Weet je wat het ook is, er zijn zo weinig mensen die meelezen. Dan moet het boek ook nog vaak doorgestuurd en zoals Marjo zegt, als er 6 of 8 weken tussen lezen en discussiëren zit werkt het gewoon niet. Heel vaak ook wordt er helemaal niet gediscussieerd. Dan zegt iedereen alleen maar: Goh, mooi boek, of Mmmm, viel een beetje tegen.
Ik vind het het leukst als iemand hier heel enthousiast over een boek gaat doen en vervolgens doet nr. 2 dat ook en dat er dan spontaan meerdere mensen zo'n boek ook gaan lezen, in korte tijd wel te verstaan. Dat gebeurt niet heel vaak omdat we toch ieder een andere smaak hebben. Maar een vrijblijvend samenleesboek, dat werkt voor mij niet. Vrijblijvend kan alleen als je een hele grote groep lezers hebt. Dan valt het niet op als er eentje afhaakt. Vaak is zo'n boek niet je eigen keuze. Je leest het soms tegen je zin uit en dan blijkt dat maar 3 mensen het hebben gelezen, omdat de anderen er niet aan toe zijn gekomen of er geen zin in hebben. En dan komt ook nog eens geen discussie op gang. Dus voor een vast samenleesboek voel ik niets.
Ennuh....ik zou ook niet weten hoe je een grotere groep bij elkaar moet krijgen.. :shock:
Misschien moet je eens proberen te achterhalen, waarom mensen afhaken. Ik heb in de loop der jaren best veel mensen voorbij zien komen, die enige tijd behoorlijk actief zijn en dan ineens niet meer. Als die nou eens eerlijke kritiek zouden willen leveren, dan kon je er misschien iets mee doen. Maar dat is een lastige opgave....