Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Piet Snijders - Ties van Tontjes samenleesboek dec/jan 2012

Lees meer
14 jaren 6 maanden geleden #42123 door dettie
Ja maar het gaat toch om en klein jongetje die de grote wereld aan het ontdekken is? En dit overkomt kleine jongetjes (en meisjes) je vált in de sloot, je kómt misschien onder de koeienvla te zitten, je verstópt je in een hooiberg, je loopt weg om dezelfde dag alweer thuis te zijn. Dat doen kinderen. Het is juist wat echt kan gebeuren, het herkenbare wat ik zo leuk vind, alles hoeft toch niet per se heel serieus te zijn in een boek voor volwassenen of vind jij van wel?

Ondertussen groeit Ties verder en ontdekt weer andere dingen.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jaren 6 maanden geleden #42124 door berdine
Nee het hoeft niet serieus te zijn, maar ik erger me aan flauwe humor. Ik heb ook niet zo de behoefte om kinderboeken te lezen en al helemaal niet als die "nergens over gaan".

Lees meer
14 jaren 6 maanden geleden #42125 door dettie
Ik bedoel het niet vervelend, ik was alleen benieuwd waarom jij en Joanazinha het niets vonden.

Ook om een beetje discussie rond het boek op gang te krijgen. Kinderboeken die nergens over gaan zijn net als boeken voor volwassenen die nergens over gaan... gewoon vreselijk.

Ties een minkukeltje uit de Peel, vind ik een boek dat een tijdsbeeld neerzet via de jongen Ties. Hoe het er aan toe ging in Brabant op de boerderij, in de grote katholieke gezinnen waar mensen keihard moesten werken om rond te komen. Hoe de oudste kinderen bijna onbekenden zijn voor de jongere kinderen of de kleintjes helpen opvoeden. Maar dit alles wordt wel op een niet sombere manier verteld, het is niet alleen kommer en kwel.

Ook het tweede deel, Ties van Tontjes, geeft een tijdsbeeld over de jaren 60 en 70. Iedereen ging studeren wat nog helemaal niet zo gewoon was en hoe moest dat geld opgehoest worden? En dan ook nog elk kind in de kleren steken en van eten voorzien etc.

Zo was dat toen en dat geeft Piet Snijders mooi weer. Hij weet die hele sfeer weer op te roepen.

Dettie

Lees meer
14 jaren 6 maanden geleden #42127 door Annemarie
In het begin van het boek is Ties natuurlijk ook nog een kind. Hij gaat naar de eerste klas van de Middelbare school. Hij maakt dus ook kinder-dingen mee. Hoe meer het boek vordert, hoe volwassener hij wordt. Met de bijbehorende problemen en belevenissen. Zelf vind ik het niet flauw, wel kneuterig. Daar kan ik op zijn tijd echt van genieten. Het heeft iets gezelligs.

<t></t>

Lees meer
14 jaren 6 maanden geleden #42178 door Joanazinha
Het verhaal kan misschien op zich wel leuk zijn, maar de schrijfstijl kon me absoluut niet boeien. Het pakte me niet, deed me niks en ik vond het eigenlijk vervelend. De boeken van Toon Kortooms over de belevenissen in de Peel vond ik bijvoorbeeld wel erg goed: humoristisch, gezellig en met interessante personages. Dat kwam ik allemaal niet tegen in Ties van Tontjes.

Joanazinha

Lees meer
14 jaren 6 maanden geleden #42180 door dettie
Grappig dat beeld van Kortooms had ik ook maar dan 'Het lijkt wel een boek van Kortooms'

Jammer hoor dat het jullie niet kan boeien. Maar ja, je kunt niet alles hebben hè.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.477 seconden