Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Samenleesboeken

Lees meer
12 jaren 6 maanden geleden #56248 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: Samenleesboeken
O dat klinkt wel leuk, om dat te volgen. Ik wil ook wel af en toe wat kopen en rond sturen hoor, dat jij dat niet steeds hoeft te doen.

En dan om de 2 maanden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 6 maanden geleden #56267 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Samenleesboeken
mensen die afgehaakt zijn

Ik heb gekeken naar de mensen die afgehaakt zijn. Van enkelen heb ik wel bericht gekregen dat ze wegens

privéomstandigheden (werk, problemen thuis, ziekte, andere dingen te doen e.d.) niet veel tijd meer hadden.

Omdat de verhalen van hun veelal nogal privé waren heb ik dat hier niet gemeld. Anderen zijn gewoon gestopt.

Als ik al eens in de nieuwsbrief vraag of mensen er nog prijs op stellen blijkt toch wel dat veel mensen het erg

prettig vinden om Leestafel te volgen. Ook de statistieken bewijzen dat (ca. 60.000 bezoekers per maand).

Hand in eigen boezem

Ik kan ook wel om meer mensen vragen maar we moeten ook de hand in eigen boezem steken, net wat berdine

zegt, de discussie is vaak wel héél kort of is er helemaal niet, dat moedigt ook niet erg aan om mee te doen. Soms

zijn het maar een paar zinnetjes. Als ik voor het eerst mee zou lezen en er tijd en energie in gestoken had, dan

zou ik een volgende keer niet meer zo nodig hoeven. Dus ik denk dat we zelf ook meer energie erin moeten steken

en écht samen gaan lezen, dus echt onze gedachtes moeten gaan uitwisselen en niet alleen mooi, lelijk met ja, of

nee als antwoord.

Nog interesse in de roman?

Het is toch ook vooral een vaste kern die altijd bezig is geweest met de recensies en samenleesboeken (romans,

verhalenbundels). Alleen de laatste tijd waren het vooral de kinderboeken, non-fictie, fantasy en thrillers die op de

site voorbij kwamen. Er is minder aandacht geweest voor de al dan niet literaire romans, ook noodgedwongen bij

mij. Marjo leest dan nog wel de debuten.

De vraag is dus eigenlijk, is er nog wel interesse in de roman? Of gaan de voorkeuren naar andere genres uit?

Waar gaat de voorkeur naar uit?

Ik weet niet wat jullie voor ogen hebben en wat jullie verder willen met de site. Persoonlijk was mijn streven met

deze site altijd om de betere, literaire, roman onder de aandacht te brengen en te laten zien dat literaire boeken

ook heel mooi en leuk kunnen zijn. Door mijn ziekte kon ik een hele tijd alleen maar kinderboeken lezen, andere

boeken sloeg ik gewoon niet op, en probeerde daarin ook de betere kinderboeken onder de aandacht te brengen.

Maar dat is mijn persoonlijke drive.

Voor mijn gevoel is de interesse voor de roman bij de Leestafelmensen een eind gezakt. Dus heeft het nog wel zin

om die samen te lezen? Ik wil het zeker nog wel en wil er ook meer tijd en energie in gaan steken maar dan is het

wel handig om te weten wat jullie willen.

Het blijft nu nog steeds een beetje vaag allemaal.

Wat willen jullie?

Zelf wil ik dus graag samen boeken blijven lezen maar dan niet de boeken die overal op de toplijsten staan zoals

Stoner etc.

Hieronder mijn voorkeuren.

Nr 1 heeft mijn grootste voorkeur en dan verder. Ik kan altijd wel zorgen dat de boeken ook bij Inge komen.

1. (Literaire) Romans samen lezen (en dan eventueel een jaarleeslijst maken?)

2. De boeken van boek-delen volgen

3. Debuten samen lezen

4. Non-fictie samen lezen

(De thrillers hebben hun eigen samenleesitem.)

Heel graag zou ik jullie duidelijke voorkeuren willen horen.

Dettie

Lees meer
12 jaren 6 maanden geleden #56269 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Samenleesboeken
Als ik de hand in eigen boezem steek: ja, ik ben meestal nogal kort van stof.

Eigenlijk vind ik het niet zo nuttig om sec over het verhaal te hebben, dat we gelezen hebben. Waarom een schrijver het verhaal zo op schrijft, vind ik de keuze van de schrijver, wat moet je daar over zeggen? Ik ga meer voor de vorm: waarom zegt hij het zo, en niet anders? Is de manier waarop het boek in elkaar steekt nuttig voor je beleving als lezer, of maakt dat niets uit? Zulke dingen.

Bij boek-delen staan die vragen bij dat boek, bijvoorbeeld deze:

'De herder onderwijst de jongen zonder al te veel te spreken. Wat brengt hij zijn beschermeling zoal bij?'

Dat is een soort begrijpend-lezenvraag. Heb je wel goed gelezen? Weet je wat er verteld wordt? Dat vind ik eerlijk gezegd onzinnige vragen.

Een vraag als deze

' De personages hebben geen naam en de plaats en tijd blijven onbestemd. Wat is daar naar uw mening het effect van?'

is nuttiger. Dan vraag je naar een achterliggende reden, die misschien verwijst naar de opzet die de schrijver heeft.

Dat is prima: wat bedoelt de schrijver? En komt dat over bij de lezer?

Welke boeken je zou kunnen lezen. Dat wordt lastig. Praktisch gezien moeten ze verkrijgbaar zijn voor iedereen. Maar het soort boek, tja, als je meegaat in wat ik eerder zei, dan moet er een boodschap zijn. Is er die niet dan verzandt je inderdaad al snel in leuk, of niet leuk.

Een boek moet indruk maken op de lezer en die kan dan aangeven wat en waarom. Of je dan meteen een discussie krijgt weet ik niet.

Ik ga ook niet voor de 'beroemde' of 'beruchte' boeken. Dat hoeft niet te betekenen dat je meegaat met boek-delen, maar je kan er allicht ideeën opdoen. Het voordeel van meegaan is dat je daar al vragen vindt!!

Een voorstelrondje en dan stemmen, net als bij een andere groep? Misschien dat dan degene die het voorstelt wat meer het gesprek probeert te leiden?

Verder gaat mijn voorkeur natuurlijk uit naar de debuten, met romans op de tweede plaats. Non-fictie niet zo.

Voor een langere periode vind ik prima.

Lees meer
12 jaren 6 maanden geleden #56270 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Samenleesboeken

Marjo schreef : Waarom een schrijver het verhaal zo op schrijft, vind ik de keuze van de schrijver, wat moet je daar over zeggen? Ik ga meer voor de vorm: waarom zegt hij het zo, en niet anders? Is de manier waarop het boek in elkaar steekt nuttig voor je beleving als lezer, of maakt dat niets uit? Zulke dingen.

Is dat niet hetzelfde? 'Waarom een schrijver het zo schrijft' en 'waarom zegt hij het zo, en niet anders?'.

Marjo schreef : Praktisch gezien moeten ze verkrijgbaar zijn voor iedereen.

Zoals ik al gemeld heb, ik zal als vaste Leestafelmensen niet aan een boek kunnen komen er voor zorgen dat ze het kunnen lezen.

Marjo schreef : dan moet er een boodschap zijn. Is er die niet dan verzandt je inderdaad al snel in leuk, of niet leuk.

Dit begrijp ik niet. Een boodschap zijn? Ik zie dan een soort stichtelijk boek voor me, waarin je iets geleerd wordt, waarin je iets meekrijgt. Bedoel je dat? vertel, vertel...

Marjo schreef : Dat hoeft niet te betekenen dat je meegaat met boek-delen, maar je kan er allicht ideeën opdoen. Het voordeel van meegaan is dat je daar al vragen vindt!!

Ja dat is het voordeel maar ik ben het ook wel met je eens dat er vragen bij staan waarbij ik ook m'n bedenkingen heb. We kunnen enkele vragen wel als richtlijn houden.

Voorstel

We kunnen ook doen zoals in een echte leeskring dat iemand het boek leest en daar achtergrond informatie bij

zoekt en vragen maakt. Eventueel als niemand dat wil doen wil ik dat wel doen onder de voorwaarde dat er dan ook

echt wat mee gedaan wordt.

Marjo schreef : Een voorstelrondje en dan stemmen

het kost vaak al moeite om één of twee boektitels losgepeuterd te krijgen. Daarom begon ik ook te twijfelen of mensen het nog wel willen.

In principe vind ik het wel handig werken maar zoals gezegd dan moeten er ook wel voorstellen komen. Vroeger deden we dat stemmen met een poll, het nadeel was dat mensen wel stemden maar niet meelazen.

Debuten samen lezen vind ik ook prima.

Wat ik dus uit jouw reactie begrijp is dat je toch wel romans wil blijven samenlezen want dat was eigenlijk de hoofdvraag.

Dettie

Sorry als ik een beetje to the point ben maar ik probeer een beetje duidelijkheid te scheppen hoe verder te gaan.

Lees meer
12 jaren 6 maanden geleden #56276 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: Samenleesboeken
Mij maakt het weinig uit.

Er zijn periodes waar ik veel kan lezen en periodes waar ik nauwelijks tijd vind om een boek open te doen.

Ik lees niet altijd mee met de samenleesboeken of lees ze een hele tijd later.

Ik vind het gewoon leuk om, als ik een boek gelezen heb, te lezen wat anderen ervan vonden en om mijn mening even te spuien.

Maar dat kan gewoon via het forum he.

Lees meer
12 jaren 6 maanden geleden #56279 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Samenleesboeken
Ik heb een stukje van de discussie gemist want op de een of andere manier kreeg ik geen meldingen via de mail. Zelf heb ik me voorgenomen om actiever mee te gaan lezen met de samenleesboeken. We kunnen boeken rondsturen of allemaal tegelijk lezen wat misschien wel het leukst is. Ik ben nog even aan het nadenken over een manier om boeken allemaal tegelijk te kunnen lezen. Van veel boeken komt bijvoorbeeld na een niet al te lange tijd een midprice-editie uit of ze worden afgeprijsd. De kans dat meer mensen meelezen is dan misschien groter. Sommigen zouden er dan voor kunnen kiezen om het boek te kopen terwijl anderen een grotere kans hebben dat het inmiddels in de bibliotheek beschikbaar is. We zouden dan de frequentie bijvoorbeeld kunnen terugbrengen naar 4 x per jaar. Lastig hoor! In ieder geval zou ik het jammer vinden als we zouden stoppen met het samenleesboek.

<t></t>

Tijd voor maken pagina: 0.475 seconden