Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Dimitri Verhulst - De helaasheid der dingen

Lees meer
13 jaren 8 maanden geleden #48881 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Dimitri Verhulst: de helaasheid der dingen
Ha, in Nederland zijn er ook nog steeds de verplichte lijstjes hoor.

Hoewel ik me afvraag of kinderen een bepaald boek móeten lezen.

Ik moest wel boeken opgeven die ik ging lezen en die moesten eerst goedgekeurd worden door de lerares.

Hier een paar sites over 'verplichte' leeslijsten

www.jongerenliteratuurplein.nl/lijst-lezen/

www.scholieren.com/boeken/literatuurlijst

luisterboeken voor de lijst www.dedicon.nl/artikel051

Ik vond ook nog een Vlaamse leeslijst users.telenet.be/leeslijst/nederlands.htm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #73769 door jVcornetto
Beantwoord door jVcornetto in topic Re: Dimitri Verhulst: de helaasheid der dingen
Beste lezers,

Onlangs heb ik ook het boek de helaasheid der dingen van Dimtri verhulst gelezen. Ik vind dat op humoristische wijze het leven van de zatlap wordt blootgelegd. De ene oom wordt kampioen zuipen en de andere oom bedenkt een spel om een nog betere kampioen te kunnen worden. Een soort Tour de France maar dan met de drank. De oma is dan ook onterecht blij dat tenminste één van haar zoons aan sport gaat doen.

Dit boek is het verhaal van een jongen die opgroeit met drinkende ooms, die zorgen voor een stinkende slaapkamer en die de jongen smerige liedjes leren. Na een bepaalde tijd bezoekt Dimitri het dorp weer maar nu met zijn eigen zoon. Hij heeft zin om zijn ooms weer te zien en ze kennis te laten maken met zijn zoontje. En dan wordt het schrijnend. Dimitri blijkt enorm veranderd en zonder een aantal drankjes is het in de kroeg helemaal zo plezierig niet. En het is al helemaal geen omgeving voor een kleine jongen. Terwijl hij er zelf zo vaak geweest is als kind. Zijn ooms vinden dat Dimitri een beetje saai is geworden maar hierdoor doet hij eigenlijk een ontdekking over het leven, zijn familie en zijn jeugd. Vlug gezegd is dit dus een humoristische roman die ik iedereen aanraad. Het boek is niet te moeilijk om te lezen en zeker niet veel pagina's.

Reacties zijn toegelaten!

<t></t>

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #73770 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Dimitri Verhulst: de helaasheid der dingen
Als iemand een boek aanbeveelt dat ik zelf heel mooi vond, ben ik altijd blij!

Lees meer
9 jaren 4 maanden geleden #80374 door Anneleen
Beantwoord door Anneleen in topic Re: Dimitri Verhulst: de helaasheid der dingen
De helaasheid der dingen is inderdaad een boek met rauwe humor. Dit vind ik zo leuk aan dit boek. Er zijn veel negatieve gevoelens maar hij slaagt er toch in om het nog humoristisch te brengen.

Ik heb het boek uitgelezen in twee dagen, het is een boek dat zeer vlot leest. Berdine zei dat er geen woord teveel stond in de zinnen. Dit kan ik wel beamen. Maar een zin twee keer lezen heb ik zelden gedaan. Zijn zinnen zijn duidelijk geschreven, soms wat lang, maar dat stoorde mij niet.

Het is een echte aanrader.

Lees meer
9 jaren 4 maanden geleden #80387 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Dimitri Verhulst: de helaasheid der dingen
Dag Anneleen.

Ik heb het boek toentertijd niet uitgelezen, vond er niets aan, te grof, de humor flauw en te vergezocht (sorry). Maar ik moet zeggen nu ik Dimitri Verhulst volg in Made In Europe krijg ik wel een andere kijk op de man en nu je hem beter 'kent' zal ik mogelijk anders oordelen over het boek.

Maar ik vond meerdere boeken van hem niet goed terwijl andere recensenten er zeer te spreken over zijn. Denkelijk ligt zijn stijl me gewoon niet.

Schrijven kan hij wel, dat is zeker!

Dettie

Lees meer
9 jaren 4 maanden geleden #80390 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Dimitri Verhulst: de helaasheid der dingen
Misschien moet je dat dan toch nog eens proberen. Er zijn zeker boeken van zijn hand die grof zijn, maar ik vond het bij deze meevallen. En het was nodig voor de couleur locale. Als je een verhaal als in keurig nette taal zou schrijven, dan klopt het niet met de inhoud.

Tijd voor maken pagina: 0.499 seconden