Marjo schreef : Ik heb eigenlijk geen idee wat de moraal is van Doornroosje. Misschien zit dat ook wel in het boek verwerkt.
Bij het Meertens instituut staat dit.
"De overleveringsgeschiedenis laat zien dat een sprookje als Doornroosje door vertellers telkens wordt aangepast aan de
smaak en de moraal van zijn publiek en zijn tijd. Voor de meeste vertellers en luisteraars is Doornroosje - in abstracto -
toch vooral een fictief verhaal geweest waarin noodlot en uitverkiezing centraal staan.
Al kort na de geboorte lijkt de heldin door het noodlot te worden getroffen - veelal door bovennatuurlijke bemoeienis (in
welke mogelijkheid al geloofd wordt zolang de mensheid bestaat). Gelukkig blijkt haar vroegtijdige dood te kunnen worden
omgezet in een langdurige toverslaap. De ouders proberen voortdurend om hun dochtertje af te schermen voor onheil en
ongeluk. Maar het blijkt moeilijk te zijn om te strijden tegen het noodlot; men kan nu eenmaal niet iemand voor alle gevaren
afschermen, noch door bepaalde gasten niet uit te nodigen, noch door alle spinnewielen in het land te verbranden. Het
noodlot slaat uiteindelijk toch toe.
Maar net als talloze andere sprookjes, laat Doornroosje zien dat ondanks een negatieve
lotsbestemming het toch allemaal nog goed kan komen. Het vereist wel het nodige geduld, maar uiteindelijk is er dan toch
de uitverkiezing: na lang wachten krijgen de prins en de prinses elkaar."
www.meertens.knaw.nl/medewerkers/theo.me...kje/doornroosje.html
Ergens anders las ik:
Doornroosje gaat over het (achterhaalde) idee dat meisjes geen sek.sualiteit hebben totdat ze door "de man" worden wakkergekust.
Het spinnewiel en wilde rozen zijn vruchtbaarheidssymbolen.
In een eerdere versie valt Doornroosje in slaap, wordt verkracht door een getrouwde koning, ze bevalt negen maanden later
van een tweeling (nog steeds in slaap) die zon en maan worden genoemd en wordt uiteindelijk de vrouw van de koning, zijn
eerste vrouw wordt in het vuur gegooid.
nl.wikipedia.org/wiki/Doornroosje
De sprookjes werden vroeger verteld aan volwassenen en zijn later pas kinderverhalen geworden.
Dettie