, omdat ik me afvraag hoe het met het huwelijk van Nora en Hendrik af zal lopen. In het eerste boek heeft Nora haar belangen uiteindelijk opgeofferd aan haar man en in dit boek, kiest ze uiteindelijk toch voor zichzelf. Wat de gevolgen voor het huwelijk zullen zijn, moet ik maar afwachten. Hendrik zegt dat hij spijt heeft van z'n gedrag, maar ik blijf m'n twijfels houden. Hendrik wil uiteindelijk toch geen vrouw die voor zichzelf denkt.
Alles moet toch gaan zoals hij het in z'n hoofd heeft. Hij mag dan wel roepen dat hij het heil van z'n kinderen voor ogen heeft, die beter af zullen zijn, als ze opgroeien in de kringen van de echt welgestelden, zoals zijn ouders, maar of dit echt zo is?