Marjo schreef : Onderweg naar elders dacht ik er nog eens over na: het is het verschil tussen de opbouw van een verhaal en de opbouw van zinnen. Natuurlijk staat dat niet helemaal los van elkaar, maar je kan het wel degelijk uit elkaar halen.
Ja dat is ook zo natuurlijk. Ik loop er ook steeds aan te denken. Kun je het een los van het ander zien?
Hafid Bouazza schrijft prachtige zinnen met schitterende nieuwe woorden maar ook zijn boeken vind ik nauwelijks om door te komen omdat door die mooie zinnen het verhaal nauwelijks te volgen is. 'Een egel, een blad als een beukelaar op zijn rug, daggelt tussen het gewarte.' Een zin die ik al vaak aangehaald heb en erg mooi vind maar als een boek is opgebouwd uit dit soort fraaie zinnen ben je er ook nog niet. De zinnen moeten goed zijn én het verhaal moet goed zijn.
Ilja Leonard Peijffer maakte een mooie vergelijking, iemand die schildert is nog geen Rembrandt. Het is de hoogstaande techniek die het tot een kunstwerk maakt. Verder schrijft hij:
"Een slechte verteller is in staat het spannendste gegeven te verpesten, terwijl een goede verteller een spannend verhaal kan maken van het minst interessante materiaal.[...]
Een goede verteller kan een bloedstollend epos maken over een eekhoorntje dat op zoek is naar een beukennootje of over een regendruppel die op het punt staat van een berkenblad naar beneden te vallen.
Het gaat om de manier waarop het verteld wordt. Het publiek luistert naar de vorm niet naar de inhoud. Het gaat om de techniek. Goed schrijven is techniek. Een verhaal is techniek, spanning opbouwen is techniek. De lezer laten zwijmelen is techniek. Een verhaal wordt alleen spannend wanneer het op een technisch geraffineerde manier spannend wordt gemaakt.[...] Er bestaat geen inhoud los van de vorm, omdat de inhoud pas gaat werken door de vorm."
Dit bedoelde ik met dat ik het moeilijk vind om inhoud en stijl apart te bespreken. Het een heeft zoveel met het ander te maken.
De vorm die Jonathan Dee gebruikt vind ik niet prettig. Hij springt plotseling over op andere personages, alsof je aan het zappen bent. Hij propt allerlei aangrijpende gebeurtenissen in het eind van het boek terwijl het begin maar voortkabbelt en zelfs vervelend, bijna saai is. Hij maakt geen levende personages maar eerder plastic poppen die geluid geven. Dat is techniek, het verhaal is in onbalans. Hij heeft bijvoorbeeld een flink stuk nodig om de bruiloft van Cynthia en Adam te beschrijven met allerlei zijsprongen in dat gedeelte van het verhaal die totaal niet relevant zijn. Maar aan het eind van het boek zijn er gebeurtenissen die wel om veel ruimte vragen maar die niet krijgen. Daardoor voel je dat het verhaal niet prettig is, de vorm klopt niet.
Maar dat heb ik vaker bij Amerikaanse schrijvers.
Het eind gaat altijd heel snel, het lijkt wel alsof ze een beperkt aantal bladzijden mogen volschrijven. Ze beginnen heel rustig en bij het naderen van het aantal 'toegestane pagina's' lijkt het alsof ze denken, hoe brei ik er nu snel een slot aan? en dan gaan ze allerlei kunstgrepen toepassen. Dat gebeurde, in mijn ogen, ook weer met dit verhaal.
Dettie