Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Alain-Fournier - Le Grand Meaulnes

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #78040 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Alain-Fournier - Le Grand Meaulnes
Maar dat nieuwe leven is vol hindernissen.. Ook heel realistisch natuurlijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #78047 door Lezer100
Beantwoord door Lezer100 in topic Re: Alain-Fournier - Le Grand Meaulnes

Marjo schreef : De moderne lezer krijgt toch het gevoel dat deze hoofdpersonen erg dom zijn...

Kun je deze uitspraak wat nader toelichten, Marjo ?

<t>Lezer100</t>

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #78052 door marjo
In die tijd was er geen communicatie, waren er geen vervoermiddelen, wist men nauwelijks iets van wat er binnen het eigen leefwereldje gebeurde.

In deze moderne tijd zou een avontuur als dat van Meaulnes onmogelijk nog kunnen gebeuren. Dus als je het verhaal niet leest met de (ontbrekende) kennis van die tijd, dan denk je dat de mensen dom waren. Wij oudere lezers hebben hier geen moeite mee, denk ik. Jongeren wel.

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #78055 door Lezer100

Marjo schreef : Wij oudere lezers hebben hier geen moeite mee, denk ik. Jongeren wel.

Een reden te meer, Marjo, om dit boek zeker niet van de huidige leeslijsten Frans te schrappen. De jeugd van tegenwoordig kan zich vermoedelijk zelden nog in zo'n enge leefwereld inleven. Dit geldt trouwens ook op de werkvloer. Ik vrees dat je de jongere generatie niet meer zou moeten vragen om over te stappen op potlood en papier.

<t>Lezer100</t>

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #78056 door marjo
Ik zou het moeten navragen, maar het staat op de school waar ik bij betrokken ben niet op de lijst. Is er wel een lijst, vraag ik me af??

Maar in Nederland is dat natuurlijk nog weer een ander verhaal.

Lees meer
9 jaren 8 maanden geleden #78662 door Lezer100
Het vuur brengt nieuwe dingen voort, nieuw, dat betekent verandering. In de meest ruime zin van het woord. De avond vooraleer de grootouders Charpentier afgehaald zullen worden, brengen François en Meaulnes door in de smidse. Meaulnes is in gedachten verzonken. Deze avond is het startsein voor actie : Meaulnes vertrekt de volgende dag om de grootouders op te halen, alhoewel dit niet was afgesproken. Wat zit er achter dit vertrek ?

<t>Lezer100</t>

Tijd voor maken pagina: 0.406 seconden