Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Wim Hazeu - Simon Vestdijk, een biografie

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #13054 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Was dat dezelfde kritiek als rotor heeft marjo? Dat Hazeu zich niet in het werk van Vestdijk verdiept heeft, daar geen uitspraken over doet?

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #13066 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ross wilde niet zeggen wat precies de kritiek was, en ook wilde hij niet aangeven of hij het er mee eens was (ook niet toen daar specifiek om gevraagd werd). Hij vertelde dus alleen dat dat tijdschrift voor Verstdijk-fans nog steeds een b(l)oeiend bestaan leidde, en dat er een levendige antidiscussie was.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13074 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Dat schiet dan ook niet op.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13239 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Hallo Marjo,

Ik heb dit nummer van de kroniek gelezen. Er in verzameld staat de kritiek die in de pers in verschenen, zodat je een mooi overzicht krijgt. Maar je hebt het over enorme kritiek! Dat valt dus wel mee. Er is kritiek zeker, maar dat de biografie massaal gekraakt wordt. Zeker niet. Er is vooral veel lof voor het werk van Hazeu.

Er is bij mijn weten, geen enkele recensent die beweerd dat de biografie zo goed als mislukt is.

Ik vond het trouwens een mooi en lezenswaardig nummer.

Mijn recensie zal al het goed is in het volgend nummer staan.

Marjo schreef : Vanmorgen Thomas Ross, Radio 1..

In het tijdschrift dat de fans van Vestdijk bijhouden is een enorme kritiek op Hazeu. De biografie wordt afgekraakt.

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13240 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Dan heeft meneer Ross zoals wel vaker weer gruwelijk overdreven..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13259 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Je bedoelt Martin Ros?

Ik weet in ieder geval dat binnen de de Vestdijkkring en ook daar buiten vele lezers, in hun nopjes zijn met dit kloeke boek.

Tijdens de presentatie van de biografie kreeg Hazeu vele malen een schouderklopje.

Het is een mooi werk geworden, had echter zoveel meer kunnen zijn. Geen poging tot ontsluiering van het raadsel Vestdijk, geen analyse van zijn werk. Dat is iets waar ik met smart op zat te wachten. Dat is voor mij de grote teleurstelling.

Wat dat betreft ben ik op het verkeerde spoor gezet, door de overigens prachtige documentaire van Ditteke Mensink, waar zij een conscencieus werkende biograaf toonde. Hij kwam bij mij als een capable, erudiete man over. De biografie is echter vrij eenvoudig geschreven, meerdere lagen ontbreken. Voor analyse van het werk van Vestdijk, blijven de Vestdijkliefhebbers aangewezen op de artikelen in de Vestdijkkroniek en de losse Vestdijkstudies.

Het brievenarchief is daarentegen een schatkamer aan onthullingen over Vestdijk's leven en is het aan de lezer om zijn eigen conclusies te trekken. Hazeu onthoudt zich nagenoeg van commentaar, concludeert alleen uit de correspondentie van Vestdijk met Henriette van Eyk, dat deze laatste zijn absoluut grote liefde moet zijn geweest.

Het is zondermeer een biografie om steeds opnieuw weer ter hand te nemen.

Marjo schreef : Dan heeft meneer Ross zoals wel vaker weer gruwelijk overdreven..

Laatst bewerkt doorRoel.

Tijd voor maken pagina: 0.386 seconden