- Ontvangen bedankjes 0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Marjo schreef : Wat bedoelen jullie precies..dat Pannonique "mee wil doen"?
De kapo's zijn via een sollicitatieprocedure aangenomen, maar de gevangenen worden zonder pardon opgepakt, zij hebben geen keuze.
Dat is iets wat Nothomb niet uitlegt: hoe zoiets kan. Waarom niemand protesteert die niet bij het programma betrokken is, behalve dat ze zegt dat er op een gegeven moment een 100% kijkdichtheid is, hetgeen inhoudt dat ook de politie, en andere instanties het programma WILLEN zien, en dus niet ingrijpen.
tiba schreef : Ik denk dat Nothomb vooral de "zwarte" kant van de mens wil laten zien, en beschrijven hoe die in bepaalde omstandigheden naar boven komt en hoever een mens dan kan gaan.
Die zwarte kant zit in ieder van ons, denk ik, in de ene al meer dan de andere, maar we hebben er allemaal wel iets van, denk ik.
Alleen verkeren we niet in die extreme omstandigheden, en hopelijk nooit, maar een deel van de mensen op deze wereld wel (oorlog, vluchten, honger, overlevingsstrategie). In "de voorlezer" van Schlink hadden we het ook al over deze problematiek (wat zouden "wij" gedaan hebben).
Dat het hier gefilmd maakt natuurlijk dubbel walgelijk, en dat mensen daar naar kijken. Fictie? Ja natuurlijk, alhoewel deze bedenking, ik las dat in de zogenaamde smuff-movies kinderen en baby's verkracht en doodgefolterd worden (ik heb zelfs moeite om dit hier te typen) en die worden dan voor heel veel geld verkocht, want er zijn amateurs van deze films. Dit dus allemaal tot hun "vermaak". En dat is geen fictie maar realiteit. Toch wel de walgelijkste en meest duistere kant van de mens.
Groetjes. Tiba.
Marjo schreef : Het is precies zoals Tiba zegt. Niet de setting van het verhaal is zoals de mens is, maar de reacties op zoiets.
En Henk, ik denk inderdaad dat ieder mens zo'n duistere kant heeft.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen