Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Albert Camus - De pest samenleesboek

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11682 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
Ik heb het ook gelezen, en ik dacht dat ik er al mijn mening over gezegd had. Ik vond het boek niet goed of niet slecht. Alleen tamelijk oppervlakkig, ..... nou oppervlakig is het woord niet. ppppppppppppfffffffffffff moeilijk uit te leggen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de ellende enz niet aanvoelde. Ik las, registreerde en daarmee uit. Ik heb me nooit geen moment echt begaan gevoeld met de mensen. Ze waren daarvoor te "onduidelijk". Behalve het meisje dat na lang lijden toch nog sterft. Ik had wel bewondering voor de dokter en de mensen die de hulp organiseerden, ze zetten hun eigen leven op het spel om ander mensen te helpen. Maar voor de rest was het een boek die er voor mij niet diep inging.

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11683 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja Inge, jij had je mening al gezegd. Ik had eigenlijk van commentaar van mensen die ik ken de indruk dat het een érg mooi boek was. Maar er wordt hier nogal lauw op gereageerd, irene is niet echt enthousiast, jij niet. Harry S, jij was wél te spreken over dit boek?

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11687 door Harry S
Beantwoord door Harry S in topic Re: bericht
Hoi Bernadet,

Het was geen boeiend boek,ik vond het eerder een beklemmend en bizar verhaal.Ik vond dat het vragen opriep over de zin van het leven,zoals het kind dat na hevig lijden toch moest sterven.Misschien heeft de schrijver wel de bedoeling gehad dat het boek niet direct vergeten werd na het gelezen te hebben.

Het is nou niet bepaald een boek dat ik uit eigen beweging graag zou gaan lezen.

Momenteel ben ik ook in een ouder boek aan het lezen. "Komedianten trokken voorbij" van Johan Fabritius",hierin komen de personages zelf aan bod, dit bevalt mij eerlijk gezegd beter dan "de pest".
Laatst bewerkt doorHarry S.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11694 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Van Fabricius ken ik alleen het meisje met de blauwe hoed en De jongens van Bontekoe.

Voor De komedianten trokken voorbij heeft hij de Van der Hooghtprijs gekregen.

"De jaren dertig vormden voor Fabricius het hoogtepunt van lezerswaardering en scheppingskracht. Langdurige bestsellers werden de delen van een trilogie, een schelmenroman zich afspelend in het decadente en pikante 18e-eeuwse Italië. Het eerste deel uit 1931, Komedianten trokken voorbij , een werk dat een jaar later werd bekroond met de C.W. van der Hoogt-prijs, en ook de twee volgende delen, Melodie der verten uit 1932 en De dans om de galg uit 1934, trokken niet alleen om hun pakkende titels vele lezers."

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11695 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Bernadet schrijft:

Maar er wordt hier nogal lauw op gereageerd, irene is niet echt enthousiast, jij niet

Ik heb het boek een tijd geleden gelezen, en ben heel blij dat ik dat deed.

Het is een boek dat indruk gemaakt heeft. Ik heb het nu weer ontleend bij de bib, maar had geen tijd om het te herlezen, al verdient het beslist een tweede lectuur... het boek moet helaas teug naar de bib.

Groetjes Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11696 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: bericht
Ik was inderdaad, in eerste instantie, niet echt enthousiast over het verhaal. Hierbij moet ik wel vertellen dat ik de beide andere boeken die ik van Camus gelezen heb, bij de tweede en derde keer herlezen steeds beter vond. De Pest staat nu weer keurig in de boekenkast. Het boek zal er vast en zeker wel weer eens uitkomen. Lijkt me een goed idee om de originele franse versie er dan naast te leggen (pppfff wat een plan hè?).

groetjes, irene
Laatst bewerkt doorirene.

Tijd voor maken pagina: 0.485 seconden