Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Bana Alabed - Hallo wereld

Lees meer
8 jaren 7 maanden geleden #84344 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: #Bana Alabed - Hallo wereld
Marjo schrijft: Bana heeft haar talent, haar aanleg voor taal, kunnen gebruiken om de wereld wakker te schudden.

Maar ook fantastisch dat zo'n kind het lef heeft om dit allemaal te vertellen. We zien en lezen het nieuws wel, en vinden het erg, maar er zijn constant zulke berichten p tv waardoor je een beetje murw slaat. Zo'n persoonlijk verhaal doet vaak veel meer dan een nieuwsbericht.

Net als de Jasmijnrevolutie die dankzij twitter werd ontketend is ook nu weer de kracht van social media aangetoond.

Marjo schrijft:

Er is in mijn ogen geen enkel excuus om bommen op bewoonde gebieden te laten vallen.

Ik vind alle vormen van geweld afschuwelijk. Gandhi heeft bewezen dat je ook zonder geweld veel kunt bereiken, ik begrijp ook nooit wat mensen en regeringen drijft om oorlog te voeren. Het draait meestal om niet anders dan hebzucht, macht, geld, eigen gewin.

En mochten de drijfveren wel goed zijn dan nog mag en kan het niet dat gewone gezinnen, die niets liever willen dan een gewoon normaal leven leiden, huis en haard kwijtraken omdat er zo nodig oorlog gevoerd moet worden door een stel heethoofden die kennelijk niet kunnen luisteren naar elkaar of niet gewoon kunnen overleggen en het belang van de mensen zelf niet op een vreedzame manier kunnen oplossen. Daar kan ik zo kwaad om worden :mrgreen: :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
8 jaren 7 maanden geleden #84349 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: #Bana Alabed - Hallo wereld
En wat is men uiteindelijk met die Jasmijnrevolutie opgeschoten?

De ene dictator is vervangen door de andere.

Of je zonder geweld echt zoveel bereikt, is maar de vraag. Uiteindelijk heeft ook het geweldloze verzet baat gehad bij de mensen die wel de wapens op durfden te nemen tegen de onderdrukkers.

Lees meer
8 jaren 7 maanden geleden #84355 door dettie
Mahatma Gandhi, Nelson Mandela en Desmond Tutu bereikten anders erg veel met hun vredelievende benadering.

Mahatma Gandhi

Mahatma Gandhi was een van de grondleggers van de moderne staat India en voorstander van actieve geweldloosheid als middel voor revolutie.

Nelson Mandela

Mandela kreeg in 1993 de Nobelprijs voor de Vrede voor "zijn inspanning voor het vreedzaam einde van het apartheidsregime en het leggen van de funderingen voor een nieuw democratisch Zuid-Afrika".

Desmond Tutu

Hij legde de nadruk op geweldloos protest en buitenlandse druk via een economische boycot. In 1984 won hij de Nobelprijs voor de Vrede.

Je kunt niet zeggen dat deze mensen niets bereikt hebben en dan zonder geweld.

Het frappante is dat deze namen bij iedereen bekend zijn en de namen van alle agressieve dictators enz. lang niet allemaal bekend zijn omdat hun aanpak gewoon en bekend is. Het zijn juist deze mensen die hun nek uit durfden te steken en zonder geweld strijd voerden die indruk maakten en ook succes hadden. Het is zelfs zo ongekend wat deze mensen deden dat het voor enkelen zelfs angstaanjagend was en ze achterdochtig werden. Die liefde voor mensen zonder eigenbelang... daar zat vast iets achter.

Zo jammer!

Dettie

Lees meer
8 jaren 7 maanden geleden #84356 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: #Bana Alabed - Hallo wereld
Ik zeg niet dat ze niets bereikt hebben, maar de vraag is in hoeverre ze ook niet de vruchten hebben geplukt van het gewelddadige verzet van anderen.

Lees meer
8 jaren 7 maanden geleden #84357 door dettie
Oei dat is een moeilijke... Van Gandhi weet ik dat hij vredelievend tegen het Britse Rijk streed. Textiel en zout werd door de Britten opgekocht en voor een veel hogere prijs weer terugverkocht aan India waardoor de Indise bevolking nauwelijks gebruik kon maken van hun eigen producten. Ik weet niet of er gewelddadig verzet was,

Bij Mandela weet ik wel dat hele korte tijd een deel van de groepring wel geweld gebruikt werd wat Mandela verafschuwde. Het zette geen zoden aan de dijk. Ik geloof niet dat ze vruchten plukten van gewelddadig verzet van anderen misschien juist niet... ik weet het niet.

Dettie

Lees meer
8 jaren 7 maanden geleden #84369 door dettie
Ik zat 's avonds ook nog aan Malala te denken. Zij plukt wel de vruchten van geweld door er vredelievend tegenover te staan en daardoor een icoon van vrede geworden is. Maar het is wel erg dat ze eerst bijna dood geschoten was .

Ik lees nu een boek over Gandhi en die zei dat woede goed was, mits je het om kon buigen. Dus als je kwaad bent over bijv. armoede dan kun je schelden op regeringen en geldgraaiers maar je kunt ook jouw woede omzetten in iets wat effectief helpt. Dat bedoelde Gandhi en heeft dat zijn hele leven ook gedaan.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.463 seconden