Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Aminatta Forna - Het huis met de schaduw slb sept 2013

Lees meer
12 jaren 9 maanden geleden #54670 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw
Ze zijn bijna allemaal de moeite waard. Als je eens tijd over hebt zou ik zeker wat terug kijken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 9 maanden geleden #54673 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw
Tijd heb ik wel... maar geduld... ik heb zelden het geduld om tv te kijken

Dettie

Lees meer
12 jaren 9 maanden geleden #54721 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: Aminatta Forna - Het huis met de schaduw

WilV schreef : Het blijft grappig dat één zelfde boek zulke verschillende reacties oproept. ik vond het prachtig en zat er vanaf de eerste bladzijde in.

Vind je het jammer dat boeken gepromoot worden op tv irene? Ik ben er juist enthousiast over. Bv bij De wereld draait door hebben ze een groot publiek en kiezen ze volgens mij niet de meest voor de hand liggende boeken. Als ik die dan later toch terug zie in bestsellerlijsten wordt ik daar toch altijd weer vrolijk van. Volgens mij verleiden ze ook niet- of weiniglezers.

Ik kijk graag op zondagochtend naar het programma van Wim Brands. De boeken die besproken worden bij De wereld draait door zijn voor mij vaak te simpel en te weinig uitdagend om te lezen. De hoge stapels in de winkels en de zogenaamde bestseller top tien sla ik ook altijd in mijn boekhandel over.

groetjes, irene

Lees meer
12 jaren 9 maanden geleden #54722 door WilV
Ja ik kijk ook graag Naar Brands Irene.

Maar mijn enthousiasme komt voort uit het feit dat ik boeken die anders de top honderd niet eens zouden halen regelmatig in de top tien zie staan. En ook uit het feit dat voor veel mensen Brands wat te "zwaar" is en ze nu toch in aanraking komen met boeken die ze anders niet zouden kennen en wellicht lezen. Juist in deze tijden word ik erg vrolijk van een pleidooi om te lezen, voor een groot publiek.

De vaste bestsellers heb ik ook nog neit zo heel vaak voorbij zien komen, Dann Brown en Donna Tart en dergelijke of in een andere categorie Heleen Van Rooien etc zitten er nauwelijks bij.

Wat wel gebeurd is dat uitgevers het ter plekke als een marketing gebruiken, twitter en de advertenties in de kranten staan meteen vol met aanbeveling van 'het boek van de maand van DWDD' . Maar of dat heel erg is als je daarmee een publiek kunt verleiden iets te lezen wat ze anders niet zouden lezen? Ik heb er niet zo'n moeite mee.

Wat niet wil zeggen dat jíj die boeken moet lezen uiteraard. Jij komt op een andere manier, door recensies, het programma van Brands of leestafel wel aan de boeken die jij interessant vindt. En jij ( en wij) hoeven ook niet verleid te worden om te lezen, dat doen wel toch wel. Maar voor heel veel mensen in dat niet het geval. En als die dan vooral de top tien zouden lezen..So what. Zo ben ik ook begonnen. Juist al lezend wordt je hongerig naar meer. En zelfs als dat niet zo is en mensen vooral lezen ter vermaak is dat wat mij betreft ook prima. Vroeger was ik daar niet zo mild over, maar daar ben ik anders over gaan denken. ik las ergens dat bij veel mensen het boek over Renee van der Gijp het eerste boek was wat ze ook ooit, los van hun lijst, gelezen en zelfs gekocht hadden. Daar word ik vrolijk van.

Jij bedoelde vooral dat die boeken jóu niet aanspreken, dat begrijp ik wel hoor. Mijn enthousiasme geldt vooral het grote bereik van dit soort programma's.

(Dettie, als we in een ander toppic verder moeten, roep je wel he?)

Lees meer
12 jaren 9 maanden geleden #54723 door dettie
Ha nee, indirect gaat het natuurlijk wel over dit boek.

Irene vindt het duidelijk te simpel en Willeke, Annemarie en ik vinden het prachtig.

Marjo en Berdine hangen er tussenin, niet goed niet slecht.

Dat er allemaal simpele boeken zijn bij DWDD is denkelijk wel een beetje simpel gesteld Irene (om in de termen te blijven :D)

Ik heb maar even snel twee afleveringen (mei en september) gekeken via uitzending gemist want nu werd ik toch wel nieuwsgierig.

In de maand mei werd een boek uit de Russische bibliotheek (Van Oorschot) bij DWDD genomineerd.

Het was het boek Babel van Isaak Emmanoeïlovitsj Babel getiteld De Rode muiterij en andere verhalen.

Babel wordt de opvolger van Tsjechov genoemd, geen heel simpele kost.

Ook Karl Ove Knausgard werd genoemd in het programma met zijn cyclus Mijn strijd. Hij was ook te zien bij Boeken op reis met Wim Brands.

Maar er zijn ook andere boeken genoemd die je mogelijk onder de noemer simpele kost schaart?

Marisha Pessl - Nachtfilm

Donna Tartt - Het puttertje (was net uit en het is nog maar de vraag of het een bestseller wordt)

Arnadur Indriason - Schemerspel,

Rhidian Brook - Het huis in Kreis Pinneberg

Ik ken geen van deze boeken dus kan er verder niets over zeggen.

Ik word eigenlijk net als Willeke altijd blij als er een boekenprogramma is.

Dan gebeurt er tenminste nog iets op boekengebied op tv. Er zijn bergen mensen die eigenlijk niet zo bekend zijn met boeken en ook niet weten dat lezen heel leuk kan zijn. Dus als zo'n veelbekeken programma als DWDD aandacht aan boeken schenkt dan roep ik heel hard hiep hoi!

Simpel of niet :D

Dettie

Lees meer
12 jaren 9 maanden geleden #54724 door WilV
Ik ben zelf een hele late lezer, en ik dacht pas 'had ik maar zo'n programma gehad vroeger, dan was ik misschien niet pas op mijn 26ste gaan lezen".

Dit hele verhaal is niet persoonlijk tegen jou gericht hoor Irene. Ik begrijp prima dat jij andere bronnen hebt om aan je boeken te komen. ik was alleen benieuwd naar ons verschil in mening hierover.

Tijd voor maken pagina: 0.477 seconden