Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Willem Jan Otten: Specht en zoon

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10227 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht

Het isd een boek, een verhaal, een verzonnen verhal. Daar kan wat mij betreft alles!

Daar heb je dan weer helemaal gelijk.

Ik weet zeker dat ik daar vroeger ook zo niet over nadacht :? zal door de informatieve boeken zijn dat ik heb moeten lezen zeker dat ik zo'n onderscheid begin te maken. Vreemd.

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10229 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Terug naar af dan! Maakt het lezen volgens mij toch iets leuker..

(Ik heb de foutjes maar weer even verbeterd..)
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10285 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Van deze schrijver wil ik ook al langer wat lezen.

In tegenstelling tot anderen hier wordt ik juist meteen aangetrokken door een titel als Specht en zoon. Mijn fantasie gaat meteen met me aan de haal en zie ik een magere man met een spitse neus voor me en de zoon die daar een kopie van is, een kleine specht dus!

Ik stel me trouwens zo voor dat de jury Otten de Gouden Dorian toebedeeld hebben om hun afschuw te uiten over deze "kwezelige katholieke" schrijver. De bedenkers van de Gouden Doerian hebben een broertje dood aan alles wat riekt naar zweverigheid, zoals in dit geval gotiek, extase, engelen etc.

Ik heb dit boek niet gelezen en weet niet in hoeverre het katholieke geloof in dit boek aanwezig is. Dat heb ik trouwens niet uit mijn duim gezogen, maar eerder gedestilleerd uit een groot interview met de schrijver in de Volkskrant van vorig jaar of het jaar daarvoor, waar Otten hier gewag van maakte.

Als ik lees over een pratend schildersdoek ben ik onmiddellijk geboeid, zeker als door middel van dit medium het leven van anderen uit de doeken wordt gedaan. Of dit surrealistisch is, weet ik niet, daarvoor moet ik het boek lezen.

Marjo, het ziet er naar uit dat je gelijk hebt, dat het niet surrealistisch genoemd mag worden als ik de omschrijving uit de Dikke van Dale erbij haal: "het legt zich toe op het uitbeelden van een soort visionaire wereld uit het onderbewustzijn, meestal dus van dingen zonder onderling verband, b.v. een vis boven een toren.

Heb ik ook even realisme opgezocht: "die uitbeeldingswijze waarbij het uitgebeelde een hoog gehalte objectief herkenbare werkelijkheid bevat".

Dan kan ik bv Eric of het klein insektenboek ook niet surrealistisch noemen, want er zijn duidelijke verbanden met de werkelijkheid.
Laatst bewerkt doorRoel.

19 jaren 10 maanden geleden #10289 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Ik vond het een heerlijk boek!

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10290 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Een heerlijk boek, ja, maar zonder gotiek, extase of engelen.

Dat kan niet de reden zijn voor de Doerian-nominatie. Ik zou even na moeten kijken op de doerian-site wat de reden was. Als het er al staat.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10294 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
De uitspraak van de jury

(De jury van de Gouden Doerian 2005, bestond uit Jaap van Straalen, Maarten Moll, Jeroen Vullings, Michael Zeeman en Adriaan Jaeggi (secr.))

Willem-Jan Otten: Specht en zoon (Van Oorschot)

Ergens in deze roman verandert de ik-verteller, tot dan toe een schilderij, in een foto. Als die foto wordt verscheurd en in de borstzak van de schilder wordt gestopt, ziet de verteller toch wat er gebeurt. Deze weeffout maakt de roman, waarin de taal het tot dan toe van de geloofwaardigheid won, uiteindelijk ongeloofwaardig en daardoor mislukt.

Otten’s overgang tot het katholicisme heeft kennelijk nog geen verlossing gebracht van stijlfeilen.
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.426 seconden