Misschien komt het omdat ik 'een trucje' nogal een negatieve bijklank vind hebben maar ik heb toch ook meer het idee dat schrijfcursussen (heb ze zelf ook gedaan) vooral gaan om het kunnen weergeven wat je wilt weergeven. In die zin dat je dingen goed onder woorden kunt brengen, een bepaalde sfeer weet op te roepen, precies zoals jij het in gedachte had. Dat is volgens mij de kunst van het schrijven. Ja, je leert dat je dingen mogelijk anders kunt zeggen of de zin in een andere woordvolgorde kunt zetten om beter weer te geven wat je bedoelt maar het verhaal zelf, maar het schrijven zelf bestaat niet uit trucjes.
Ik geloof ook niet dat jouw opmerking 'en zijn niet alle schrijvers gelijk in hun gave van het gebruik van de trucjes' klopt. Dan zou alles een eenheidsworst worden, trucje hier, trucje daar en klaar. Het klinkt dan alsof schrijven een fluitje van een cent is, als je de juiste trucjes maar kent.
Een eigen stijl hebben is wat anders dan een trucje. Er zullen vast dingen zijn waar de schrijver houvast aan heeft. Thomas Rosenboom maakt volgens mij eerst schema's waarin hij het verloop vastlegt, als je dat een trucje noemt... so be it.
Maar bij literaire schrijvers geloof ik niet zo in trucjes, wel in een eigen stem hebben.
Je schrijft ook Binnen de romantische fictie gaat het toch altijd om de liefde? Die heb je - fijn voor de lezers - in allerlei varianten, man-vrouw; ouder-kind; broer-zus etc - en zo kun je met die trucjes oneindig (nou ja, dat betwijfel ik eigenlijk) variëren.
Dit heeft toch alleen met de inhoud te maken? Dit heeft toch niets met trucjes gebruiken te maken?
Of denk jij, het trucje is dat je een broer en zus neemt en er een portie liefde bij gooit en klaar ben je. Als je dat trucje kent dan komt de rest vanzelf wel? Ik geloof daar niet in, (merk ik nu, had er nog niet eerder over nagedacht). Waar is de schrijver zelf dan gebleven?
Dettie