Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Amelie Nothomb: Zwavelzuur

19 jaren 11 maanden geleden #9385 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

henk schreef : Als Coetzee echt in het hoofd kruipt van die beul, dan vind ik dat wel literatuur net als Kafka doet bij mensen in totalitaire systemen. Wat doet dat met een mens? Maar kruipt Nothomb ook in het hoofd van haar personages?

Nee, dit is niet helemaal wat ik bedoel. Het gaat erom dat er een beeld gegeven wordt van welk effect dat soort dingen op mensen (de lezer) heeft. En bij Nothomb is dat beeld er niet echt (of wel?). Die geeft gewoon de feiten (in dat verhaal) weer, waarop je als lezer met je neus gedrukt wordt. Das niet echt een artistieke prestatie.

Henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 11 maanden geleden #9386 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik kan niet ooredelen of iets literatuur is of niet, Een feit is dat ze met haar boek in ieder geval ons aan het denken zet. Is dat haar streven? Ik weet het niet..maar het is wel iets wat ik van een goed boek (literatuur??) eis: dat het de lezer aan het denken zet. Heb je het boek overigens gelezen Henk?

Ik mag het niet zeggen van Bernadet, en het doet ook niet ter zake, maar ik ben het wel eens met je opmerking over Israel als autonome staat.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 11 maanden geleden #9389 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ha Marjo, je mag alles hier zeggen hoor, alleen vind ik wel dat politieke standpunten iets is wat al gauw 'uit de hand loopt'.

Ik vind dat een politiek gesprek iets is wat hier niet zo thuis hoort. Je kan wel naar aanleding van een boek opmekingen maken maar politieke standpunten is wat anders. Daarom reageer ik daarop en misschien wel iets té snel. Maar dit om 'erger' te voorkomen. In die zin dat er vaak snel gedonder komt als er politiek in het spel komt.

Maar ik bezondig me er ook aan (ben ook fel op bepaalde punten) en denk dan achteraf, dat kan je beter niet doen.

bernadet.
Laatst bewerkt doordettie.

19 jaren 11 maanden geleden - 19 jaren 11 maanden geleden #9390 door

Marjo schreef : Ik kan niet ooredelen of iets literatuur is of niet, Een geit is dat ze met haar boek in ieder gwval ons aan het denken zet. Is dat haar streven? Ik weet het niet..maar het is wel iets wat ik van een goed boek (literatuur??) eis: dat het de lezer aan het denken zet. Heb je het boek overigens gelezen Henk?

Nee, niet gelezen. Het enige wat mij aan het denken zet aan het boek van Nothomb is wellicht de vraag of het literatuur is of niet :-)? Ik vind het ook moeilijk om aan te geven wat literatuur is en wat niet. Ach, is die vraag belangrijk, is het niet meer een gevoelskwestie? Misschien zou ik zeggen dat ik het gewoon een heel slecht boek vond. En met mijn uitleg vind jij het misschien ook niet zo'n goed boek meer, omdat het je niet langer aan het denken zet? Misschien is dat het! Als je het kunt uitleggen hoe het allemaal zit, is het niet meer interessant. Kun je dat niet, dan is dat literatuur. Een misschien wel interessantere vraag is wat het verschil is tussen jeugdliteratuur en literatuur voor volwassenen.

Marjo schreef : Ik mag het niet zeggen van Bernadet, en het doet ook niet ter zake, maar ik ben het wel eens met je opmerking over Israel als autonome staat.

Het was een proefballonnetje, ik weet nog niet eens of ik er zelf achter sta. Maar laten we het er inderdaad niet meer over hebben, want we dwalen af.

Henk

Lees meer
19 jaren 11 maanden geleden #9391 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
We zullen het niet uit de hand laten lopen hoor..Het gaat tenslotte om het boek, en dat is in dit geval niet over oorlog of politiek, maar over psychologie.
Laatst bewerkt doormarjo.

19 jaren 11 maanden geleden #9393 door

Bernadet schreef : Ha Marjo, je mag alles hier zeggen hoor, alleen vind ik wel dat politieke standpunten iets is wat al gauw 'uit de hand loopt'.

Ik vind dat een politiek gesprek iets is wat hier niet zo thuis hoort. Je kan wel naar aanleding van een boek opmekingen maken maar politieke standpunten is wat anders. Daarom reageer ik daarop en misschien wel iets té snel. Maar dit om 'erger' te voorkomen. In die zin dat er vaak snel gedonder komt als er politiek in het spel komt.

Maar ik bezondig me er ook aan (ben ook fel op bepaalde punten) en denk dan achteraf, dat kan je beter niet doen.

bernadet.

No worries, Bernadet. We waren gewoon wat afgedwaald naar aanleiding van het boek. Politieke standpunten, het zou het mooist zijn als die niet met felheid samen gaan en dat er gewoon goed beleid wordt gevoerd. Maar zover zijn we nog niet. Hoewel sinds het Lagerhuis van de buis is heb ik de indruk dat het al heel wat beter gaat, maar misschien zie ik het gewoon niet.

Maar nu dwaal ik alweer af. Sorry. Ik doe het niet om hier de boel te terroriseren. Ik reageer nu gewoon op wat jij zegt, omdat ik betrokken ben.

Henk

Tijd voor maken pagina: 0.496 seconden