Korte inhoud: Minnie Panis, ooit een piepkleine couveusebaby en ternauwernood levensvatbaar verklaard, is een gevierde jonge kunstenares. Met haar eigen leven als basismateriaal maakt ze van de werkelijkheid een laboratorium. Ze staat aan de vooravond van een experiment dat wel eens het hoogtepunt van haar oeuvre kan worden, wanneer het verleden zich aandient in de vorm van een brief en een serie eigenaardige déjà vu's. Hoe ver kan ze de realiteit manipuleren zonder zichzelf te verliezen? De consequenties is een roman over de keuze tussen verdwijnen en overleven, en het grote verlangen door een ander gezien te worden.
Van dit boek had ik alleen maar goede recensies gelezen. De proloog was ook veelbelovend. Maar al op de eerste pagina van het eigenlijke verhaal stuitte ik op een kromme zin. "Haar moeder begreep weinig van Minnies leven en Minnie al net zomin van het hare." De kromme zinnen en fouten staan door het hele boek: "Ramses was een iele jongen[..] wier ledematen ..."
De auteur strooit met moeilijke woorden. Soms is dat ronduit lachwekkend. Welke moeder denkt er nu: "Mijn kind is een enigma voor mij."? Dit alles doet behoorlijk afbreuk aan de indruk die de schrijfster wil maken.
Kortom, erg lekker leest het boek niet. Het is daarnaast nogal rommelig qua opbouw, maar ook wat betreft de vreemde kronkels die het verhaal maakt, met name naar het eind toe. Er wordt van álles bijgesleept, van Hildegard von Bingen tot het taoïsme, alsof vooral getoond moet worden dat ze overal verstand van heeft.
En wat voor mij - maar niet noodzakelijk voor een andere lezer - een bezwaar is: Minnie komt niet tot leven. Hoeveel details er ook worden toegevoegd aan haar karakter, ze blijft voor mij een robot, een platte figuur, waar ik zelfs geen interesse voor kan opbrengen.
Nee, met een hoop wetenswaardigheden en moeilijke woorden ben je er als schrijfster nog niet.
Berdine