Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Amelie Nothomb: Zwavelzuur

Lees meer
19 jaren 11 maanden geleden #9354 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik ben blij dat je zo optimistisch bent, Henk, maar ik denk steeds aan die experimenten die gedaan zijn waarbij de meest zachtmoedige mensen de 'foute' beslissingen namen omdat een 'hoger' iemand dat zei. Niet omdat het slecht met hen ging, maar omdat een ander het beval..of het zelfs netjes vroeg. Het gaat om de overtuigingskracht.

Ik denk helemaal niet dat het scenario van Zwavelzuur letterlijk zo zou kunnen, maar ik denk dat Nothomb ons met de neus op de feiten wil duwen. Kan geen kwaad. Ik word er zelf ook op gewezen nu ik me meer in Cuba verdiep. En wat denk je van de huidige oorlog??
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 11 maanden geleden #9363 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht

maar gelukkig hebben we een beschavingsniveau bereikt dat we elkaar allemaal als "gelijkwaardige" mensen zien.

Is dat niet wat té rooskleurig, Henk?

Ik denk dat daar vele uitzonderingen op zijn, op heel veel plaatsen in de wereld, soms ook op grote schaal.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

19 jaren 11 maanden geleden - 19 jaren 11 maanden geleden #9378 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Marjo schreef : Ik ben blij dat je zo optimistisch bent, Henk, maar ik denk steeds aan die experimenten die gedaan zijn waarbij de meest zachtmoedige mensen de 'foute' beslissingen namen omdat een 'hoger' iemand dat zei. Niet omdat het slecht met hen ging, maar omdat een ander het beval..of het zelfs netjes vroeg. Het gaat om de overtuigingskracht.

Hmm, tja, overtuigen doe je met argumenten en met betrokkenheid als je iemand wil helpen.

Maar je hebt een punt, het is een opvallend verschijnsel. Ik denk dat het al of niet zachtmoedigheid zijn van de personen daar niet zoveel mee te maken heeft. Een groot deel van de sociale relaties zijn hierarchische relaties. Hierarchische relaties zijn niet erg, eerder noodzakelijk. Als we maar met zijn allen tegengaan dat hierarchische relaties leidt tot slechte dingen. En dat gebeurt, het bevelen is in onze cultuur bijv. beperkt tot het leger.

Marjo schreef : Ik denk helemaal niet dat het scenario van Zwavelzuur letterlijk zo zou kunnen, maar ik denk dat Nothomb ons met de neus op de feiten wil duwen. Kan geen kwaad. Ik word er zelf ook op gewezen nu ik me meer in Cuba verdiep. En wat denk je van de huidige oorlog??

Natuurlijk kan het geen kwaad. Maar is het literatuur, om deze vraag gaat mij het steeds, en ik heb mijn twijfels daarbij vanwege de inspiratie uit ideeen die ik aangaf. Ik vind dat niet bepaald artistiek. Vind jij het literatuur, misschien alleen gevoelsmatig gemotiveerd?

De oorlog tussen Israel en buurlanden? Een probleem van terrorisme. Israel moet niet landen aan gaan vallen, want dan wordt de groep van terroristen steeds groter, maar gericht die terroristen aanpakken en dat ook goed communiceren. Maar ik volg het eigenlijk niet zo heel goed, ik weet ook te weinig van de geschiedenis, op dit moment. Ik vind het nog steeds vreemd dat de joden een eigen land hebben gekregen. Wat was het probleem om als minderheid in andere landen te leven? Misschien moet je die fout herstellen en het land gewoon geven aan van wie het was en de joden een vergunning geven in een ander land. Ik denk dat Nederland wel wat joden wil opnemen...

Henk

19 jaren 11 maanden geleden #9379 door

tiba schreef :

maar gelukkig hebben we een beschavingsniveau bereikt dat we elkaar allemaal als "gelijkwaardige" mensen zien.

Is dat niet wat té rooskleurig, Henk?

Ik denk dat daar vele uitzonderingen op zijn, op heel veel plaatsen in de wereld, soms ook op grote schaal.

Groetjes. Tiba.

Ja, maar hier is het gelukkig wel zo, tenminste voor de wet en laten we hopen en actief aan werken dat dat beschavingsniveau zich over de rest van de wereld verspreid.

groet,

Henk

Lees meer
19 jaren 11 maanden geleden #9381 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Hier is dat wel zo?

ook niet hoor, homoseksuelen, buitenlandse mensen enz. worden nog steeds als minderwaardige mensen gezien. En het wordt de laatste tijd juist weer steeds erger in plaats van beter. Die 'beschaving' die wij zogenaamd hebben heeft maar een heel dun velletje.

Verder denk ik dat je erg moet oppassen met een mening te verkondigen als je niet precies de geschiedenis weet. Ik denk ook het mijne van de toestand nu met Israël en Libanon maar ik ben niet genoeg op de hoogte van de geschiedenis om zulke boude uitspraken te doen als jij henk. Ik bedoel dit niet vervelend of zo, maar ik vind het nogal heftig wat je zegt.

Enne... met 'onze' minister Verdonk heeft haast niemand kans om opgenomen te worden maar dat is weer een ander onderwerp.

Om op het boek van Notomb terug te komen.

Jij vraagt je dus af, als ik het goed begrepen heb, of zo'n verhaal enige literaire waarde heeft?

Coetzee heeft eens geschreven over een beul in een concentratiekamp, zijn handeling, alles.

Diezelfde Coetzee schreef in zijn boek Elisabeth Costello of het wel kon om zulke dingen te schrijven. Het zal de vraag blijven denk ik.

Wel schrijven zodat mensen bewust worden of niet schrijven omdat je mensen wellicht op idee brengt?

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

19 jaren 11 maanden geleden #9384 door

Bernadet schreef : Hier is dat wel zo?

ook niet hoor, homoseksuelen, buitenlandse mensen enz. worden nog steeds als minderwaardige mensen gezien. En het wordt de laatste tijd juist weer steeds erger in plaats van beter. Die 'beschaving' die wij zogenaamd hebben heeft maar een heel dun velletje.

Voor de wet zijn mensen gelijk, mensen hebben grondrechten en die wet is waardevol. En die wet is tot stand gekomen en dus gewild door de meerderheid van het volk. Het is ook goed dat zo'n wet niet boven de mensen staat en dat mensen dus nog steeds vrij zijn om te denken dat andere mensen minderwaardig zijn. Dat houdt de mogelijkheid open dat ze het op een gegeven moment ook gaan vinden dat die mensen gelijkwaardig zijn.

Bernadet schreef : Verder denk ik dat je erg moet oppassen met een mening te verkondigen als je niet precies de geschiedenis weet. Ik denk ook het mijne van de toestand nu met Israël en Libanon maar ik ben niet genoeg op de hoogte van de geschiedenis om zulke boude uitspraken te doen als jij henk. Ik bedoel dit niet vervelend of zo, maar ik vind het nogal heftig wat je zegt.

Ik opperde slechts een idee, kun je dat dan niet waarderen in die volkomen hopeloze toestand die daar heerst?

Bernadet schreef : Enne... met 'onze' minister Verdonk heeft haast niemand kans om opgenomen te worden maar dat is weer een ander onderwerp.

Om op het boek van Notomb terug te komen.

Jij vraagt je dus af, als ik het goed begrepen heb, of zo'n verhaal enige literaire waarde heeft?

Coetzee heeft eens geschreven over een beul in een concentratiekamp, zijn handeling, alles.

Diezelfde Coetzee schreef in zijn boek Elisabeth Costello of het wel kon om zulke dingen te schrijven. Het zal de vraag blijven denk ik.

Wel schrijven zodat mensen bewust worden of niet schrijven omdat je mensen wellicht op idee brengt?

Dat is nog niet de vraag of iets literatuur is of niet. Je hoeft nooit iets niet te zeggen omdat dat mensen wel eens op een idee kan brengen. We zijn geen kleine kinderen meer.

Als Coetzee echt in het hoofd kruipt van die beul, dan vind ik dat wel literatuur net als Kafka doet bij mensen in totalitaire systemen. Wat doet dat met een mens? Maar kruipt Nothomb ook in het hoofd van haar personages?

Henk

Tijd voor maken pagina: 0.438 seconden