Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Gilles van der Loo - Hier sneeuwt het nooit (debuut)

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #47982 door marjo
Ik ben het er helemaal niet mee eens!

'Vreemd hè dat somber altijd wel mag in een roman. Dan staat het ook literair op een hoger voetstuk dan een boek dat optimistisch is. Het lijkt soms wel of je moet tonen dat je weet wat er allemaal in het leven te koop is en wat mensen uit verdriet allemaal kunnen doen. Maar wat ze uit vrolijkheid allemaal kunnen doen wordt vaak als te oppervlakkig en niet echt literair gezien.

Het gaat er volgens mij helemaal niet om of het wel dan niet literair is, maar om de vraag of mensen dat willen lezen! Goed nieuws is geen nieuws. Mensen willen - helaas - toch liever lezen over erge of sombere dingen. Waarom, is dan de vraag? Om je er tegen af te zetten? Om te gaan denken dat je het dan toch nog niet zo slecht (gedaan) hebt? Omdat je iets wat leuk is niet echt hoeft te verwerken, en je dat met vervelende dingen wèl kan door een boek te lezen?

Humor mag best, alleen is het een knappe schrijver die dat weet te combineren met de onderwerpen waar mensen dus graag over lezen. Humor alleen is niet genoeg namelijk.

(Misschien willen schrijvers er ook wel graag over schrijven trouwens?)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #47996 door dettie

Marjo schreef : Ik ben het er helemaal niet mee eens!

Het gaat er volgens mij helemaal niet om of het wel dan niet literair is, maar om de vraag of mensen dat willen lezen! Goed nieuws is geen nieuws. Mensen willen - helaas - toch liever lezen over erge of sombere dingen. Waarom, is dan de vraag? Om je er tegen af te zetten? Om te gaan denken dat je het dan toch nog niet zo slecht (gedaan) hebt? Omdat je iets wat leuk is niet echt hoeft te verwerken, en je dat met vervelende dingen wèl kan door een boek te lezen?

Humor mag best, alleen is het een knappe schrijver die dat weet te combineren met de onderwerpen waar mensen dus graag over lezen. Humor alleen is niet genoeg namelijk.

(Misschien willen schrijvers er ook wel graag over schrijven trouwens?)

ja je hebt wel gelijk ben ik bang, zo had ik er niet over gedacht, goed nieuws is geen nieuws. Maar... er kan wel een happy end ingebouwd worden (heb ik toch een beetje m'n zin haha)

Dettie

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #47998 door marjo
Ja, dat mag weer wel..of een open einde, dat vind ik zelf totaal geen probleem!

Overigens betrapte ik me vanmorgen er zelf op: in een blad van de dierenbescherming keek ik veel meer naar de akelige foto's, dan dat ik de meer optimistische artikelen las..

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48009 door Annemarie
Ja, dat is ook wel zo Marjo. Raar he. Is het misschien omdat onze eigen ellende dan minder erg lijkt?

<t></t>

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48012 door berdine

Marjo schreef :
Overigens betrapte ik me vanmorgen er zelf op: in een blad van de dierenbescherming keek ik veel meer naar de akelige foto's, dan dat ik de meer optimistische artikelen las..

Grappig.... Ik sla om die reden het blad niet eens meer open. Het gaat linea recta de papierbak in....

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48013 door marjo
Ik weet het niet Annemarie.

Misschien wil ik er wel steeds op gewezen worden dat het niet zo goed gaat in de wereld als ik zou denken. Wat die dieren betreft ken ik namelijk niemand - gelukkig niet!- die dieren zo behandelt. En ik ben dan blij dat er iets aan gedaan wordt!

Tijd voor maken pagina: 0.382 seconden