Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders

Lees meer
14 jaren 2 weken geleden #46079 door dettie

Is het niet net of alle oude vrouwen krachtig zouden moeten kunnen zijn?

Nee, maar er wordt wel op gewezen dat oude vrouwen krachtig zijn, kracht in zich hebben.

Niets moet, het zijn juist mooie verhalen en ik vind het heerlijk dat er nu eens positief tegen ouderdom aangekeken wordt ipv dat gepamper etc in boeken.

Het stoort me dat positieve verhalen over ouderdom zelden voorkomen in boeken. Het zijn altijd maar van die akelige doemverhalen. Over oude mensen die sloffen en schuifelen en in bed liggend hun levensverhaal vertellen enz. Deze vrouwen léven, ongeacht hun ouderdom. Zij dragen bij, doen er nog iets toe, zijn niet afgeschreven, zijn wijs door hun levenservaring en dát vind ik heel fijn om te lezen.

Het boek betreft overigens niet alleen oude vrouwen, maar gaat over alle vrouwen, alleen wordt in dit boek de oudere vrouw meer belicht.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jaren 2 weken geleden #46081 door berdine
Ik begrijp dat het je aanspreekt, Dettie. Het is gewoon fijn een positief boek te lezen. Ik denk alleen dat het geen erg realistisch boek is, maar zou dat ook moeten? Persoonlijk ken ik wel één 80-jarige, die volksdanst, tennist, fietst en een avondvierdaagse loopt, maar dat is naar mijn idee een hoge uitzondering. Alle andere 80-jarigen die ik ken (en dat zijn er best veel) kunnen nauwelijks fatsoenlijk lopen, laat staan lichtvoetig dansen. Volop rollators en steunkousen....

Of spelen de verhalen zich af in een niet-westers land en zijn de oude vrouwtjes misschien pas 60/65 jaar oud?

Maar wat maakt het ook uit, het gaat om het idee.

Lees meer
14 jaren 2 weken geleden #46082 door dettie
ja het is wel een realistisch boek, die dansende oudjes zijn natuurlijk een metafoor. Het gaat vooral om de kracht van vrouwen, dat ze altijd weer opstaan, overeind krabbelen en doorgaan. Ze hebben een soort oerkracht, oerwijsheid die ze uitstralen. Daarom ook de tekst

Jong zijn terwijl je oud bent

Oud zijn terwijl je jong bent

Die rek zit er in bij alle vrouwen.

Er staat ook een mooi kort verhaal in over vier vrouwen die gevlucht zijn vanuit Hongarije en via Rusland naar Amerika gekomen zijn waar familie woont. Ze hebben geblutst en gehavend van alle verschrikkingen maar stralen wel een enorme lévenskracht uit. Misschien snappen jullie nu wat ik bedoel want kennelijk kan ik het niet goed overbrengen, en anders... gewoon lezen zou ik zeggen :D

Het is heel mooi en mythologisch geschreven. (Het boekje is ook nog eens vrij goedkoop)

Dettie

Lees meer
14 jaren 2 weken geleden #46084 door dettie

Marjo schreef : Hm, ik denk zomaar dat dit geen boek voor mij is.

Annemarie schreef : Ik twijfel of dit boek mee aanspreekt.

Naderhand bedacht ik me waarom denken jullie dat eigenlijk? vertel, vertel :D

Dettie

(die wel vermoedens heeft)

Lees meer
14 jaren 2 weken geleden #46086 door marjo
Ik heb echt niet dezelfde leeservaringen als jij. Ik let er niet speciaal op, maar ik heb helemaal niet het idee dat de oude vrouwen die ik regenkom allemaal krakkemikkig zijn! Ook niet alle oude mannen dus.

Gewoon: mensen zijn mensen en als ze oud en krakkemikkig moeten zijn voor het verhaal dan mag dat.

Dat houdt ook in dat ik niet speciaal gecharmeerd zou zijn van een boek waarin ze dansen en fit zijn...

Lees meer
14 jaren 2 weken geleden #46089 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Clarissa Pinkola Estés - De dansende grootmoeders
Het spreekt me niet zo aan omdat ik het idee heb dat ik het ongeloofwaardig zal vinden. Als het allemaal té positief wordt gebracht dan ga ik altijd een beetje steigeren op de een of andere manier. Ik vind het ook een beetje bitter voor oudere dames die wel zouden willen maar niet krachtig kunnen zijn. Dat oude mensen minder kunnen dan jonge mensen is nu eenmaal een feit. Ik heb niet de beleving dat alle oude mensen in boeken krakkemikkig zijn trouwens. Ik denk bijvoorbeeld aan "De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween" en "De dorpskapper van Amour".

Toch snap ik wel waarom het jou zo aanspreekt. En vrouwen zijn ook krachtig. Hoor maar eens het levensverhaal van een willekeurige oude dame aan en je zult merken dat ieder mens heel wat meemaakt in zijn/haar leven. We zijn vaak krachtiger dan we denken! Maar dat is dan meer geestelijke kracht.

<t></t>

Tijd voor maken pagina: 0.418 seconden