Ik heb eindelijk je recensie gelezen. Vreemd hè dat somber altijd wel mag in een roman. Dan staat het ook literair op een hoger voetstuk dan een boek dat optimistisch is. Het lijkt soms wel of je moet tonen dat je weet wat er allemaal in het leven te koop is en wat mensen uit verdriet allemaal kunnen doen. Maar wat ze uit vrolijkheid allemaal kunnen doen wordt vaak als te oppervlakkig en niet echt literair gezien. Terwijl goede humor vaak voort komt uit moeilijke/heftige ervaringen. Maar ik stop hierover want dit is een van mijn stokpaardjes en ik kan er eindeloos over doorgaan :redhotevil:
Op de website van de auteur wordt door middel van drie filmpjes beweerd dat “het korte verhaal veel beter in het leven van nu past dan een roman”. Dat durf ik te betwisten, tijd voor een goed boek weet ik altijd te vinden.
Misschien heeft hij wel gelijk. Kijk maar naar bijvoorbeeld De wereld draait door, alles moet snel snel snel en kort. Een paar minuten voor een onderwerp. Daarom ben ik afgehaakt want persoonlijk zie ik liever iets over één onderwerp dat goed uitgelicht wordt dan alles even kort aanroeren en weer wegzetten. Zo ook met boeken, liever een mooi uitgewerkt lang verhaal dan korte verhalen, die ook mooi kunnen zijn maar ze zijn gewoon te kort om er écht in te duiken.
Toch... misschien heeft de schrijver wel gelijk. De aandacht voor iets is nu veel korter en bevalt het niet dan wordt het weggezapt of het boek dichtgeklapt.
Maar... het kan ook zijn dat het aanbod zo groot is dat je sneller iets weglegt want er is toch wel wat anders.
Dettie
die nu ontdekt dat ze dit eigenlijk wel een leuk citaat vindt.