Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Amelie Nothomb: Zwavelzuur

Lees meer
19 jaren 11 maanden geleden #9346 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Nog erger dus!

bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

19 jaren 11 maanden geleden #9347 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Marjo schreef : Wat bedoelen jullie precies..dat Pannonique "mee wil doen"?

De kapo's zijn via een sollicitatieprocedure aangenomen, maar de gevangenen worden zonder pardon opgepakt, zij hebben geen keuze.

Dat is iets wat Nothomb niet uitlegt: hoe zoiets kan. Waarom niemand protesteert die niet bij het programma betrokken is, behalve dat ze zegt dat er op een gegeven moment een 100% kijkdichtheid is, hetgeen inhoudt dat ook de politie, en andere instanties het programma WILLEN zien, en dus niet ingrijpen.

Maar jij bent er bang voor dat zoiets gebeurt? Je zegt "zo is de mens". Zo ben jij niet (mag ik hopen?), Bernadet is niet zo, ik ben niet zo, dus de mens is ook niet zo. Of zie je dit in het echte leven ook al gebeuren (in mindere mate, op kleinere schaal)? Het is verboden en dus moeten die lui dan opgepakt worden.

Of denk je misschien aan de jodenvervolging door de nazi's? Daar moet je toch niet door geinspireerd zijn om eens lekker een boek over te schrijven? Dat is misschien wat Nothomb doet en dat maakt het walgelijk.

Henk

Lees meer
19 jaren 11 maanden geleden #9350 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Ik denk dat Nothomb vooral de "zwarte" kant van de mens wil laten zien, en beschrijven hoe die in bepaalde omstandigheden naar boven komt en hoever een mens dan kan gaan.

Die zwarte kant zit in ieder van ons, denk ik, in de ene al meer dan de andere, maar we hebben er allemaal wel iets van, denk ik.

Alleen verkeren we niet in die extreme omstandigheden, en hopelijk nooit, maar een deel van de mensen op deze wereld wel (oorlog, vluchten, honger, overlevingsstrategie). In "de voorlezer" van Schlink hadden we het ook al over deze problematiek (wat zouden "wij" gedaan hebben).

Dat het hier gefilmd maakt natuurlijk dubbel walgelijk, en dat mensen daar naar kijken. Fictie? Ja natuurlijk, alhoewel deze bedenking, ik las dat in de zogenaamde smuff-movies kinderen en baby's verkracht en doodgefolterd worden (ik heb zelfs moeite om dit hier te typen) en die worden dan voor heel veel geld verkocht, want er zijn amateurs van deze films. Dit dus allemaal tot hun "vermaak". En dat is geen fictie maar realiteit. Toch wel de walgelijkste en meest duistere kant van de mens.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

19 jaren 11 maanden geleden #9351 door

tiba schreef : Ik denk dat Nothomb vooral de "zwarte" kant van de mens wil laten zien, en beschrijven hoe die in bepaalde omstandigheden naar boven komt en hoever een mens dan kan gaan.

Die zwarte kant zit in ieder van ons, denk ik, in de ene al meer dan de andere, maar we hebben er allemaal wel iets van, denk ik.

Alleen verkeren we niet in die extreme omstandigheden, en hopelijk nooit, maar een deel van de mensen op deze wereld wel (oorlog, vluchten, honger, overlevingsstrategie). In "de voorlezer" van Schlink hadden we het ook al over deze problematiek (wat zouden "wij" gedaan hebben).

Dat het hier gefilmd maakt natuurlijk dubbel walgelijk, en dat mensen daar naar kijken. Fictie? Ja natuurlijk, alhoewel deze bedenking, ik las dat in de zogenaamde smuff-movies kinderen en baby's verkracht en doodgefolterd worden (ik heb zelfs moeite om dit hier te typen) en die worden dan voor heel veel geld verkocht, want er zijn amateurs van deze films. Dit dus allemaal tot hun "vermaak". En dat is geen fictie maar realiteit. Toch wel de walgelijkste en meest duistere kant van de mens.

Groetjes. Tiba.

Ja, ik zat ook aan die snuff-movies te denken en die vergelijking is treffender. Bij Hitler was het goed dat de joden werden uitgeroeid. Maar ik bedoelde meer de vergelijking dat alle mensen daar in meegaan. Hier is toch iets anders aan de hand. Hier weet iedereen dat het slecht is, maar men wil het slechte. Het zijn mensen die een kick nodig hebben, grenzen willen overschrijden ten koste van andere mensen die dat helemaal niet willen. Echt sick, in dit geval.

Ik denk dat mensen het slechte niet willen, ook niet voor anderen. Als iedereen dat wil is de lol er snel af. De mensen die het nu leuk vinden, vinden het leuk omdat ze een minderheid vormen. Anders kan zoiets kan in twee situaties voorkomen. Er is een minderheid die slachtoffer is (discriminatie), maar gelukkig hebben we een beschavingsniveau bereikt dat we elkaar allemaal als "gelijkwaardige" mensen zien. In de tweede situatie is er sprake van totalitarisme. Iedereen kan dan slachtoffer zijn, er bestaat dreiging voor iedereen, het systeem staat boven de mensen (en dit is ook het geval bij Zwavelzuur, volgens mij). Gelukkig is daar ook al mee afgerekend.

Hier haalt Nothomb haar inspiratie uit volgens mij. En ik vind daar niks kunstzinnigs aan, het is walgelijk om dit als literatuur te bestempelen.

Henk

Lees meer
19 jaren 11 maanden geleden #9352 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Het is precies zoals Tiba zegt. Niet de setting van het verhaal is zoals de mens is, maar de reacties op zoiets.

En Henk, ik denk inderdaad dat ieder mens zo'n duistere kant heeft.
Laatst bewerkt doormarjo.

19 jaren 11 maanden geleden #9353 door

Marjo schreef : Het is precies zoals Tiba zegt. Niet de setting van het verhaal is zoals de mens is, maar de reacties op zoiets.

En Henk, ik denk inderdaad dat ieder mens zo'n duistere kant heeft.

Ik heb niet gezegd van niet. Inderdaad als het slecht met je gaat gun je een ander minder snel iets dan als het goed met je gaat. Maar daarom hoef je het slechte nog niet te willen, toch Marjo? We moeten gewoon zorgen dat het met iedereen goed gaat. Niet makkelijk, maar we gaan ervoor!

Henk

Tijd voor maken pagina: 0.474 seconden