Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Albert Camus - De pest samenleesboek

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #11262 door Hendrik
Beantwoord door Hendrik in topic Re: bericht
Albert Camus, volgens mij heb ik een boek gelezen waarin naar hem verwezen werd en vrij veel.

Heb net even opgezocht op wikipedia wie hij ook alweer was. Volgens wikipedia is hij bekent om zijn ideeen over het absurde. Het idee dat het leven geen betekenis of bedoeling heeft. Wat ik zelf eigenlijk minder absurd vind dan denken dat het leven wel bedoeling heeft of betekenis.

Camus beweerde dat de enige ware filosofische vraag die van zelfmoord was. Namelijk, Zouden wij ons intensief bezig moeten houden met het leven of zouden wij ons eenvoudig moeten doden? Camus beargumenteerde dat historisch gezien de meeste mensen of geloofd hebben dat het leven zonder betekenis is en concludeerden ten gunste van zelfmoord, of een soort kunstmatige betekenis zoals godsdienst gecreëerd hebben om hun leven te vullen. Camus beweert dat er ook een derde optie is: wij kunnen realiseren dat het leven zonder betekenis is en niettemin onszelf in leven houden. Mensen die voor deze derde optie kiezen zijn absurde helden.

Ah, wat een opbeurende gedachte, zijn boeken zijn vast heel vrolijk.

levende in de wereld van 'Schaduw van de wind' Carlos Ruiz Zafon.
Laatst bewerkt doorHendrik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #11267 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Mooi Boek. Gelezen toen ik 17 was. Essentie van liefde mooi weergegeven.

De Vreemdeling is ook mooi.

Mythe van Sisyphus het mooiste.

De essentialist onder de existentialisten.

De Mandarijnen van Simone de Beauvoir

evenals Alle Mensen zijn Sterfelijk zijn ook mooi.

Voor de doorbijters de Tweede Sexe.

Sartre hoeft voor mij niet zo.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11424 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
De pest is uit. Weet niet goed wat ik van het boek moet denken voor het ogenblik. Enerzijds vond ik het goed anderzijds soms langdradig. Ik denk van de versie van '70 te laten voor wat hij is. Misschien later nog eens.

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11425 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
A ja Inge, maar zo kom je er niet van af: wat vond je dan wel goed, en wat vond je langdradig?

"Diverse handboeken noemen zijn grote roman La peste zelfs een studie in existentiële verlatenheid, terwijl het boek juist oproept tot solidariteit en onzelfzuchtig verzet. Maar 'als je er wanhoop in zoekt, zul je die er ook in lezen', zei Camus in 1947, kort na de verschijning ervan, in een radio-interview."

Dit bijvoorbeeld. Hoe reageer je daarop?
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11427 door elviratoverspin
Beantwoord door elviratoverspin in topic Re: bericht
van mij is het al een heel eind geleden dat ik la peste las, maar het bleef me wel bij. de algemene sfeer die ik heb onthouden, is er inderdaad een van verlatenheid. het troosteloze vooral. de beschrijvingen van de straten, het drukkende gevoel... maar wat me ook is bijgebleven, is de poging tot verzet. ook al heb ik niet de indruk dat camus echt geloofde dat een mens uit die eenzaamheid kon geraken: eerder dat vechten altijd ergens een vechten tegen de bierkaai is... toch is de eeuwige strijd van het blijven proberen vrij belangrijk in het boek, denk ik...

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorelviratoverspin.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11428 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ik ben nog druk aan het lezen..ik lees het echt in kleine stukjes,het is bijna te veel steeds..er word zoveel gezegd, en je kunt er inderdaad zoveel kanten mee uit, ook in je eigen hoofd..je linkt een boek toch vaak ook naar je eigen leven, tenminste bij een goed boek gebeurt dat soms,

maar ik weet nu al dat dit een boek is wat een grote indruk achter gaat laten.

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Tijd voor maken pagina: 0.531 seconden