Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Kieke Plooij - De brander (debuut)

Lees meer
14 jaren 2 maanden geleden #45005 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Kieke Plooij - De brander (debuut)
Hee nu je het zegt Renate zou je het ook zo kunnen zien. Ik kreeg de indruk dat de student gewoon medogenloos was. Of hij een echte pedofiel was weet ik niet, wel iemand die zich nergens wat van aantrekt en iedereen gebruikt. Net alleen kinderen. Maar ik kan het helemaal mis hebben.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Renate
14 jaren 2 maanden geleden #45007 door Renate
Beantwoord door Renate in topic Re: Kieke Plooij - De brander (debuut)

Dettie schreef : Hee nu je het zegt Renate zou je het ook zo kunnen zien. Ik kreeg de indruk dat de student gewoon medogenloos was. Of hij een echte pedofiel was weet ik niet, wel iemand die zich nergens wat van aantrekt en iedereen gebruikt. Net alleen kinderen. Maar ik kan het helemaal mis hebben.

Dettie

Nou ja, Hector brengt de jongen tegen het einde onder bij een andere homoseksueel, die dit in dank aanvaard. De student is min of meer meedogenloos en gebruikt vermoedelijk iedereen. Echt pedofiel is hij niet, maar zoals gezegd beide zaken worden wel min of meer samengevoegd.

Lees meer
14 jaren 2 maanden geleden #45008 door dettie
Ja daar heb je wel gelijk in dat homoseksualiteit en pedofilie in dit boek samengevoegd worden.

Ik ergerde me overigens ook heel erg aan Hector, hij stumperde maar een beetje voort, erg veel ruggengraat toonde hij niet ondanks het feit dat homoseksualiteit toentertijd nog strafbaar was.

Dettie

• Renate
14 jaren 2 maanden geleden #45012 door Renate
Tja, Hector is eigenlijk een wat zielige figuur. Of hij weinig ruggengraat toonde weet ik niet. Hij doet z'n best voor de kinderen in het weeshuis en doet ook z'n best om het een en ander financieel goed te regelen. Het punt is natuurlijk niet alleen dat homoseksualiteit officieel nog strafbaar was, hoewel volgens het verhaal van de andere homoseksuele man niet echt meer geldt, althans voor mensen uit de hogere klasse, maar ook dat z'n geloof zich daar tegen verzet. Hij worstelt dus vreselijk met z'n geweten. Hij wil graag het goede doen en z'n vrouw liefhebben, zoals ook z'n geloof hem dat voorschrijft, maar hij voelt zich steeds aangetrokken tot die andere kant.

Lees meer
14 jaren 2 maanden geleden #45059 door dettie
Ja maar hij verzet zich ook niet echt tegen zijn gevoelens en zelfs voor Jaapje komt hij niet op, (als ik me goed herinner)

Als hij écht alles niet wilde dan had hij het ook niet gedaan en was hij veel krachtiger opgetreden.

Dettie

• Renate
14 jaren 2 maanden geleden #45060 door Renate
Tja, maar of het nu zo gemakkelijk is om je tegen deze gevoelens te verzetten? Hij probeert het in ieder geval wel Jaapje ergens anders onder te brengen. Dat gaat echter al snel mis, waardoor hij Jaapje uiteindelijk min of meer noodgedwongen bij z'n homoseksuele vriend onderbrengt. Hij is misschien niet iemand die met z'n vuist op tafel slaat, misschien door onaangename ervaringen met z'n vader, maar hij probeert wel een ander huis voor Jaapje te vinden.

Tijd voor maken pagina: 0.446 seconden