Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Rascha Peper - Verfhuid

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #11891 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Zoo, Roel?? Jij weet meer dan wij? Vertel eens meer over dat volgende boek!! Wanneer, hoe dik, enz..
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #11894 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Ik las dit in nrc. Daar is pasgeleden een kleine serie verschenen (O jee, dat was al weer op vrijdag 14 juli!), waar een blik geworpen wordt op het volgende boek waar schrijvers mee bezig zijn.

Rasha Peper zat ook in deze reeks. Ik heb het krantenknipsel weer te voorschijn gehaald.

"Fantasie gaat boven de feiten" Dat is de kop die er boven staat.

Ze vertelt in dit interview dat ze al een jaar onderzoek doet voor een boek over de 18de eeuwse anatomische collectie van wetenschapper Frederik Ruysch. Ze werd geinspireerd door het boek De doodskunstenaar van historiscus Luuc Kooijmans, dat deze dus over deze Ruysch en zijn collectie heeft geschreven.

Als de interviewer vraagt "Hoe ver mag uw fantasie gaan?", antwoordt Peper, zover als ik zelf vind. Het is een roman. Ik heb geen enkele wetenschappelijke pretentie.

Maar er zijn feiten waar ze niet om heen kan. Ze zal het huis van Ruysch in Amsterdam niet groter maken dan het in werkelijkheid is, hoe graag ze dat ook zo willen.

En mocht je je afvragen waar ik zo snel dat knipsel vandaan wist te halen? Dat steekt voorin in het catalogus over de tentoonstelling over de romantiek in Nederland die eerder in Kunsthal werd gehouden. Romantisch hoort bij romantisch, nietwaar.

Marjo schreef : Zoo, Roel?? Jij weet meer dan wij? Vertel eens meer over dat volgende boek!! Wanneer, hoe dik, enz..

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #11900 door marjo
Die tentoonstelling klinkt ook interessant.. Wat gebeurt er toch veel in Nederland.. Dank je wel, Roel..

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #11911 door Roel
Ja en ik ben blij dat ik deze tentoonstelling heb bezocht, want dit wierp een mij de ogen opende blik op de schilderkunst in Nederland tijdens de 18de eeuw.

Hoewel een familielid van mij die kunsthistoricus is, erbij blijft dat hetgeen de exposeerde schilderijen toont en de beargumentering daarbij, niet voldoende is om hem te overtuigen dat Nederland een romantische periode heeft gekend.

Los daarvan, staat de catalogus vol met belangwekkende essays, die bij mijn weten voor het eerst een duidelijk beeld te scheppen wat nou die romantische gedachte en dat romantische gevoel nou eigenlijk is.

Ik blijf bij mijn standpunt dat de bepaalde schilderijen die ik gezien heb, weldegelijk het begip romantisch verdienen. Dat je dit zou kunnen doortrekken naar het dagelijks leven van de 18de eeuwse Nederlander, nee daar zijn geen bewijzen voor te vinden. En deze voorbeelden blijven curiosa, het merendeel zijn de bekende realistische landschappen en idylles.

Marjo schreef : Die tentoonstelling klinkt ook interessant.. Wat gebeurt er toch veel in Nederland.. Dank je wel, Roel..

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #11919 door marjo
Namen? Voorbeelden? Ik weet nauwelijks iets van kunst, ik heb geen idee over wie je het hebt!

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #11929 door Roel
Daar over val je mee. Ik wist ook haast niks van de 18de eeuwse schilders. Even kijken. Koekoek valt eronder en Israels. Van beide een schilderij. Tjee, die namen heb ik ook verder niet paraat, die moet ik in de catalogus thuis opzoeken.

Marjo schreef : Namen? Voorbeelden? Ik weet nauwelijks iets van kunst, ik heb geen idee over wie je het hebt!

Laatst bewerkt doorRoel.

Tijd voor maken pagina: 0.481 seconden