Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Samenleesboeken

Lees meer
12 jaren 6 maanden geleden #56160 door dettie
Samenleesboeken werd gestart door dettie
Gaan we nog door met de samenleesboeken? Er is de laatste tijd weinig animo voor.

Misschien beter om samen debuten te lezen? Of helemaal geen samenleesboeken meer?

Ben benieuwd naar jullie mening of mogelijk andere ideeën

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 6 maanden geleden #56165 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Samenleesboeken
Ik blijf het leuk vinden om tegelijk met iemand anders een boek te lezen, maar het is inderdaad zo dat ook bij de samenleesboeken dat niet altijd lukt. Heb je twee maanden, lezen we vaak nog met acht weken verschil. En als ik eenmaal aan een ander boek begin, zakt het vorige vrij snel weg.

Toch: doe je het niet, dan verlies je ook een deel van de onderlinge samenhang. Ik stem dus nog steeds voor!

Lees meer
12 jaren 6 maanden geleden #56166 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Samenleesboeken
Oké ik heb er ook over na lopen denken en wil het toch ook wel graag blijven doen.

Net wat jij schrijft Marjo, het is leuk om van gedachte te wisselen over een boek.

Is het handig om bij een samenleesboek een paar notities voor jezelf te maken zodat je ook nog na

die weken weet waar het over ging? Dat lijkt me voor jou dan ook leuker, dat praat wat makkelijker mee

en er zijn al zo weinig meelezers.

Ik zal proberen om alles mee te lezen maar er zitten soms boeken bij die me helemaal niet trekken.

Het zou wel leuk zijn om meer meelezers te hebben, maar hoe komen we eraan?

Iemand een goed idee?

Dettie

Lees meer
12 jaren 6 maanden geleden #56169 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Samenleesboeken
Dat doe ik altijd al aantekeningen maken, en ik maak ook een verslag immers. Maar als er dan over gesproken wordt heb ik net dàt puntje niet genoteerd, en is het ook niet blijven hangen. Dat gebeurt nogal eens, en ik kan niet altijd het boek er weer bij pakken.

Meelezers lokken? Geen idee..ik denk wel vaker dat het voor nieuwkomers best moeilijk kan zijn om mee te doen.

Lees meer
12 jaren 6 maanden geleden #56170 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Samenleesboeken
Weet je wat het ook is, er zijn zo weinig mensen die meelezen. Dan moet het boek ook nog vaak doorgestuurd en zoals Marjo zegt, als er 6 of 8 weken tussen lezen en discussiëren zit werkt het gewoon niet. Heel vaak ook wordt er helemaal niet gediscussieerd. Dan zegt iedereen alleen maar: Goh, mooi boek, of Mmmm, viel een beetje tegen.

Ik vind het het leukst als iemand hier heel enthousiast over een boek gaat doen en vervolgens doet nr. 2 dat ook en dat er dan spontaan meerdere mensen zo'n boek ook gaan lezen, in korte tijd wel te verstaan. Dat gebeurt niet heel vaak omdat we toch ieder een andere smaak hebben. Maar een vrijblijvend samenleesboek, dat werkt voor mij niet. Vrijblijvend kan alleen als je een hele grote groep lezers hebt. Dan valt het niet op als er eentje afhaakt. Vaak is zo'n boek niet je eigen keuze. Je leest het soms tegen je zin uit en dan blijkt dat maar 3 mensen het hebben gelezen, omdat de anderen er niet aan toe zijn gekomen of er geen zin in hebben. En dan komt ook nog eens geen discussie op gang. Dus voor een vast samenleesboek voel ik niets.

Ennuh....ik zou ook niet weten hoe je een grotere groep bij elkaar moet krijgen.. :shock:

Misschien moet je eens proberen te achterhalen, waarom mensen afhaken. Ik heb in de loop der jaren best veel mensen voorbij zien komen, die enige tijd behoorlijk actief zijn en dan ineens niet meer. Als die nou eens eerlijke kritiek zouden willen leveren, dan kon je er misschien iets mee doen. Maar dat is een lastige opgave....

Lees meer
12 jaren 6 maanden geleden #56176 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: Samenleesboeken
Ik lees het en ga mijn mening zo snel mogelijk geven. Ben nu even brak van de feestdagen, en kan niet zo soepel formuleren. maar wordt vervolgd.

Tijd voor maken pagina: 0.532 seconden