Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Ineke Riem - Zeven pogingen om een geliefde te wekken(debuut

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60578 door dettie

Marjo schreef : Ik heb eigenlijk geen idee wat de moraal is van Doornroosje. Misschien zit dat ook wel in het boek verwerkt.

Bij het Meertens instituut staat dit.

"De overleveringsgeschiedenis laat zien dat een sprookje als Doornroosje door vertellers telkens wordt aangepast aan de

smaak en de moraal van zijn publiek en zijn tijd. Voor de meeste vertellers en luisteraars is Doornroosje - in abstracto -

toch vooral een fictief verhaal geweest waarin noodlot en uitverkiezing centraal staan.

Al kort na de geboorte lijkt de heldin door het noodlot te worden getroffen - veelal door bovennatuurlijke bemoeienis (in

welke mogelijkheid al geloofd wordt zolang de mensheid bestaat). Gelukkig blijkt haar vroegtijdige dood te kunnen worden

omgezet in een langdurige toverslaap. De ouders proberen voortdurend om hun dochtertje af te schermen voor onheil en

ongeluk. Maar het blijkt moeilijk te zijn om te strijden tegen het noodlot; men kan nu eenmaal niet iemand voor alle gevaren

afschermen, noch door bepaalde gasten niet uit te nodigen, noch door alle spinnewielen in het land te verbranden. Het

noodlot slaat uiteindelijk toch toe.

Maar net als talloze andere sprookjes, laat Doornroosje zien dat ondanks een negatieve

lotsbestemming het toch allemaal nog goed kan komen. Het vereist wel het nodige geduld, maar uiteindelijk is er dan toch

de uitverkiezing: na lang wachten krijgen de prins en de prinses elkaar."

www.meertens.knaw.nl/medewerkers/theo.me...kje/doornroosje.html

Ergens anders las ik:

Doornroosje gaat over het (achterhaalde) idee dat meisjes geen sek.sualiteit hebben totdat ze door "de man" worden wakkergekust.

Het spinnewiel en wilde rozen zijn vruchtbaarheidssymbolen.

In een eerdere versie valt Doornroosje in slaap, wordt verkracht door een getrouwde koning, ze bevalt negen maanden later

van een tweeling (nog steeds in slaap) die zon en maan worden genoemd en wordt uiteindelijk de vrouw van de koning, zijn

eerste vrouw wordt in het vuur gegooid.

nl.wikipedia.org/wiki/Doornroosje

De sprookjes werden vroeger verteld aan volwassenen en zijn later pas kinderverhalen geworden.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60584 door marjo
Als er een bedoeling achter zit, bewust door de schrijfster er in gebracht, gaat het om dat noodlot, dat je niet af kunt wenden.

En inderdaad: met een positieve wending.

Dank dat je dat allemaal hebt opgezocht!

Lees meer
11 jaren 10 maanden geleden #61634 door dettie
En het boek is uit. Erg apart en mooi geschreven. Kan me voorstellen dat het genomineerd is.

Mijn verslag volgt nog maar ik wilde dit alvast roepen.

Dettie

Lees meer
11 jaren 10 maanden geleden #61637 door marjo
Leuk dat je nu ook een van de drie gelezen hebt!!

Ik heb echt geen idee wie zal winnen, het moet haast een drievoudige ex aequo worden!

Lees meer
11 jaren 10 maanden geleden #61640 door dettie
Ik ben nu in Pels bezig, héél anders

Dettie

Lees meer
11 jaren 10 maanden geleden #61641 door marjo
Heel anders, ja, ik bedoelde ook niet dat de boeken hetzelfde zijn, maar ze zijn alle drie erg goed, en hebben alle drie een originele insteek.

Tijd voor maken pagina: 0.585 seconden