Hallo Marjo,
Dat klopt niet. Er bestaat ook psychologische horror, dat is horror waar op het oog niks schokkends gebeurd, zoals een bv bloederige moorden, maar die diep op je geest inwerkt. Ik heb even geen voorbeeld van boeken paraat, maar bij films zijn dat zondermeer de films van de canadese regisseur David Cronenberg. Soms wordt splatter (waar het bloed letterlijk van afspat) en psychologisch gecombineerd, ik denk bv aan Scanners.
En vergeet niet dat horror, tenminste bij de film begonnen is met suggestie, in plaats van tonen. Dan hebben we het over de gotische horror film. Die is in boekvorm net voorbij de helft van de 18de eeuw geboren.
Dus er zijn meerdere categorieën in het horrorgenre, die gaan van subtiel tot inderdaad grof geweld. Die subtiele horror is ook echt voor fijnproevers en daar staat de verbeelding hoog in het vaandel. De grove horror is meestal realistisch, niet ontziend en alleen maar daarop gericht.
Uitzondering is de bijzondere griezelfilm Texas Chainsaw Massacre van Tobe Hooper. In die film wordt nauwelijks iets expliciet in beeld gebracht, hoewel er vaak met een rokende kettingzaag wordt gezwaaid, maar zijn de beelden prachtig gefilterd, waardoor een apart atmosfeer ontstaat. Dit is trouwens een goed voorbeeld van psychologische horror, want de sfeer is zo deprimerend, dat hij diep in je geest doordringt.
Maar deze categorieën gelden ook voor de boeken in het genre.
HP Lovecraft is echt een meer suggestieve, atmosferische schrijver, net als William Hope Hodgson. Meer explicieter is bv Michael Slade.
En de verdieping bij griezelverhalen zit vaak in de atmosfeer, worden de karakters en situaties ook uitgediept, mag je het literaire horror noemen, zoals de verhalen van ETA Hoffmann en Edgar Allen Poe.
Marjo schreef : Het is te psychologisch vind ik voor echte horror. Die druipt echt van het bloed, en is vaak te gruwelijk om te lezen. Mo Hayder komt daar nog dichter bij in de buurt dan King denk ik.
Maar de term horror geeft mij meteen een gevoel van hard, grof, nietsontziend. Zeker niet diepgaand, zeker niet psychologisch.
Maar ik denk dat dat een persoonlijke invulling is.