- Ontvangen bedankjes 1
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
maar gelukkig hebben we een beschavingsniveau bereikt dat we elkaar allemaal als "gelijkwaardige" mensen zien.
Marjo schreef : Ik ben blij dat je zo optimistisch bent, Henk, maar ik denk steeds aan die experimenten die gedaan zijn waarbij de meest zachtmoedige mensen de 'foute' beslissingen namen omdat een 'hoger' iemand dat zei. Niet omdat het slecht met hen ging, maar omdat een ander het beval..of het zelfs netjes vroeg. Het gaat om de overtuigingskracht.
Marjo schreef : Ik denk helemaal niet dat het scenario van Zwavelzuur letterlijk zo zou kunnen, maar ik denk dat Nothomb ons met de neus op de feiten wil duwen. Kan geen kwaad. Ik word er zelf ook op gewezen nu ik me meer in Cuba verdiep. En wat denk je van de huidige oorlog??
tiba schreef :
maar gelukkig hebben we een beschavingsniveau bereikt dat we elkaar allemaal als "gelijkwaardige" mensen zien.
Is dat niet wat té rooskleurig, Henk?
Ik denk dat daar vele uitzonderingen op zijn, op heel veel plaatsen in de wereld, soms ook op grote schaal.
Groetjes. Tiba.
Bernadet schreef : Hier is dat wel zo?
ook niet hoor, homoseksuelen, buitenlandse mensen enz. worden nog steeds als minderwaardige mensen gezien. En het wordt de laatste tijd juist weer steeds erger in plaats van beter. Die 'beschaving' die wij zogenaamd hebben heeft maar een heel dun velletje.
Bernadet schreef : Verder denk ik dat je erg moet oppassen met een mening te verkondigen als je niet precies de geschiedenis weet. Ik denk ook het mijne van de toestand nu met Israël en Libanon maar ik ben niet genoeg op de hoogte van de geschiedenis om zulke boude uitspraken te doen als jij henk. Ik bedoel dit niet vervelend of zo, maar ik vind het nogal heftig wat je zegt.
Bernadet schreef : Enne... met 'onze' minister Verdonk heeft haast niemand kans om opgenomen te worden maar dat is weer een ander onderwerp.
Om op het boek van Notomb terug te komen.
Jij vraagt je dus af, als ik het goed begrepen heb, of zo'n verhaal enige literaire waarde heeft?
Coetzee heeft eens geschreven over een beul in een concentratiekamp, zijn handeling, alles.
Diezelfde Coetzee schreef in zijn boek Elisabeth Costello of het wel kon om zulke dingen te schrijven. Het zal de vraag blijven denk ik.
Wel schrijven zodat mensen bewust worden of niet schrijven omdat je mensen wellicht op idee brengt?
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen