Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Wim Hazeu - Simon Vestdijk, een biografie

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5638 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Nee, ik heb die meer dan duizend pagina's nog niet geheel verslonden. Wel heb ik indertijd Visser's catalogus over Vestdijk gelezen. Ik kan dus niet zeggen of ik het geheel met je eens ben, maar zover, kan ik me goed vinden in wat je schrijft. Mijn dank voor de titels, trouwens; ik ben voornemens om er enkele te lezen dit jaar.

Ja, die affaire met Henriette van Eyk blijft een merkwaardige geschiedenis, zeker tegen de achtergrond van de relatie die hij onderhield - ook tijdens zijn verliefdheid met Henriette - met zijn huishoudster: Ans Koster. Daarnaast spelen de doorlopende depressies een grote rol in zijn leven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5697 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Bedankt voor de info! Ik ben weer even helemaal bij.

Ik ben blij dat er meerdere handen je het werk wat lichter willen maken.

Bernadet schreef :

heeft Tiba hier ook bepaalde taken?

Tiba is de grote poëziepromotor. Zij doet het poëziegedeelte op het forum helemaal. Zij heeft zover zij nog wist welke gedichten er stonden voor de crash, en dat waren er véél, ervoor gezorgd dat ze weer op het forum kwamen.

Ik ben de beheerder van het forum en kan het moderatorschap delen. Als Leestafel zo blijft groeien zit dat er ook wel in voor de toekomst.

Ik huur het forum van messageboard. Ik kan eventueel de kleuren veranderen van dit forum maar vind dit eigenlijk wel rustig. Ook kan ik bulkmail versturen, woorden bannen en alle berichten wijzigen of verwijderen.

De Leestafelsite maak ik zelf. PetraO is nu bezig met PHP en My-sql om een database te maken, we (jullie allemaal dus) krijgen dan veel betere opzoekmogelijkheden en voor mij is het 'achter de schermen' veel makkelijker. Ik maak nu steeds min of meer kleine websitejes. Als het goed is merken jullie niets van de overstap qua uiterlijk en indeling, die blijft hetzelfde, alleen de mogelijkheden zijn voor mij, en uiteindelijk jullie, dan veel groter.

Bernadet

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5698 door Roel
Veel plezier met de resterende pagina's, ik wacht dat deze niet zo boeiend zijn als de voorgaande.

Visser's "Simon Vestdijk, een schrijversleven" is een rommeltje, maar was voor mij ook de eerste insteek in het leven van Vestdijk.

Ik ben heel benieuwd naar elk commentaar op de boeken van V. die je dit jaar van plan bent te lezen.

Ja, Ans Koster-Henriette van Eyk is een schokkende geschiedenis. Dat ging soms hard tegen hard. Dit geen dan van de - terecht - jaloerse Ans uit. Maar feit is ook dat zonder bemoeienis van Koster Vestdijk misschien helemaal niet vrij gekomen zou zijn uit St. Michelsgestel.

De manische depressies had Vestdijk al vanaf zijn 17de en die kwamen met regelmaat, maar onregelmatig in frequentie en duur iedere keer. Vestdijk was tevens zo'n periode tot niets in staat, ook zijn schrijven lag geheel stil. Daarna begon hij als een razende te schrijven om de verloren tijd goed te maken.

BB schreef : Nee, ik heb die meer dan duizend pagina's nog niet geheel verslonden. Wel heb ik indertijd Visser's catalogus over Vestdijk gelezen. Ik kan dus niet zeggen of ik het geheel met je eens ben, maar zover, kan ik me goed vinden in wat je schrijft. Mijn dank voor de titels, trouwens; ik ben voornemens om er enkele te lezen dit jaar.

Ja, die affaire met Henriette van Eyk blijft een merkwaardige geschiedenis, zeker tegen de achtergrond van de relatie die hij onderhield - ook tijdens zijn verliefdheid met Henriette - met zijn huishoudster: Ans Koster. Daarnaast spelen de doorlopende depressies een grote rol in zijn leven.

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5700 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

rotor schreef : De manische depressies had Vestdijk al vanaf zijn 17de en die kwamen met regelmaat, maar onregelmatig in frequentie en duur iedere keer. Vestdijk was tevens zo'n periode tot niets in staat, ook zijn schrijven lag geheel stil. Daarna begon hij als een razende te schrijven om de verloren tijd goed te maken.

Dat niet alleen, begrijp ik, hij schreef ook als een waanzinnige soms om de depressies VOOR te zijn.

Wat ook ik ook wel intrigerend vind, is zijn obsessie met Mahler. Hij scheen iedereen (mede) te beoordelen op zijn kennis en voorliefde voor Mahler. Mahler is doorgaans DE componist voor manisch-depressieve mensen.

'De Koperen Tuin' heb ik heel lang geleden gelezen. Ik meen te herinneren dat het loyaliteit thematiseert.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #5943 door Roel
Hallo BB,

Ja, als hij voelde dat er een depressie aankwam, schreef hij sneller om zoveel mogelijk voor de inzinking af te krijgen.

Als je de grilligheid in zijn werk neemt, kun je dit zondermeer doortrekken naar het werk van Mahler. Het is interessant om te kijken in hoeverre Vestdijk-liefhebbers ook Mahler liefhebbers zijn. Voor mezelf kan ik zeggen, dat Mahler bij mij ook een diepe indruk heeft achtergelaten. Zijn mooiste tot nog toe de 2de symfonie, maar ik moet wel nog de 6,7,8 en 9 horen! Maar vergeet ook niet Anton Bruckner! Daar heeft hij ook een monografie overgeschreven. Bruckner is voor mij ook een hele grote, zijn 3de, 4de en 8ste zijn voor mij fantastisch mooie symfonieen.

BB schreef : De manische depressies had Vestdijk al vanaf zijn 17de en die kwamen met regelmaat, maar onregelmatig in frequentie en duur iedere keer. Vestdijk was tevens zo'n periode tot niets in staat, ook zijn schrijven lag geheel stil. Daarna begon hij als een razende te schrijven om de verloren tijd goed te maken.

Dat niet alleen, begrijp ik, hij schreef ook als een waanzinnige soms om de depressies VOOR te zijn.

Wat ook ik ook wel intrigerend vind, is zijn obsessie met Mahler. Hij scheen iedereen (mede) te beoordelen op zijn kennis en voorliefde voor Mahler. Mahler is doorgaans DE componist voor manisch-depressieve mensen.

'De Koperen Tuin' heb ik heel lang geleden gelezen. Ik meen te herinneren dat het loyaliteit thematiseert.
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #13021 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Vanmorgen Thomas Ross, Radio 1..

In het tijdschrift dat de fans van Vestdijk bijhouden is een enorme kritiek op Hazeu. De biografie wordt afgekraakt.
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.397 seconden