Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Håkan Nesser - De man zonder hond

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47046 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Håkan Nesser - De man zonder hond

Inge schreef :

Als je het hebt over het psychologische in de familie dan ga ik akkoord.

Dat bedoelde ik inderdaad.

Dit boek is het eerste in een nieuwe reeks. Hiervoor zijn er boeken over Van Veeteren verschenen, daar heb ik wel eens wat van gelezen en ik heb de boek-verfilmingen gezien. Van Veeteren is een ander type maar de stijl is op zich wel herkenbaar gebleven.

Ik ervaar dit boek wel degelijk als een detective omdat er nog uitgeplozen moet worden hoe het nu precies zit. Ik vond deze insteek juist heel origineel. Maar het is natuurlijk niet een klassieke whodunnit, dat ben ik met je eens. Bij mij staat het in ieder geval niet tussen de romans! We verschillen toch wel van mening hierover merk ik. Maar ik begrijp je wel.

Nu ga ik piekeren welk ander boek je nu bedoelt ;)

<t></t>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47047 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Håkan Nesser - De man zonder hond

Annemarie schreef : Nu ga ik piekeren welk ander boek je nu bedoelt ;)

Dat boek ken je denkelijk niet Annemarie, het was volgens mij een debuut, in ieder geval van een Nederlandse of Vlaamse schrijver. Het ging over een gezin waarvan de vader niet thuiskwam zoals gebruikelijk. Aanvankelijk zit iedereen te wachten, en te wachten, en te wachten maar vader komt niet thuis, langzamerhand wordt uit de doeken gedaan wat voor rol de vader in dat gezin speelt en wordt de aanvankelijk kabbelende, vriendelijke toon steeds grimmiger. En dan gaat de telefoon... :D

Dettie

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47048 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: Håkan Nesser - De man zonder hond
ik heb al heel de tijd het gevoel dat het iets met mosselen was... maar kan niets verder verzinnen...

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47049 door dettie
Ja het was ook iets met mosselen, maar niet in de titel dacht ik. Die vader was gek op mosselen en dat zouden ze gaan eten (voor zover ik me het herinner)

Dettie

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47090 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: Håkan Nesser - De man zonder hond
Heb dit weekend tijd gehad om te denken en ik denk dat het toch met mosselen in de titel was.... Het mosselmaal dacht ik

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47092 door dettie
Ja! dat boek was het!

geschreven door Birgit Vanderbeke

Een moeder, een dochter en een zoon zitten aan tafel en wachten op de thuiskomst van hun man en vader. Er is hem een belangrijke promotie in het vooruitzicht gesteld. Voor deze feestelijke gelegenheid staat op tafel een dampende schaal mosselen, zijn lievelingsgerecht. Maar de man verschijnt niet.

En van de mosselen eet niemand.

NBD|Biblion recensie

Een vrouw zit met zoon en dochter aan tafel te wachten op de thuiskomt van hun man en vader. Feestelijk, bij een pan mosselen, want als pa thuiskomt heeft hij zo goed als zeker promotie gemaakt. Hij komt echter niet opdagen. In een lange innerlijke monoloog, vol herinneringen aan haar jeugd, zet de dochter naar vader neer als een echte huistiran, geestelijk geweld uitoefenend over vrouw en kinderen, met starre denkbeelden over 'echte gezinnen'. Naarmate de avond vordert en duidelijk wordt dat hij niet meer komt, merkt de lezer dat men het voortaan graag zonder hem zal stellen.

Een scherp portret, ironisch. Lange zinnen, zoals bij een voortstromende, van de hak op de tak springende gedachtegang, maar toch heel duidelijk en, soms meesmuilend, leesbaar. Prima debuut.

Formaat 14 x 18 cm, ruim gezette kleine druk.

(Biblion recensie, Redactie)

Tijd voor maken pagina: 0.460 seconden