Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Michael Frijda - Ritselingen (Debuut)

Lees meer
20 jaren 4 maanden geleden #7031 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik heb het boek in korte stukjes en beetjes gelezen en was misschien té gehaast. Ik merk wel dat het verhaal blijft hangen. Het is in elk geval 10 x beter dan de Apocalyps.

Ik kom nog op Ritselingen terug.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 4 maanden geleden #7048 door dettie
Je weet me iedere keer weer te verrassen Marjo!

Ik wist totaal niet wat je van dit boek zou vinden. Ik vond het poëtische taalgebruik juist té poëtisch. Ik vond het teveel afleiden van het verhaal. Op gegeven moment staat de vader van Kareltje met zijn hand tegen een boom geleund en dan krijg je exact en uitgebreid te lezen hoe de boombast onder zijn hand voelt. En dit soort dingen kwam erg vaak voor. Dat leidde mij erg af.

Ik snapte eigenlijk ook het gedeelte van het meisje dat zich verstopt in de struiken niet, was dat hetzelfde meisje als in het begin en op het eind van het boek? De oude vrouw sprak mij het meest aan. Maar zoals het met de vader van Kareltje verloopt, die verdwijnt, niemand weet dat Kareltje daar woont? Beetje onwaarschijnlijk verhaal vond ik dat worden.

Schrijven kan Frijda zéker. Maar ik vond het een verwarrend verhaal en dacht naderhand wat wilde hij nu eigenlijk zeggen met dit boek?

Dat ieder zijn eigen verhaal heeft? Dat verhalen beter verteld kunnen worden?

Bernadet

P.S. Mooi gevonden trouwens die vergelijking met de Bolero!

Lees meer
20 jaren 4 maanden geleden #7067 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
En ik genoot van die poëtische taal.. (jawel Tiba!)

Het verhaal van het meisje is in de tegenwoordige tijd geschreven, dus je kan haar verhaal goed onderscheiden van de andere verhalen.

Hoezo weet niemand dat Kareltje daar woont? Dat weet men wel, hij is geregistreerd, maar is zo'n vreemde vogel, dat hij met rust gelaten wordt. Hij zit niemand in de weg daar in dat bos.

Moet Frijda iets willen 'zeggen'? Het is een verhaal zoals zoveel verhalen verteld worden. Het ene verhaal moet verteld worden om met het volgende te kunnen beginnen. Je kan wel gaan zoeken naar thema's en die vinden ook, maar ik hoef dat niet zo nodig. Ik vind het zo mooi genoeg.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 4 maanden geleden #7073 door dettie
Toen de weg aangelegd moest worden was toch iedereen stomverbaasd dat hij daar woonde? En toen kwamen toch ook alle hulpinstanties op gang?

Bernadet

die nu naar bed gaat, en superchagrijnig is omdat er steeds van alles niet goed werkt. Dan doet het forum het niet, dan kan je niet op de site komen grrrrrrrr.

Lees meer
20 jaren 4 maanden geleden #7078 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Zuivere bureaucratie denk ik. Men wist wel degelijk af van de stroper en de houthakker leverde ook hout aan dat dorp. En de kaasverkoper wist hen ook te vinden. Alleen denk ik dat inderdaad na de dood van de houthakker Kareltje geen contact meer had met een van de dorpen, dus ze waren hem vergeten. Die registratie waar ik het over had, was daarna. Toen ze hem weer gevonden hadden.

Ik had er geen moeite mee, in de zin dat ik dat wel geloofwaardig vond. Er kwam niemand in dat bos, dat kan toch?
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7398 door dettie
Dit vond ik bij Literatuurplein.nl

Ritselingen is niet het debuut van Michael Frijda (hij publiceerde in 1998 de verhalenbundel Schrikdieren) maar wel zijn romandebuut.

Bernadet

Tijd voor maken pagina: 0.405 seconden