Marjo schreef : Zoals zo vaak hebben we een ander idee van de betekenis van dat woord.
Ja daarom had ik er al bij gemeld uit het woordenboek wat voor mij een trucje is. Ik dacht dan zitten we wat dat betreft op één lijn. Dan weten we waar we het over hebben. Maar niet dus haha.
Wat jij nu noemt als trucje, dus: welke vorm, welke elementen, wat laat ik gebeuren, valt voor mij onder de stijl van de schrijver en de inhoud van een boek. Dat is in mijn gevoel geen trucje.
Een trucje is voor mij zoals de damesromannetjes.
1 Man ziet vrouw,
2 ze worden verliefd,
3 de derde man komt in het spel,
4 bijna gaat het mis en
5 uiteindelijk blijkt de eerste man toch de ware.
Om deze standaardingrediënten wordt het verhaal geschreven. De schrijver geeft de poppetjes andere namen maar het trucje in elk boek is dat de schrijver van die boekjes steeds hetzelfde stramien (1-2-3-4-5) gebruikt.
Een goede schrijver doet dat niet, die heeft een onderwerp en daarover schrijft hij, dat kan over liefde gaan, over een gebeurtenis (9-11 bijv) enz.
Maar elk boek van die schrijver is toch weer heel anders. Ja, ze zullen wel hun eigen handvatten hebben om het verhaal rond te krijgen. Zoals dat schema van Roosenboom, of wie weet gebruikt iemand een lijst woorden of foto's. Dat is een houvast om verder te kunnen en elke schrijver zal zijn eigen rituelen/werkwijze daarvoor hebben.
Maar echt trucjes gebruiken (zoals ik hierboven meldt met de damesromannetjes) om een boek te schrijven, werkt misschien één keer maar
veel verder komen ze daar niet mee, denk ik.
Dan wordt het steeds hetzelfde net als de romannetjes.
Dettie