Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoals het nooit geweest is

Lees meer
11 jaren 2 weken geleden #68020 door marjo
Dat is raar!!

Inderdaad is hij kind in deel twee, maar er is wel sprake van die broer. Misschien heeft hij met de tijden gespeeld en heb ik het daardoor niet goed in mijn hoofd zitten, het boek is weg, ik kan het niet nagaan.

Als jij nu deel twee leest, dan weten we het zeker!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

11 jaren 2 weken geleden #68022 door
Ik zal te zijner tijd het tweede boek wel uit de bibliotheek halen. Ik weet nog niet wanneer, want ik heb nog een Duits boek liggen, dat ik ook nog moet lezen. Dat gaat dan weer tussen het lezen van ander boeken door.

Ook in het eerste boek springt hij overigens een paar keer terug naar z'n jeugd, maar het grootste deel speelt toch in de tijd dat hij een jaar of 18 is.

Lees meer
11 jaren 2 weken geleden #68024 door marjo
Hij schrijft het verhaal natuurlijk achteraf, hij is nu volwassen. Dan is het vast niet chronologisch meer.

11 jaren 2 weken geleden #68030 door
Dat is ook zo, maar het komt misschien wat vreemd over dat hij eerst een verhaal schrijft over de tijd dat hij een jaar of 18 was en z'n broer stierf en daarna pas dieper op z'n jeugd in gaat. Maar misschien heeft het iets met de titel van de hele serie te maken? Als ik het goed begrijp eindigt het tweede deel met de dood van z'n vader, terwijl in het eerste deel z'n broer sterft.

10 jaren 10 maanden geleden #69334 door
Ik ben er net in begonnen. Eigenlijk had ik het voor de vakantie willen bewaren, maar ja, de andere boeken heb ik uit en ik had alleen nog 2 Duitse boeken liggen. Ik ben wel benieuwd of ik na het lezen van dit boek iets meer begrijp van de reden waarom de serie met 'Amerika' is begonnen en waarom dit tweede boek als eerste in het Nederlands vertaald heeft. Het is nu in ieder geval duidelijk dat het verhaal zich afspeelt in Schleswich (of moet ik Sleeswijk zeggen).

10 jaren 10 maanden geleden #69561 door
En ik heb het boek in de vakantie uitgekregen. De volgorde van de boeken blijf ik vreemd vinden. In dit boek staat wel een hoofdstuk over z'n verblijf in de VS, maar ergens voelt dat meer aan als een soort introductie, dan als een verwijzing naar iets dat je al eerder gelezen zou hebben.

Tijd voor maken pagina: 0.480 seconden