- Ontvangen bedankjes 1
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Bagins is afgeleid van het Engelse bag en omdat Bilbo zich ergens als bagage behandeld voelt, zal deze naam wel gekozen zijn. Namen kunnen natuurlijk een bepaald gevoel bij de lezer opwekken en als de vertaler wil proberen datzelfde gevoel op te wekken, dan zal er misschien wat aan de naam moeten worden gesleuteld, om bij de lezer hetzelfde gevoel te geven. Dat zie je dus bij Harry Potter. In sommige gevallen zou het misschien handig zijn om met een voetnoot de verborgen betekenis van de naam, of het idee wat bijvoorbeeld een krant kan zeggen, weer te geven. Als iemand het NRC leest, creëert dat in een boek toch een andere indruk, dan als iemand de Telegraaf leest.Marjo schreef : Namen zou je in mijn ogen niet moeten veranderen. Bagins of Balings, zit daar een betekenis is??
Maar ja, toch, ik neem mijn petje af hoor, zeker als het om zulke boeken gaat als die jij noemt. Een fantasyboek, met allerlei nieuwe woorden: ga er maar aan staan!
Als je gewoon leest maakt het niet uit, maar als het er om gaat dat je met anderen een tekst interpreteert, is het denk ik toch het hanigst als het geen vertaalde tekst is. Natuurlijk gaat het om woorden en zinnen, maar zoals jullie zelf al aangeven: sommige woorden bestaan niet in een andere taal. En op zo'n moment kan de vertaler niet anders dan interpreteren. Zelfs met biografieën in de hand.
Ja, bij Linsay Faye valt het nog wel, maar ik meen dat het bij A clockwork orange lastiger was. Ik moet het misschien nog eens uit de bibliotheek halen.Marjo schreef : Dat went na verloop van tijd wel. Net als in de boeken van Lindsay Faye. Dat zijn inderdaad voorbeelden van zeer lastig te vertalen tekst.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen