Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Niña Weijers - De consequenties (debuut)

Lees meer
10 jaren 9 maanden geleden #69648 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Niña Weijers - De consequenties (debuut)
Toch heb ik gek genoeg dit boek wel als mijn nummer één gekozen.

Juist omdat het zoveel met me deed. Het is heel anders dan andere boeken en ondanks dat ik het gevoel heb niet alles te begrijpen (of hoe je het noemen wilt) voel je wel dat ze goed kan schrijven, dat ze heel veelbelovend is.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 9 maanden geleden #69652 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Niña Weijers - De consequenties (debuut)
Dan heb ik hier mijn antwoord.

Ik vroeg me af waarom mensen stemmen op boeken die minder toegankelijk zijn, of moeilijker. Ik houd van recht toe recht aan, vertel je verhaal en doe niet moeilijk. Waarom stemmen op een boek dat je niet snapt? Dat snap ik niet..

Maar dan is het ook niet gek als dit toch wint.

Lees meer
10 jaren 9 maanden geleden #69655 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Niña Weijers - De consequenties (debuut)
Nou ik heb mijn reden gegeven, ik vind het van de drie het meest bijzondere boek.

Weijers maakt mooie zinnen, ze gaat dieper dan de meeste schrijvers gaan, ook al schort er ook wel wat aan (te mooie metaforen willen maken) zij heeft voor mij toch wel het meest intrigerende boek geschreven. Het verhaal deed wat met me, ook al begreep ik het niet helemaal. Ze maakte dat ik me ongemakkelijk voelde maar toch geboeid.

Birk is ook erg mooi maar daar had ik toch minder dat ik het apart vond. Het verhaal zit goed in elkaar maar de manier van schrijven, de stijl vind ik van Weijers mooier. Pakkender. Bij Birk heb ik minder het gevoel dat ik een groots talent lees wat ik bij Weijers wel heb.

Dettie

Lees meer
10 jaren 9 maanden geleden #69658 door marjo
Dat begrijp ik. Maar bij mij werkt het zo niet. Onbegrijpelijk maakt onbemind zeg maar.

Bij mij is het criterium dat het moet blijven hangen, een mooi verhaal is. Het verhaal moet iets met je doen, jazeker. Dat doet Birk. Het zorgde voor een weemoedige sfeer, terwijl de consequenties te ver van mijn bed voelt.

Natuurlijk: het zijn allebei verhalen over iets wat ik niet ken en nooit hoop mee te maken, maar qua achterliggende motieven doet Birk meer. Ik kan me meer voorstellen bij de schuldgevoelens van die jongen dan bij de zoektocht van die twee verloren zielen.

Of ik een talent lees, dat maakt mij niets uit. Ik ga meer voor of ik de schrijver persoonlijk de moeite waard vind. Qua stijl zijn we het ook niet eens: ik vind Birk mooier geschreven, mooiere zinnen en zo. Zeker is de vorm, de structuur van de consequenties apart, maar voor mij dan weer zo apart dat het soms niet te volgen was. En dat is een minpunt,

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70443 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: Niña Weijers - De consequenties (debuut)
Afgelopen week dit boek gelezen. A.s. dinsdag is Niña Weijers, samen met Griet op de Beeck te gast bij het literair café in Helmond (interview Elsbeth Etty). Prachtig boek met heel, heel veel filosofische "inhoud". Dit is nu echt zo'n roman waarvan je na lezing het jammer vindt dat je het uit hebt...

Geen gemakkelijk verhaal, wel één om vaak te herlezen. Krachtig!

Lees meer
10 jaren 8 maanden geleden #70449 door marjo
Ik ben weer eens jaloers... en wens je veel plezier!

Tijd voor maken pagina: 0.554 seconden